Xeikon bød på en Fespa-utstilling med fokus på digital tapetproduksjon. I tillegg til en tapetlinje og ulike skiltprodukter, var også kunden Färggrossen på plass for å demonstrere sitt nye butikkkonsept – fremtidens måte å velge og kjøpe tapet på.
Under Fespa 23.-26. mai i München demonstrerte Xeikon hvordan man digitalt trykker tapeter i én flyt. Begynnelsen av produksjonslinjen besto av en jumbo avruller, en renseenhet og Xeikons CX500 digitalpresse samt en vannbasert lakkmodul. Det ble fulgt opp med en skjære- og renseenhet, før det til slutt ble avsluttet med en tapetoppruller. Alt integrert som en inline-løsning.
– Det vi viser her er en komplett produksjon av tapeter. Fra A til Å, sier Per Larsson, nordisk salgssjef i Xeikon, og fortsetter:
– Det er en simplekspresse og alt er tørre toner. Det trenger heller ikke bare være en digital presse for tapet, men det kan være plakater, etiketter og bokomslag – alt for simpleks-produksjon egentlig.
Ahlstrom og Lahnpaper var ansvarlige for materialforsyningen.
«Begynner virkelig å ta av»
Xeikons har i mer enn et tiår foredlet sin tørr tonerteknologi og tilbyr uendelig utskriftslengde og 508 millimeter utskriftsbredde. Digitaltrykk har vokst gradvis og flere og flere tapettrykkere ser på digitale presser, sier Per Larsson.
– Det begynner virkelig å ta seg opp nå, sier han, og legger til at den store fordelen med digitaltrykk er at det ikke er noen begrensninger – du kan bruke en rekke design og mønstre, millioner hvis det er tilfelle. Annerledes er det med konvensjonell tapetproduksjon. Startkostnadene for å bytte jobb er enorme, med mindre det er snakk om at det kun skal trykkes ett og samme mønster i svært store volumer.
Det svenske markedet skiller seg ut:
– Ser man på Sverige ut fra hvor mange innbyggere vi er og den grafiske bransjen, er vi desidert størst i verden på digital tapetproduksjon, sier han og legger til at det nok har sammenheng med at Sverige har en tekstilhistorie i byer som Borås og Norrköping . Det har gått videre til også å inkludere interiør og tapet.
Utvikling av toner
Han understreker også at maskinutviklingen har gått fremover for å kunne produsere i ett fra start til slutt. Xeikon, for eksempel, utvikler stadig sin tørre toner. Den sertifiserte og lavmigrerende toneren inneholder verken olje eller silikon, og miljø og bærekraft er i fokus. Det har også vært en forbedring i etterbehandlingsstadiet, for eksempel at alt er koblet inline og at det ikke er behov for en kjerne i opprullingen.
Produksjonslinjen som Xeikon viste på Fespa er installert av Färggrossen i Nybro i år. Og de er ikke alene, flere andre svenske digitale tapetprintere har valgt samme oppsett, ifølge Per Larsson.
– All tapetproduksjonen vår er basert på at det er en bestilling. Våre kunder trenger ikke ha et lag med papir og andre ting. Alt lages på bestilling.
Per Larsson understreker at alt – fra bestilling til produksjon og levering – handler om å gjøre det enkelt for tapetkjøperen. Når han har et rom og sine mål for det som skal tapetseres, er det massevis av designmønstre å velge mellom. Når valget er tatt, legges det enkelt inn en bestilling, bestillingen produseres og så leveres tapetene hjem et par dager senere i tapetstrimler av riktig lengde.
Suksess for butikkkonsept
Nybro-bedriften Färggrossens tapetsatsing og innovative butikkkonsept var også en del av Fespa-utstillingen. Selskapets løsning har som mål å gjøre kundebestillinger av tilpasset designtapet enda enklere, alt via en interaktiv skjerm.
Vi møter Kristian Ed, salgssjef i Färggrossen, på Xeikons stand. Han forteller at det har vært stor interesse for konseptet deres, spesielt for den automatiserte hjelpen du kan få til å velge favoritttapet, filtreringssystemet og at du enkelt kan se det flotte tapetet ditt på en stor LED-vegg.
– Det har vært overveldende. Folk har vært veldig fascinert av teknologien og konseptet – måten å vise og selge det på. Men også at vi kan ha så korte ledetider, print on demand og kapasiteten vi har i Xeikon-maskinen, sier han og nevner også interessen for deres ulike tapetmønstre i sortimentet.
– Vi har faktisk blitt invitert til en konferanse i Italia for alt som har med trykking å gjøre, sier han og forteller at de også har blitt intervjuet av italienske medier. Flere potensielle forretningspartnere i landet har også vist interesse.