Ola Fors byttet fra forsvaret til å bli produktsjef for Canon Svenska.
– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften, sier han om sin nye rolle, som han startet i januar.
Hvordan ser du på din nye rolle?
– Jeg gleder meg selvfølgelig. Det føles kjempegøy og som om jeg har funnet tilbake dit jeg hører hjemme, i et kommersielt selskap som drives fremover med den slags driv.
Ola Fors har jobbet i grafiske virksomheter i over 30 år. Mesteparten av tiden, fra 1992 til 2014, jobbet han i fagpresseforlaget CW Communications, som senere fusjonerte inn i IDG, nå under navnet Foundry. Han kommer sist fra stilling som seksjonsleder i Forsvarets grafiske produksjonsavdeling .
– Der produserer de alt det grafiske materialet som Forsvaret kunne tenkes å trenge. Alt fra navneskilt, plakater, brosjyrer, bruksanvisninger til stridsvognmål og alt i mellom.
Hva tiltrakk deg å jobbe i et selskap som Canon?
– Jeg har savnet den kommersielle drivkraften. Forsvaret er en viktig autoritet, men det er tross alt en autoritet og passer meg kanskje ikke 100 prosent. Jeg liker denne virksomheten. Dels at kundene våre får bra ting slik at de kan få overskudd og tingene sine, og dels at vi er en forretningsdrevet bedrift. Det synes jeg er kjempegøy og spennende.
Utvikle strategier
I utgangspunktet har arbeidet hans handlet mye om å få et helhetsbilde av Canon-organisasjonen og selskapets portefølje av maskiner og programvare innen produksjonstrykk – fra selskapets enorme ark og rull til rulleprintere med inkjet til mindre storformatskrivere. De første månedene har betydd mye reiser og møter rundt i Europa, sier Ola.
– I løpet av disse tre månedene har det vært mye å sette meg inn i hva arbeidet går ut på, organisasjonsforståelse og å finne kontaktpunkter internasjonalt har vært mitt største fokus.
Tiltrukket av selskapets filosofi
Hva er ditt inntrykk av Canons produktportefølje?
– Produktporteføljen er mildt sagt imponerende. Men så ble jeg også tiltrukket av Kyosei-bedriftsfilosofien. Det er et japansk ord som betyr «å leve og jobbe sammen til det beste for alle», vi skal ikke bare selge og selge ting, men det er et høyere mål. Det liker jeg og det har nok farget meg. Det gjennomsyrer hele organisasjonen vår.
«Vanskelig å velge»
På spørsmål om hva han anser som spydspissen i maskinporteføljen, er svaret helheten de tilbyr i alle produksjonssegmenter.
– Det blir vanskelig å velge noe. Jeg synes bredden er en utrolig styrke. Når du ser på storformat tenker vi på alt, fra det enkle til det mer avanserte. Og det samme på ark. Det er ingen andre som har det vi har, og det synes jeg er kjempegøy og unikt.
– Canon som merke topper listen på de fleste områder, men så er det selvfølgelig produkter som er litt vanskeligere og de som går litt bedre, så for meg handler det selvsagt om å styrke meg overalt innenfor det som er produktporteføljen min, produksjonstrykk.
Ola Fors tar opp et eksempel, arktoner-serien som de jobber intenst med markedsføring av i år:
– Det jeg synes er veldig gøy nå er hele den såkalte V-serien, som ble fornyet i løpet av høsten. Der har vi et veldig sterkt tilbud til markedet knyttet til kunder med de mindre behovene men også de med de virkelig store behovene på arksiden. Vi har en registrering og tilpasning der vi slår alle på fingrene, sier han og oppsummerer tankene sine rundt prisbildet på Canons produkter:
– Målet vårt er ikke å være billigst på noe, men heller å være best.