Trykkeri.no-sjefen om fordelen med kjeder: "Ingen flere priskriger"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 27 mars 2023
OPPDATERT: 27 mars
Skag Profilera, kjedens nyeste medlem på vestlandet. Foto: Trykkeri.no

Et nettsted der du kan finne et trykkeri i din nærhet – uansett hva du enn har behov for. Slik kan man beskrive den nye kjeden trykkeri.no. Sign&Print har tatt en prat med kjedesjef Martin Olsen om opprinnelsen, fordelene og fremtidige planer.

I 2002 fikk Skipnes Trykkeri en idé, de bestemte seg for å registrere domenet trykkeri.no. Navnet var så bra at det var umulig å sove på det. På begynnelsen av årtusenet var internett ikke noe nytt, men det hadde absolutt ikke samme naturlige plass som i dag. Mange av nettsidene vi bruker til daglig var ikke engang oppfunnet.

Så det var kanskje naturlig at det ikke var noe mer enn en domeneregistrering for nettsiden på den tiden. I stedet lå den i dvale i nesten 20 år, og våknet først til live i august 2020.

Drømte om å starte eget
Martin Olsen, kjedesjef i trykkeri.no.

– Opprinnelsen til det hele var at Skipnes investerte i en ny og større trykkpresse for offset, sier Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no.

Han hadde jobbet i selskapet tidligere og hadde en god relasjon med ledelsen. Samtidig fantes en drøm om å starte eget.

– Jeg har jobbet med kjeder før, så det ble bara et naturlig skritt å ta. Hele poenget er at vi skal tilby innkjøpsavtaler og at kundene skal ha nytte av hverandre.

Da kom det gamle domenet godt med og trykkeri.no var født. Selskapet er en frittstående trykkerikjede der små og mellomstore trykkerier rundt om i Norge kan slutte seg til. Først til å melde seg inn var Kolbotn Trykkeri på Sofiemyr.

I dag er det over 20 virksomheter som er en del av trykkeri.no, den siste tegnet seg på i februar i år. Gjennom nettstedet kan kunden finne et trykkeri i sin nærhet.

Trykkeriet i nabolaget

– Det fungerer egentlig som at de har sitt lokale marked, et geografisk område som de er i. I tillegg så ønsker vi at vi kan ha så mange medlemmer at vi er spredt over hele Norge. Slik at vi kan gå enda hardere ut i vår markedsføring, at trykkeri.no blir et kjent varemerke.

Men han løfter også frem flere fordeler. De trykkeriene som er en del av trykkeri.no får tilgang til markedsføring, hjelp med miljøsertifiseringer og kan tilby flere produkter og tjenester med miljømerker.

– Noen har fokus på skilt, noen har fokus på digitaltrykk, noen på biler. Dette samler all konkurranse på ett og samme sted, sier Martin Olsen og fortsetter:

– Det som er så viktig er at folk samarbeider, det er samarbeide som er fremtiden. Hvis alle skal sitte på hver sin tue og være småkonge, da begynner du på et tidspunkt å motarbeide deg selv. Om man bare finner hverandre så blir man også sterkere hver for seg og enda mer konkurransedyktig. Vi ønsker at det skal være nærhet, at de er i sitt nærmiljø. Men at det skal finnes en stor aktør som gjør deg trygg da.

Fra A7 Print i Bergen, Kjetil Johannessen til venstre og Martin Olsen til høyre.

Og i disse tider når mange priser har skutt i været på de råvarene som er viktige for trykkerier er det en fordel, hevder Martin Olsen, å være en del av en større kjede.

Felles avtaler

– Vi har for eksempel inngått en avtale med papirleverandør, der vi får tilbud på kampanjer og slikt internt. Vi har også inngått avtale med Fjordkraft om strømlevering.

Hittill er det bare Martin Olsen som jobber på heltid med trykkeri.no, men han har stor oppbakking av Skipnes – som er en del av prosjektet men ikke driver det. Akkurat nå føler de at de har godt med vind i seilene og fremtidstroen er sterk. De vil ha flere medlemmer og gjerne rundt om i hele landet.

– Formålet er at mannen i gata skal kjenne til varemerket og når de skal ha noe så går de inn på trykkeri.no og finner sitt nærmeste, lokale trykkeri, sier Martin Olsen.

Les videre

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Større lerret for storformatprodusent

Siden 1994 har Megaprint gjort seg bemerket som en stor leverandør av storformattrykk. Høsten 2022 ble det gjort en sammenslåing med Spitting Image, som gjorde at utvalget ble utvidet med printing og innramming av kunst. Til våren åpner et kunstverksted på Skøyen i Oslo for å styrke det området ytterligere.
Mega NH Patrik

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie