Svenske Signcom har tradisjonelt vært kjent som maskinleverandør. Når selskapet nå på alvor vil begi seg inn på det norske markedet er det med en bred materialportefølje i fokus. Et første skritt er lanseringen av en helt ny nettbutikk.
– Målet er å vokse veldig offensivt i Norge, sammenlignet med de andre landene der vi opererer, sier Anders Joki, som er Country Manager for Signcom Norge. Signcoms hovedkontor og sentrallager er i Borås, Sverige, og selskapet har også avdelinger i Finland og Danmark.
I dagene som kommer lanseres en ny nettbutikk med samme opplegg som allerede er testet i Sverige med godt resultat. Siden alle artiklene skal oversettes til norsk, vil butikken etterfylles med flere produkter, men det er allerede mulig å foreta bestillinger på det som ligger inne. Alle kan registrere seg gratis, eventuelle rabatter legges inn for hver enkelt kunde.
– Tanken er å gjøre det enklere for kunden, at bestillingen skal gå smidig. Kunden har sin egen innlogging og kan se hva de har kjøpt tidligere. Nettbutikken i Sverige ble lansert i februar og den har fungert veldig bra. Og de som ikke vet hvilket produkt de skal velge skal selvfølgelig ta kontakt så hjelper vi, sier Anders Joki, som jobber etter mottoet ”Riktig produkt til riktig formål”.
Gravering og laserskjæring
Fokus for satsingen i Norge er å vise den brede produktporteføljen som Signcom har bygget opp på materialsiden. Ikke bare aktuelle produkter for printing, men også for for eksempel gravering og laserskjæring.
Når det gjelder materialer til printing, er Signcom forhandler for blant annet Orafol, en av de største aktørene i foliebransjen. De tilbyr også PVC-frie alternativer, noe som blir stadig mer etterspurt, spesielt rimelige sådanne.
I forbindelse med Sign, Print & Promotion-messen i Oslo i februar, lanserte Signcom sin egen serie med printvinyler og tilhørende laminater, under varemerkene henholdsvis MasterJet og MasterGuard.
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger i Sverige etter lanseringen, blant annet at materialet fungerer godt i maskinene. Vi ønsker å kunne tilby et rimelig alternativ i tider med høy konkurranse og inflasjon.
Synlige i sosiale kanaler
Et annet fokus i nær fremtid er merkevarebygging og fremfor alt å øke synlighet. Selv om Signcom har deltatt på flere messer, er det nok fortsatt mange nordmenn som tror at selskapet kun opererer i Sverige. Det vil Anders Joki endre på.
– Vi har startet en offisiell Linkedin-side for Signcom Norge, den har ikke eksistert før. Og vi vil være synlige i andre sosiale kanaler også.
Bygge opp organisasjon i Norge
Signcoms plan er å gire opp i Norge og gradvis ansette nye folk samt åpne kontorer i landet.
– Vi må bygge opp en organisasjon sakte og stabilt, smart og pragmatisk. Det er viktigere å ha et høyt servicenivå enn høy vekst. Men vi ønsker absolutt å vokse i Norge, sier Anders Joki.
I nær fremtid vil han være mye ute på de norske veiene for å besøke både eksisterende og potensielle kunder.
– Det er noe jeg ser frem til, det skal bli fantastisk gøy!