Ny toner med opp til 60% gjenbruksmateriale

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 16 august 2023
OPPDATERT: 16 august
Foto: Pressefoto

Xeikon introduserer Cheetah 3.0-versjonen av tonerprinterserien deres. Dette inkluderer den nye ECO-toneren som en viktig del.

Som et resultat av ny lovgivning og varemerkeeieres forventninger og krav til mer bærekraftige løsninger, har Xeikon utviklet denne nye toneren uten å gå på akkord med den eksisterende teknologien. Den må styrke deres posisjon i etikettbransjen med en farge som både er matsikker og skårer høyere på miljøskalaen på grunn av utvidet resirkulering.

Xeikon sier at utviklingen av nye ECO-tonere er en nøkkelkomponent i bærekraftsmålene, som tar sikte på å redusere selskapets karbonavtrykk med 40 % i de kommende årene. Fremgangen som er gjort med introduksjonen av nye Xeikon ECO-toner er rettet mot to hovedmål: bærekraft og mattrygghet.

Bærekraft

Opptil 60 % av materialene i fargen er resirkulerte komponenter som er kjemisk utvunnet fra resirkulerte PET-flasker og andre resirkulerte karbonmaterialer. Det reduserer CO2-avtrykket fra Xeikons utskriftsteknologi med mer enn 10 %, noe som også bidrar til etikettprinternes egne bærekraftsmål. ECO-tonere kan avsvertes fra både papir (Ingede-referanse) og folie (CADEL-referanse). I tillegg frigjøres ingen flyktige organiske forbindelser (VOC) til miljøet, verken under produksjonen av toner eller under selve utskriftsprosessen.

Matsikkerhet

Xeikons ECO-toner er helt fri for fluor (både uorganisk og PFAS) og 100 % vegansk, sier de. I tillegg har de etablerte fordeler med tidligere generasjons tonere, som er fri for BPA, mineralolje og fotoinitiatorer. Dette betyr at ECO-toner egner seg for utskrift med indirekte matkontakt, der det kun er papirsperre, og for direkte matkontakt med tørr mat. I tillegg overholder ECO-tonere det europeiske leketøysdirektivet, Nestlés veiledning om emballasjefarge og de sveitsiske og tyske blekkforskriftene.

Alle disse egenskapene er avgjørende for å overholde eksisterende forskrifter og for å beskytte miljøet. I tillegg tar de for seg forbrukernes økende bekymring for trivsel, helse og dyrevelferd.

Anvendbarhet

ECO-toneren ble utviklet for den nye Cheetah 3.0-skriverserien, men Xeikon vil gjøre ECO-toneren tilgjengelig for eksisterende kunder som brukerer Xeikon CX300- og CX500-printere i løpet av det kommende året, sier Filip Weymans, Xeikon Vice President of Marketing. Og han legger til:

– Vi er også stolte av å si at Xeikon ECO-tonere ikke vil tvinge skrivere til å øke prisene. Faktisk vil de ha muligheten til å oppgradere produksjonen til et høyere nivå av bærekraft uten å øke deres TCOP (total cost of print). Dette kan effektivt oversettes til en reell kostnadsreduksjon og støtte dem i det nåværende alvorlige prispresset.

Dokumentasjon

For å gi ytterligere legitimere sin grønne innstilling, har Xeikon også lansert et Sustainability Scorecard for hver digitale printer i porteføljen. Dette gir trykkerier et faktabasert verktøy for å demonstrere den direkte miljøpåvirkningen av deres Xeikon-presse, uttrykt som gram CO2 pr. kvadratmeter.

Mer informasjon om Sustainability Scorecard finner du på denne lenken.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Tekstilgrossist utvider med 640 nye artikler

L-Shop-Team, med virksomhet blant annet i Norge, introduserer over 640 nye artikler i sitt sortiment fra årsskiftet.
L-shop

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong