Onsdags morgen slo Sign, Print & Promotion opp portene og det var igjen dags for messe ved den norske hovedstaden. Stemningen var god blant både utstillere og besøkende og Sign&Print var på plass for å se seg om på de ulike standene.
Totalleverandøren av utstilling- og messeprodukter, Brectus, valgte i år å satse på å ha plasseringen av standen rett ved inngangen til messehallen.
– Vi tar tak i folk med en gang når de kommer inn, sier salgs- og markedskoordinator Nina Evensen og ler.
– Vi har vært på messen før, men da var vi i helt motsatt ende. Så vi prøver noe nytt i år.
Den store nyheten på utstillingen, i tillegg til oppblåsbare messe- og utstillingsprodukter og andre profileringsprodukter, er at de nå kan tilby print på både for- og bakside samt med 3d-effekt på flate plater i ulike materialer – for eksempel akryl , aluminium og skummet PVC.
Det store budskapet messebesøkende får se og høre om på Lasertrykk er bærekraft. Hanne Koch Mittet, skandinavisk salgssjef for Lasertrykk, utdyper:
– Det er det miljøvennlige. Alt vi kan gjøre med Svanemerking, ISO-sertifisering og at vi rett og slett går mye grønnere enn vi har gjort før.
– Vi utvikler stadig nye produkter og maskineriet vårt oppdateres slik at vi virkelig kan stå for at vi går den grønne veien.
Marabu Scandinavia kan skilte med storformatprodusenten Vanguards bestselgende enhet i det større formatet, VK300D-HS. Og selvfølgelig ble også blekk- og fargeprodukter stilt opp for de fleste maskinmerker, fargeprodusenter som firmaet i bunn og grunn er.
– Vi har et solvent blekk-tilbud nå – kjøp en og få to, sier Victor Bildsten, digital salgssjef, når vi møter ham på selskapets utstilling på Sign, Print & Promotion.
Det aller siste tilskuddet til Marabus maskinsortiment er en ny DTF-maskin som kommer i to størrelser.
– Det er vi utrolig stolte av å kunne presentere, sier han og legger til at dette segmentet så langt har vært ganske snurrig med ikke-seriøse produkter med maskiner på markedet som verken har CE-merking eller OEKO Tex-godkjenning.
Marabus DTF Plus er en alt-i-ett-maskin for å produsere mange fleksible overføringer: printer, påføring av overføringspulver, avsug med luftrenser og fikseringsenhet. Og ja, den har både CE-merket og OEKO Tex-standarden.
SG Access var på plass på messen med sine skilt.
– Det er like gøy som alltid å være her, sier Henrik Callenberg, administrerende direktør i selskapet.
Han og Joseph Erlandsson brukte dagen på å snakke med besøkende som nysgjerrig kikket inn på standen. For SG Access er brokere eller skiltfirmaer hovedkundene.
– Vi håper å kunne møte flere potensielle samarbeidspartnere nå under messen, sier Henrik Callenberg.
Et par stander unna er Eric Matsson fra Headwear, som du kan se på firmanavnet har de nok av capser i sortimentet. Men selskapet har for lengst ekspandert og kan levere en rekke ulike promotion-produkter.
– Man kan si at alle som selger reklameprodukter kan handle av oss.
Fremfor alt viser han de ulike mulighetene de har med sublimering og det er en fordel han gjerne trekker frem når han snakker med besøkende.
– Vi har veldig lave minimumstall, hos oss kan du bestille så få som 25 caps og sublimering fra så få som ti, sier Eric Matsson og fortsetter:
– Dette gjør oss veldig allround, vi kan hjelpe alle som kommer i dag. Vi har et enkelt system som er veldig enkelt å bruke.
Onsdag ble verdensmesterskapet i skiskyting innledet i Oberhof, men på Sign, Print & Promotion pågikk en annen, noe mindre, konkurranse. Alle som leverte inn visittkortet sitt i en liten kopp på Addbrands stand hadde sjansen til å vinne flere esker med Pro Design Paper.
– Akkurat, vi trekker en vinner på slutten av messen som får ta hele pallen hjem.
Dette grepet er et ledd i å forsøke å spre budskapet om Addbrands sortiment her i Norge.
– Vi er veldig kjent for våre konvolutter her i Norge, så vårt hovedfokus under messen er å vise Norge vårt sortiment.
I tillegg til utlodningen delte Addbrand også ut goodiebags med et utvalg produkter i.
Aluminiumsprofiler, tavle og pyloner. De meste innen skilter var å finne på skiltets stand, men det er to litt større nyheter fra selskapet.
– Våre digitale skilt og så våre taktile skilt, som er nytt for oss, sier Mireille Hedlund.
De digitale skiltene kan monteres på Signets profiler. Hos dem kan du også tegne et abonnement på programmet som gjør det mulig å kontrollere skiltene.
– Så du kan endre det som står over nettet, men det er også mulig å gjøre det manuelt, sier Mireille Hedlund.
– Det tar faktisk bare halvannen time fra Gdansk til Oslo, sier Klaudia Majstrowicz.
Ikke med bil, hva?
– Nei, nei, med fly! Men det er fortsatt nært, svarte hun lattermildt.
Det er nettopp i Gdansk at TopQ har sitt hovedkontor, hvor det meste av deres produksjon også foregår.
– Vi kan gjøre alt fra bunnen av, produserer klær. Trykking på ulike typer stoffer og også sublimering og broderi, sier Klaudia Majstrowicz.
De har vært på det svenske og danske markedet en stund nå, men nå er målet å bryte inn i det tredje skandinaviske landet.
– Så det er første gang for oss i Norge og så langt har det vært veldig hyggelig.
– Målet vårt er hovedsakelig å møte ulike promotionselskaper, men også sluttkunder er interessante, avslutter Klaudia Majstrowicz.
Zünds stand var travel om morgenen og deres skandinaviske salgssjef Martin Roed Nielsen forteller oss at de fikk mange leads i løpet av formiddagen, han står ved deres Zünd S3, deres litt mindre versjon av skjærebord.
– Denne er fin til å kutte tekstiler og folier, sier han.
De har også med seg flere forskjellige produkter som de har laget ved hjelp av S3.
– Vi ønsker å vise hvilke muligheter det er med våre ulike maskiner.
Har du noe nytt med deg?
– Nei, den store nyheten kommer på Fespa i mai, røper Martin Roed Nielsen med et smil.
Sign, Print & Promotion fortsetter torsdag 9. februar, du finner mer informasjon her.
Tekst: Karin Karltun og Claes Nordström.