Premiere for DTG-printer blant inspirasjonsflater

Foto: Claes Nordström/Arkiv/Pressebi
PUBLISERT: 8 mai 2023
OPPDATERT: 8 mai
Epsons nyeste maskiner for sublimering, DTG og storformatutskrift med inkjetteknologier med bl.a. UV, eco-solvent og harpiks er utstilt på Fespa-messen i München. Foto: Claes Nordström/Arkivbilde

Epson benytter anledningen til å lansere en helt ny maskin på Fespa-messen. Nyheten er en kompakt DTG-skriver i mellomsegmentet for utskrift direkte på plagg.

Maskindemonstrasjoner og inspirerende prints på ulike applikasjoner venter i Epsons Fespa-utstilling. Epson vil også vise hvordan de styrker sin posisjon i DTG-markedet (direct-to-garment) med en videreutvikling av SureColor F2100 storformatprinteren. Hos Fespa får den premiere – modell F2200 for printing direkte på plagg.

Den nye SureColor F2200 er en kompakt printer, ideell for nystartede eller mellomstore bedrifter som trenger høy fleksibilitet, nøyaktighet og raske ledetider, ifølge Epson. DTG-printeren er tilpasset for å produsere komplekse design på en rekke plagg, utstyrt med Epsons PrecisionCore MicroTFP-skrivehodeteknologi.

Gir økt produktivitet

Ifølge produsenten skal maskinmodellen holde ekstremt høy utskriftskvalitet samtidig som den gir brukeren en produktivitetsøkning på opptil 25 prosent sammenlignet med forgjengeren. I stedet for blekkpatroner brukes poser med UltraChrome DG2-blekk i skriveren.

SureColor F2200 er Epsons nyeste DTG-skriver. Foto: Epson

– Selv om DTG-markedet har blitt en utfordring på grunn av DTF (direkte til film for transferprint, red.anm.) teknologi, tilbyr denne utviklingen nye og mellomstore bedrifter et svært kostnadseffektivt og fleksibelt alternativ som gir enestående kvalitet og enkelt kan oppskalert for å møte fremtidige behov, sier Heather Kendle, europeisk leder for produktledelse i forretningsområdet Commercial & Industrial hos Epson.

DTG og DTF utskrift

GarmentCreator2-programvaren er også inkludert. Den har som mål å muliggjøre utskrift av både DTG og DTF, men skal også bidra til å forbedre kvaliteten på fine linjer og liten tekst.
SureColor F2200 tilbyr en rekke forbedrede funksjoner utviklet med tanke på brukervennlighet, som gjør det mulig for bedrifter å opprettholde høye produksjons- og kvalitetsnivåer uten behov for spesialistoperatører.

Flere andre maskiner fra Epsons printerserie vil også bli demonstrert live på standen. Det dreier seg blant annet om Epsons nyeste maskiner for sublimering, DTG og storformatutskrift med inkjet-teknologier, blant disse UV, eco solvent og harpiks (resin).

Profilprodukter og klestrykk

På utstillingen vil det også være det Epson kaller en personaliseringssone hvor ulike typer profilprodukter de har trykket vil vises. Spesialdesignede t-skjorter, lerretsapplikasjoner, krus, notatbøker, mobilfutteraler, coasters og vannflasker er noen eksempler.

Det vil også være andre overflater for å inspirere Fespa-besøkende. Dette gjøres dels med mer eksklusive klestrykk med en rekke forskjellige stoffer fra motedesignere over hele verden, dels med større personaliserte gjenstander som ski, surfebrett, solsenger, håndklær og en fargerik foliert vannscooter.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2