Designverktøy: Flere muligheter for et personlig preg

PUBLISERT: 21 juni 2023
OPPDATERT: 21 juni
Leon Verkerk, forretningsutviklingssjef i Taopix og Björn Olsson, administrerende direktør hos den nordiske forhandleren VBS.

At Taopix kun fokuserer på personalisering av fotobøker er nå som blåst bort. Designverktøyet er i dag utvidet til et tilbud som omfatter de fleste applikasjoner.

Den britiske programvareutvikleren Taopix har lenge vært kanskje det mest kjente designverktøyet for å tilpasse fotobøker. I dag er mulighetene så mye større og inkluderer andre applikasjoner og for den saks skyld også andre forretningsområder. Det sier Leon Verkerk, forretningsutviklingssjef i Taopix:

– I teorien kan vi personalisere ethvert produkt du kan tenke deg. Det er mulig med Taopix. Det du gjør er at du tilbyr sluttbrukerens fotobøker, kalendere, flasker og penner. Alle produkter der folk ønsker å legge til en tekst eller et motiv,

Muligheter for å skape

I tillegg til å lage design og layout – tekst og bilder, er det mulig å legge til muligheter for kundene slik at de kan ta flere valg, for eksempel velge omslagsstørrelse, materiale, farge og etterbehandling som preging, gravering og foliering. Det er også mulig å se et 3d-gjengitt bilde av designet som er laget. Disse kan da produseres i ubegrenset antall, det være seg profilprodukter, fotobøker eller t-skjorter. Et av de siste tilleggene er muligheten til å jobbe med QR-koder via bilde på en smarttelefon for å designe et produkt.

Taopix programvareplattform er tilgjengelig både som en online og offline versjon og tilbys under en lisensmodell. Vanligvis er designverktøyet integrert med ulike plattformløsninger for netthandelssider og forretningssystemer.

Enkelt for kundene

Han sier at det netthandelsbedrifter i hovedsak sliter med er søkemotoroptimalisering og å generere trafikk til netthandelsplattformer, men i hovedsak også å beholde printkjøperne når de først er der. Da er det viktig å gjøre det smidig og enkelt for dem å designe sine trykksaker og legge inn en bestilling.

– Det vi gjør er at vi gjør det enkelt for kundene våre å selge til kundene sine.

Taopix viste frem sine siste programvarenyheter på Fespa-messen i München i slutten av mai.

Han påpeker videre at det som gjorde programvaren deres til en suksess er at Taopix ikke har noen begrensninger. Kunder som er i ferd med å bygge opp sine netthandelssider, for eksempel via Shopify, kan gjøre det helt i henhold til deres behov. Taopix kan tilpasses etter kundens ønsker. Kundens frontend-løsning trenger ikke alltid se lik ut.

– Du kan bygge din egen vei til suksess, sier Leon Verkerk.

“Verdt en nærmere titt”

Björn Olsson, administrerende direktør i VBS, som selger programvaren i Norden, ser positivt på hvordan mulighetene har blitt utvidet med programvaren, og hva designverktøyet kan gjøre for kundene.

– Det gjør det mer interessant og rett og slett mer salgbart for å si det rett ut.

– Det er veldig spennende og et produkt som er verdt å se nærmere på, uavhengig av hvilken fase man er i som trykkeri eller som trykksakprodusent, sier Björn Olsson om utviklingen som har skjedd.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik