Ricoh: DTF-toget går nå

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 25 mai 2023
OPPDATERT: 25 mai
Det var stor interesse for DTF-print generelt og ikke minst Ricohs løsning – ProDTF.

Til manges overraskelse har Ricoh valgt å fokusere 100 % på tekstiltrykk på FESPA-messen, hvor de presenterer to helt nye produkter.

DTG for polyestermarkedet

Det var ingen storformatskrivere, men fullt fokus på DTG (Direct to Garment) og DTF (Direct to Film) på Ricohs stand på Fespa. DTG representert ved de allerede kjente Ri 1000- og 2000-skriverne for utskrift direkte på stoffmedier (f.eks. T-skjorter, vesker og capser) som inneholder en viss mengde bomull.

Men Ricoh markedsførte en helt ny og større DTG-skriver med det tilsynelatende midlertidige navnet – Dark Poly Printer. Som navnet sier kan den i tillegg til å trykke på bomullsprodukter også trykke direkte på polyester. Dette er mulig fordi det er innebygd en inkjet-forbehandler som påføres der motivet er.

Dette skjer fordi markedet for individualiserte sportsklær er både stort og økende, sier førsalgskonsulent Lars Gadegaard fra Ricoh. Sportsklær er nesten alltid laget av 100 % polyester.
Dark Poly Printer har en oppløsning på 1200 x 1200 dpi.

Med Dark Poly Printer åpner Ricoh for direkte print på sportstøy, sier pre-sales konsulent Lars Gadegaard.
«DTF-toget går nå»

– Går du rundt og ser på messa er det helt åpenbart at DTF-toget går nå. Det er helt sprøtt hvor mange maskiner man ser her på messen, sier Lars Gadegaard.

Tekstilprint er et stadig mer interessant marked for printleverandørerne, forteller pre-sales konsulent Lars Gadegaard.

Ricoh har valgt å hoppe på vognen med en såkalt OEM-løsning, som de gradvis skal utvikle med egen printteknologi. DTF er en løsning som forventes å ha stor betydning for trykk på tekstiler. Dette er fordi man i dag kan produsere trykk på film/folie, men må i ettertid ha dem gjennom en serigrafisk prosess, hvor det påføres hvit grunnfarge og lim, dersom det glasset overføres til tekstiler. Det er både en kostbar og tidkrevende prosess. I DTF-prosessen kan både den hvite grunnfargen og limet påføres umiddelbart etter trykket.

Slik også på Ricohs nye DTF-skriver, som går under det midlertidige navnet ProDTF. Lars Gadegaard forteller at i prinsippet er alle systemer bygget på samme enkle måte med en printer som først trykker motivet speilvendt på folien, deretter legger den hvite basen som før fargen tørker føres inn i limpåføringsenheten og deretter tørkes. . Limet legger seg på den hvite malingen, som ikke er tørr ved påføringstidspunktet.

Utfordringen med DTF i dag er at det er en langsom prosess hvor det kan produseres noen få kvadratmeter i timen. Ricohs ambisjon med å gå inn i dette er at de med egen farge, skrivehoder og kontrollteknologi kan øke hastigheten betydelig. Lars Gadegaard forteller også at Ricoh satser så kraftig på tekstiltrykk at de bygger et nytt utviklings- og kompetansesenter, som skal ha hovedkontor i Frankfurt.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik