Han er Canons nye produktsjef

Foto: Claes Nordström
PUBLISERT: 25 april 2023
OPPDATERT: 28 april
Forretningsdriften og bedriftskulturen tiltrakk Ola Fors til Canon, hvor han begynte i sin nye stilling som produktsjef for forretningsområdet produksjonstrykk.

Ola Fors byttet fra  forsvaret til å bli produktsjef for Canon Svenska.
– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften, sier han om sin nye rolle, som han startet i januar.

Hvordan ser du på din nye rolle?

– Jeg gleder meg selvfølgelig. Det føles kjempegøy og som om jeg har funnet tilbake dit jeg hører hjemme, i et kommersielt selskap som drives fremover med den slags driv.

Ola Fors har jobbet i grafiske virksomheter i over 30 år. Mesteparten av tiden, fra 1992 til 2014, jobbet han i fagpresseforlaget CW Communications, som senere fusjonerte inn i IDG, nå under navnet Foundry. Han kommer sist fra stilling som seksjonsleder i Forsvarets grafiske produksjonsavdeling .

– Der produserer de alt det grafiske materialet som Forsvaret kunne tenkes å trenge. Alt fra navneskilt, plakater, brosjyrer, bruksanvisninger til stridsvognmål og alt i mellom.

Hva tiltrakk deg å jobbe i et selskap som Canon?

– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften. Forsvaret er en viktig autoritet, men det er tross alt en autoritet og passer meg kanskje ikke 100 prosent. Jeg liker denne virksomheten. Dels at kundene våre får bra ting slik at de kan få overskudd og tingene sine, og dels at vi er en forretningsdrevet bedrift. Det synes jeg er kjempegøy og spennende.

Utvikle strategier

I utgangspunktet har arbeidet hans handlet mye om å få et helhetsbilde av Canon-organisasjonen og selskapets portefølje av maskiner og programvare innen produksjonstrykk – fra selskapets enorme ark og rull til rulleprintere med inkjet til mindre storformatskrivere. De første månedene har betydd mye reiser og møter rundt i Europa, sier Ola.

– I løpet av disse tre månedene har det vært mye å sette meg inn i hva arbeidet går ut på, organisasjonsforståelse og å finne kontaktpunkter internasjonalt har vært mitt største fokus.

Tiltrukket av selskapets filosofi

Hva er ditt inntrykk av Canons produktportefølje?

– Produktporteføljen er mildt sagt imponerende. Men så ble jeg også tiltrukket av Kyosei-bedriftsfilosofien. Det er et japansk ord som betyr «å leve og jobbe sammen til det beste for alle», vi skal ikke bare selge og selge ting, men det er et høyere mål. Det liker jeg og det har nok farget meg. Det gjennomsyrer hele organisasjonen vår.

– Jeg synes bredden er en utrolig styrke, sier Ola Fors om Canons produktportefølje innen produksjonstrykk.
«Vanskelig å velge»

På spørsmål om hva han anser som spydspissen i maskinporteføljen, er svaret helheten de tilbyr i alle produksjonssegmenter.

– Det blir vanskelig å velge noe. Jeg synes bredden er en utrolig styrke. Når du ser på storformat tenker vi på alt, fra det enkle til det mer avanserte. Og det samme på ark. Det er ingen andre som har det vi har, og det synes jeg er kjempegøy og unikt.

– Canon som merke topper listen på de fleste områder, men så er det selvfølgelig produkter som er litt vanskeligere og de som går litt bedre, så for meg handler det selvsagt om å styrke meg overalt innenfor det som er produktporteføljen min, produksjonstrykk.

Ola Fors tar opp et eksempel, arktoner-serien som de jobber intenst med markedsføring av i år:

– Det jeg synes er veldig gøy nå er hele den såkalte V-serien, som ble fornyet i løpet av høsten. Der har vi et veldig sterkt tilbud til markedet knyttet til kunder med de mindre behovene men også de med de virkelig store behovene på arksiden. Vi har en registrering og tilpasning der vi slår alle på fingrene, sier han og oppsummerer tankene sine rundt prisbildet på Canons produkter:

– Målet vårt er ikke å være billigst på noe, men heller å være best.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676