Trykkeri.no-sjefen om fordelen med kjeder: "Ingen flere priskriger"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 27 mars 2023
OPPDATERT: 27 mars
Skag Profilera, kjedens nyeste medlem på vestlandet. Foto: Trykkeri.no

Et nettsted der du kan finne et trykkeri i din nærhet – uansett hva du enn har behov for. Slik kan man beskrive den nye kjeden trykkeri.no. Sign&Print har tatt en prat med kjedesjef Martin Olsen om opprinnelsen, fordelene og fremtidige planer.

I 2002 fikk Skipnes Trykkeri en idé, de bestemte seg for å registrere domenet trykkeri.no. Navnet var så bra at det var umulig å sove på det. På begynnelsen av årtusenet var internett ikke noe nytt, men det hadde absolutt ikke samme naturlige plass som i dag. Mange av nettsidene vi bruker til daglig var ikke engang oppfunnet.

Så det var kanskje naturlig at det ikke var noe mer enn en domeneregistrering for nettsiden på den tiden. I stedet lå den i dvale i nesten 20 år, og våknet først til live i august 2020.

Drømte om å starte eget
Martin Olsen, kjedesjef i trykkeri.no.

– Opprinnelsen til det hele var at Skipnes investerte i en ny og større trykkpresse for offset, sier Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no.

Han hadde jobbet i selskapet tidligere og hadde en god relasjon med ledelsen. Samtidig fantes en drøm om å starte eget.

– Jeg har jobbet med kjeder før, så det ble bara et naturlig skritt å ta. Hele poenget er at vi skal tilby innkjøpsavtaler og at kundene skal ha nytte av hverandre.

Da kom det gamle domenet godt med og trykkeri.no var født. Selskapet er en frittstående trykkerikjede der små og mellomstore trykkerier rundt om i Norge kan slutte seg til. Først til å melde seg inn var Kolbotn Trykkeri på Sofiemyr.

I dag er det over 20 virksomheter som er en del av trykkeri.no, den siste tegnet seg på i februar i år. Gjennom nettstedet kan kunden finne et trykkeri i sin nærhet.

Trykkeriet i nabolaget

– Det fungerer egentlig som at de har sitt lokale marked, et geografisk område som de er i. I tillegg så ønsker vi at vi kan ha så mange medlemmer at vi er spredt over hele Norge. Slik at vi kan gå enda hardere ut i vår markedsføring, at trykkeri.no blir et kjent varemerke.

Men han løfter også frem flere fordeler. De trykkeriene som er en del av trykkeri.no får tilgang til markedsføring, hjelp med miljøsertifiseringer og kan tilby flere produkter og tjenester med miljømerker.

– Noen har fokus på skilt, noen har fokus på digitaltrykk, noen på biler. Dette samler all konkurranse på ett og samme sted, sier Martin Olsen og fortsetter:

– Det som er så viktig er at folk samarbeider, det er samarbeide som er fremtiden. Hvis alle skal sitte på hver sin tue og være småkonge, da begynner du på et tidspunkt å motarbeide deg selv. Om man bare finner hverandre så blir man også sterkere hver for seg og enda mer konkurransedyktig. Vi ønsker at det skal være nærhet, at de er i sitt nærmiljø. Men at det skal finnes en stor aktør som gjør deg trygg da.

Fra A7 Print i Bergen, Kjetil Johannessen til venstre og Martin Olsen til høyre.

Og i disse tider når mange priser har skutt i været på de råvarene som er viktige for trykkerier er det en fordel, hevder Martin Olsen, å være en del av en større kjede.

Felles avtaler

– Vi har for eksempel inngått en avtale med papirleverandør, der vi får tilbud på kampanjer og slikt internt. Vi har også inngått avtale med Fjordkraft om strømlevering.

Hittill er det bare Martin Olsen som jobber på heltid med trykkeri.no, men han har stor oppbakking av Skipnes – som er en del av prosjektet men ikke driver det. Akkurat nå føler de at de har godt med vind i seilene og fremtidstroen er sterk. De vil ha flere medlemmer og gjerne rundt om i hele landet.

– Formålet er at mannen i gata skal kjenne til varemerket og når de skal ha noe så går de inn på trykkeri.no og finner sitt nærmeste, lokale trykkeri, sier Martin Olsen.

Les videre

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Mutoh og Hasler: Nye stjerner i Marabus sortiment

Forhandleren Marabu inviterte nylig til åpent hus i sitt skandinaviske hovedkontor i Malmø. Det ble en suksess med 130 besøkende. Dagen bød på en rekke spennende maskinnyheter, blant annet printere fra Mutoh og et praktisk skjærebord fra Hasler.
mutoh-scheidung-daniela

Unik vakuumfunksjon avgjorde kjøpsbeslutning

Prima Trykk i Sarpsborg ble grunnlagt i 1981 og var et tradisjonelt arktrykkeri inntil for 10–15 år siden de det ble gjort en satsning på emballasje. Nå tar trykkeriet et nytt skritt over til digitaltrykk med en ny planskriver.
CC 2

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage