Epson fjerner den siste begrensningen i digital tekstilprint

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 23 juni 2023
OPPDATERT: 26 juni
Epsons nye tekstilprinter, Monna Lisa ML-16000/Hy. Foto: Pressefoto

Epsons nye tekstilprinter, Monna Lisa ML-16000/Hy, kan lage alle de effektene man kjenner fra serigrafi. Hybridprinteren er utviklet til å gjengi de mest sofistikerte effekter til trykte stoffer med gull, sølv og blanke nyanser.

Tekstilmarkedet er i sterk utvikling. Markedet etterspør i økende grad mer bærekraftige og effektive løsninger for å kunne levere unike resultater og med lav miljøbelastning. Monna Lisa ML-16000/Hy er utviklet for selskaper som har behov for å optimere produksjonen av komplekse utskrifter og tilby markedet mer kreativitet, skriver Epson i en pressemelding.

En kombinasjon av farge og pasta

Med det siste tilskuddet, Monna Lisa-serien – kan man reprodusere spesialeffekter på ethvert stoff uten at det krever etterfølgende behandling. Disse effektene spenner fra blank lakk til gull og sølv metallic og ugjennomsiktig hvit.

Kombinasjonen av Monna Lisa ML-16000/Hys 8-fargers blekksett og 16 PrecisionCore-printehoder med 64 dyser gjør det mulig å skrive ut spesialeffekter som tidligere var reservert for silketrykk eller sylindertrykk.

Den vannbaserte fargen garanterer både høy fargenøyaktighet og holdbarhet i trykket, mens pastaer utviklet og produsert av Epson Como Printing Technologies skaper spesialeffektene.

PrecisionCore skrivehodeteknologi er utviklet for kommersiell og industriell utskrift. I hjertet av denne teknologien er MicroTFP, neste generasjons utskriftsbrikke.

Med denne siste utviklingen av Monna Lisa-serien kan alle effekter fra tradisjonelle teknologier produseres med digital teknologi. Det betyr at behovene til flere markeder – fra mote og hjemmetekstiler, til badetøy og sportsklær – kan dekkes samtidig.

I mål etter 20 års utvikling

– Vi vet hvor avgjørende det er å reagere raskt på et marked i evig bevegelse, sier Paolo Crespi, kommersiell direktør i Epson Como Printing Technologies. – Med Monna Lisa ML-16000/Hy har vi nådd en ny milepæl og fullført reisen som begynte for 20 år siden med fødselen av Monna Lisa-prosjektet: dekningen av 100 % av utskriftskravene med digital teknologi.

– For å lette våre kunders arbeid, er vårt primære mål å sikre maksimal fleksibilitet til våre løsninger. Alle skrivere i Monna Lisa-serien lar oss organisere og kombinere våre utskriftsprosesser på beste måte, ekstremt raskt og med så lite sløsing med ressurser som mulig. Kortere prosesser, raske responstider og ekstrem allsidighet har derfor alltid vært kjernetrekkene i Epsons produktspekter, avslutter Crespi.

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik