Et nettsted der du kan finne et trykkeri i din nærhet – uansett hva du enn har behov for. Slik kan man beskrive den nye kjeden trykkeri.no. Sign&Print har tatt en prat med kjedesjef Martin Olsen om opprinnelsen, fordelene og fremtidige planer.
I 2002 fikk Skipnes Trykkeri en idé, de bestemte seg for å registrere domenet trykkeri.no. Navnet var så bra at det var umulig å sove på det. På begynnelsen av årtusenet var internett ikke noe nytt, men det hadde absolutt ikke samme naturlige plass som i dag. Mange av nettsidene vi bruker til daglig var ikke engang oppfunnet.
Så det var kanskje naturlig at det ikke var noe mer enn en domeneregistrering for nettsiden på den tiden. I stedet lå den i dvale i nesten 20 år, og våknet først til live i august 2020.
Drømte om å starte eget
– Opprinnelsen til det hele var at Skipnes investerte i en ny og større trykkpresse for offset, sier Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no.
Han hadde jobbet i selskapet tidligere og hadde en god relasjon med ledelsen. Samtidig fantes en drøm om å starte eget.
– Jeg har jobbet med kjeder før, så det ble bara et naturlig skritt å ta. Hele poenget er at vi skal tilby innkjøpsavtaler og at kundene skal ha nytte av hverandre.
Da kom det gamle domenet godt med og trykkeri.no var født. Selskapet er en frittstående trykkerikjede der små og mellomstore trykkerier rundt om i Norge kan slutte seg til. Først til å melde seg inn var Kolbotn Trykkeri på Sofiemyr.
I dag er det over 20 virksomheter som er en del av trykkeri.no, den siste tegnet seg på i februar i år. Gjennom nettstedet kan kunden finne et trykkeri i sin nærhet.
Trykkeriet i nabolaget
– Det fungerer egentlig som at de har sitt lokale marked, et geografisk område som de er i. I tillegg så ønsker vi at vi kan ha så mange medlemmer at vi er spredt over hele Norge. Slik at vi kan gå enda hardere ut i vår markedsføring, at trykkeri.no blir et kjent varemerke.
Men han løfter også frem flere fordeler. De trykkeriene som er en del av trykkeri.no får tilgang til markedsføring, hjelp med miljøsertifiseringer og kan tilby flere produkter og tjenester med miljømerker.
– Noen har fokus på skilt, noen har fokus på digitaltrykk, noen på biler. Dette samler all konkurranse på ett og samme sted, sier Martin Olsen og fortsetter:
– Det som er så viktig er at folk samarbeider, det er samarbeide som er fremtiden. Hvis alle skal sitte på hver sin tue og være småkonge, da begynner du på et tidspunkt å motarbeide deg selv. Om man bare finner hverandre så blir man også sterkere hver for seg og enda mer konkurransedyktig. Vi ønsker at det skal være nærhet, at de er i sitt nærmiljø. Men at det skal finnes en stor aktør som gjør deg trygg da.
Og i disse tider når mange priser har skutt i været på de råvarene som er viktige for trykkerier er det en fordel, hevder Martin Olsen, å være en del av en større kjede.
Felles avtaler
– Vi har for eksempel inngått en avtale med papirleverandør, der vi får tilbud på kampanjer og slikt internt. Vi har også inngått avtale med Fjordkraft om strømlevering.
Hittill er det bare Martin Olsen som jobber på heltid med trykkeri.no, men han har stor oppbakking av Skipnes – som er en del av prosjektet men ikke driver det. Akkurat nå føler de at de har godt med vind i seilene og fremtidstroen er sterk. De vil ha flere medlemmer og gjerne rundt om i hele landet.
– Formålet er at mannen i gata skal kjenne til varemerket og når de skal ha noe så går de inn på trykkeri.no og finner sitt nærmeste, lokale trykkeri, sier Martin Olsen.