Designverktøy: Flere muligheter for et personlig preg

PUBLISERT: 21 juni 2023
OPPDATERT: 21 juni
Leon Verkerk, forretningsutviklingssjef i Taopix og Björn Olsson, administrerende direktør hos den nordiske forhandleren VBS.

At Taopix kun fokuserer på personalisering av fotobøker er nå som blåst bort. Designverktøyet er i dag utvidet til et tilbud som omfatter de fleste applikasjoner.

Den britiske programvareutvikleren Taopix har lenge vært kanskje det mest kjente designverktøyet for å tilpasse fotobøker. I dag er mulighetene så mye større og inkluderer andre applikasjoner og for den saks skyld også andre forretningsområder. Det sier Leon Verkerk, forretningsutviklingssjef i Taopix:

– I teorien kan vi personalisere ethvert produkt du kan tenke deg. Det er mulig med Taopix. Det du gjør er at du tilbyr sluttbrukerens fotobøker, kalendere, flasker og penner. Alle produkter der folk ønsker å legge til en tekst eller et motiv,

Muligheter for å skape

I tillegg til å lage design og layout – tekst og bilder, er det mulig å legge til muligheter for kundene slik at de kan ta flere valg, for eksempel velge omslagsstørrelse, materiale, farge og etterbehandling som preging, gravering og foliering. Det er også mulig å se et 3d-gjengitt bilde av designet som er laget. Disse kan da produseres i ubegrenset antall, det være seg profilprodukter, fotobøker eller t-skjorter. Et av de siste tilleggene er muligheten til å jobbe med QR-koder via bilde på en smarttelefon for å designe et produkt.

Taopix programvareplattform er tilgjengelig både som en online og offline versjon og tilbys under en lisensmodell. Vanligvis er designverktøyet integrert med ulike plattformløsninger for netthandelssider og forretningssystemer.

Enkelt for kundene

Han sier at det netthandelsbedrifter i hovedsak sliter med er søkemotoroptimalisering og å generere trafikk til netthandelsplattformer, men i hovedsak også å beholde printkjøperne når de først er der. Da er det viktig å gjøre det smidig og enkelt for dem å designe sine trykksaker og legge inn en bestilling.

– Det vi gjør er at vi gjør det enkelt for kundene våre å selge til kundene sine.

Taopix viste frem sine siste programvarenyheter på Fespa-messen i München i slutten av mai.

Han påpeker videre at det som gjorde programvaren deres til en suksess er at Taopix ikke har noen begrensninger. Kunder som er i ferd med å bygge opp sine netthandelssider, for eksempel via Shopify, kan gjøre det helt i henhold til deres behov. Taopix kan tilpasses etter kundens ønsker. Kundens frontend-løsning trenger ikke alltid se lik ut.

– Du kan bygge din egen vei til suksess, sier Leon Verkerk.

“Verdt en nærmere titt”

Björn Olsson, administrerende direktør i VBS, som selger programvaren i Norden, ser positivt på hvordan mulighetene har blitt utvidet med programvaren, og hva designverktøyet kan gjøre for kundene.

– Det gjør det mer interessant og rett og slett mer salgbart for å si det rett ut.

– Det er veldig spennende og et produkt som er verdt å se nærmere på, uavhengig av hvilken fase man er i som trykkeri eller som trykksakprodusent, sier Björn Olsson om utviklingen som har skjedd.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Summa introduserer vinylkutter til DTF-applikasjoner

Den nye S Class 3-DTF er designet for å forhindre riper eller rullemerker som vanligvis oppstår ved transport av PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lanserer to nye rull-til-rull inkjetpresser. PageWide Press T4250 HDR og PageWide Web Press T500M HD som vil øke trykkerienes muligheter for vekst i høyvolumsproduksjon.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3