Han er Canons nye produktsjef

Foto: Claes Nordström
PUBLISERT: 25 april 2023
OPPDATERT: 28 april
Forretningsdriften og bedriftskulturen tiltrakk Ola Fors til Canon, hvor han begynte i sin nye stilling som produktsjef for forretningsområdet produksjonstrykk.

Ola Fors byttet fra  forsvaret til å bli produktsjef for Canon Svenska.
– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften, sier han om sin nye rolle, som han startet i januar.

Hvordan ser du på din nye rolle?

– Jeg gleder meg selvfølgelig. Det føles kjempegøy og som om jeg har funnet tilbake dit jeg hører hjemme, i et kommersielt selskap som drives fremover med den slags driv.

Ola Fors har jobbet i grafiske virksomheter i over 30 år. Mesteparten av tiden, fra 1992 til 2014, jobbet han i fagpresseforlaget CW Communications, som senere fusjonerte inn i IDG, nå under navnet Foundry. Han kommer sist fra stilling som seksjonsleder i Forsvarets grafiske produksjonsavdeling .

– Der produserer de alt det grafiske materialet som Forsvaret kunne tenkes å trenge. Alt fra navneskilt, plakater, brosjyrer, bruksanvisninger til stridsvognmål og alt i mellom.

Hva tiltrakk deg å jobbe i et selskap som Canon?

– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften. Forsvaret er en viktig autoritet, men det er tross alt en autoritet og passer meg kanskje ikke 100 prosent. Jeg liker denne virksomheten. Dels at kundene våre får bra ting slik at de kan få overskudd og tingene sine, og dels at vi er en forretningsdrevet bedrift. Det synes jeg er kjempegøy og spennende.

Utvikle strategier

I utgangspunktet har arbeidet hans handlet mye om å få et helhetsbilde av Canon-organisasjonen og selskapets portefølje av maskiner og programvare innen produksjonstrykk – fra selskapets enorme ark og rull til rulleprintere med inkjet til mindre storformatskrivere. De første månedene har betydd mye reiser og møter rundt i Europa, sier Ola.

– I løpet av disse tre månedene har det vært mye å sette meg inn i hva arbeidet går ut på, organisasjonsforståelse og å finne kontaktpunkter internasjonalt har vært mitt største fokus.

Tiltrukket av selskapets filosofi

Hva er ditt inntrykk av Canons produktportefølje?

– Produktporteføljen er mildt sagt imponerende. Men så ble jeg også tiltrukket av Kyosei-bedriftsfilosofien. Det er et japansk ord som betyr «å leve og jobbe sammen til det beste for alle», vi skal ikke bare selge og selge ting, men det er et høyere mål. Det liker jeg og det har nok farget meg. Det gjennomsyrer hele organisasjonen vår.

– Jeg synes bredden er en utrolig styrke, sier Ola Fors om Canons produktportefølje innen produksjonstrykk.
«Vanskelig å velge»

På spørsmål om hva han anser som spydspissen i maskinporteføljen, er svaret helheten de tilbyr i alle produksjonssegmenter.

– Det blir vanskelig å velge noe. Jeg synes bredden er en utrolig styrke. Når du ser på storformat tenker vi på alt, fra det enkle til det mer avanserte. Og det samme på ark. Det er ingen andre som har det vi har, og det synes jeg er kjempegøy og unikt.

– Canon som merke topper listen på de fleste områder, men så er det selvfølgelig produkter som er litt vanskeligere og de som går litt bedre, så for meg handler det selvsagt om å styrke meg overalt innenfor det som er produktporteføljen min, produksjonstrykk.

Ola Fors tar opp et eksempel, arktoner-serien som de jobber intenst med markedsføring av i år:

– Det jeg synes er veldig gøy nå er hele den såkalte V-serien, som ble fornyet i løpet av høsten. Der har vi et veldig sterkt tilbud til markedet knyttet til kunder med de mindre behovene men også de med de virkelig store behovene på arksiden. Vi har en registrering og tilpasning der vi slår alle på fingrene, sier han og oppsummerer tankene sine rundt prisbildet på Canons produkter:

– Målet vårt er ikke å være billigst på noe, men heller å være best.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1