Ny investering trygger arbeidsplasser i Sogn

Foto: Canon Marked
PUBLISERT: 15 mars 2023
OPPDATERT: 22 mars
Siste tilvekst for A1 Reklame er automatisk skjærebord.

– Tidligere handlet vi produksjonsutstyr først og fant oppdragene etterpå, nå forsøker vi å gjøre det i motsatt rekkefølge, sier to generasjoner Austheim, senior Kjell Arne og junior Robert.

Familiebedriften startet med produksjon av værhaner i stål og gyngestoler i tre, men siden 2014 har navnet vært A1 Reklame og kursen vært rettet mot skilt, storformat, bilfoliering og – ikke minst – butikk med arbeidsklær og verneutstyr. De er en liten bedrift med fire medarbeidere.

I nabolaget finner vi syltetøy- og saftfabrikanten Lerum, som er A1 Reklames største kunde. De kommer gjerne innom for å diskutere nye oppdrag til den grafiske bedriften, som har investert kraftig i nytt utstyr i det siste.

– Den grafiske bransjen er mer spennende enn noen gang, spesielt nå som vi kan produsere på nye materialer og henvende oss til helt nye markedsområder. Så ungdommene blir ikke kvitt meg i år heller, sier 72 år gamle Kjell Arne Austheim i A1 Reklame.

– Hensikten med investeringene er først og fremst å trygge arbeidsplassene og beholde den posisjonen vi har bygget opp overfor næringslivet her i Sogndal-området gjennom mange år, forteller han.

Hos A1 Reklame i Kaupanger landet den første Arizona-maskinen i distriktet. Nå har de Canon Colorado 1650, Arizona 1380 GT og Zundt skjærebord.

Lyddempende plater til produksjonsområder hos ARE Treindustrier, var noe A1 Reklame kunne levere etter å ha investert i en Arizona 1380 GT. Gjennom høsten 2022 har de også fått installert Zund skjærebord og rullopsjon til Arizona, alt levert fra Canon.

– Det automatiske skjærebordet er et naturlig skritt videre, det samme gjelder rull-opsjonen til Arizona, som installeres i denne runden. Den gjør det mulig for oss å produsere på medier opp til 220 cm bredde. Kundene etterspør stadig kortere leveringstider, det var utslagsgivende for at vi nå også får installert en ny Canon Colorado 1650. Det reduserer produksjonstiden for alt vi printer på folie, og øker også utvalget av produkter, sier salgsansvarlig Rolf Inge Endresen.

– Dette er betydelige investeringer, men samtidig en satsning for å trygge den gode posisjonen vi har opparbeidet gjennom mange år, sier Kjell Arne Austheim. – Og når Canon er leverandør av alle de nye produksjonsløsningene, vet vi at vi får god service.

– Tidligere handlet vi produksjonsutstyr først og fant oppdragene etterpå, nå forsøker vi å gjøre det i motsatt rekkefølge. Flatbedproduksjon på Arizona og rullproduksjon på Colorado er en del av dette, og skjærebordet vil øke produktiviteten. Vi har hatt gode samtaler med de største kundene her i området rundt Sogndal, det har vært utslagsgivende for valget av produksjonsløsninger, forteller to generasjoner Austheim.

Les videre

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Plockmatic feirer rundt år med en "all time high"

I år er det 50 år siden Plockmatic ble startet. Siden den gang har selskapet vokst til en stor global aktør innen dokumenthåndtering med en bred produktportefølje. Sign&Print har intervjuet administrerende direktør Jan Marstorp om den reisen og veien videre.
Jan-W-ver-2-1024x682

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie