Nylig rundet Ellco Etikett 1 000 000 meter bærekraft

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 7 september 2023
OPPDATERT: 7 september
Et enkelt grep har gitt god miljøgevinst hos Ellco Etikett. Nylig rundet trykkeriet 1 000 000 meter bærekraft.

Ellco Etikett er ISO 14001-sertifisert og har i lang tid jobbet med ulike tilnærminger til en mer bærekraftig drift. Våren 2022 tok de et grep som har gjort mye med både deres og kundenes miljøavtrykk.

I dag stilles det strenge krav til bærekraftig produksjon fra både offentlige instanser og forbrukere. Samtidig ser man at de store endringene ikke nødvendigvis kommer av en sertifisering eller et miljøstempel.

– Det er vi som sitter ved roret som må velge kurs og sette de faktiske standardene for oss selv, skriver Christian Egedius, daglig leder i Ellco Etikett AS i en pressemelding.

– Og når vi gjør det – da får vi resultater!

I Norge har vi flere miljømerkinger som både sammen og alene gir forbrukere og kunder ulike grader av informasjon om vår produksjon. De mest kjente er trolig Miljøfyrtårn og Svanemerket, men du finner også ISO 14001-sertifiseringen som gjerne omtales som verdens mest anerkjente standard for miljøledelse.

Kort forklart er Svanemerket en garanti for at et produkt er blant de minst miljøbelastende innenfor den aktuelle produktgruppen, og står for redusert klimabelastning, bærekraftig ressursbruk og en giftfri hverdag. Miljøfyrtårn er et norsk mer omfattende miljøstyringssystem som tar for seg miljøstyring i større grad, men ordningen stiller ikke like omfattende krav som den internasjonale sertifiseringen som heter ISO 14001 eller den europeiske standarden EMAS.

Virksomheter som er sertifisert etter en av disse ordningene skal ha et velfungerende og godt dokumentert miljøstyringssystem og målet er at vi gjennom disse systemene skal dra all form for produksjon i en mer bærekraftig retning.

Christian Egedius, daglig leder i Ellco Etikett AS

– Vi har hatt tilgang til miljøvennlige alternativer fra våre leverandører i mange år, og da spesielt materialer med en viss bestanddel resirkulert papir, sier Egedius. Ofte opplevde vi allikevel at det ikke var så enkelt å få kundene våre til å betale det det kostet å velge mer miljøvennlig. Ved store volum ble ekstrakostnaden såpass betydelig at det nok føltes tungt å ta den byrden for hver enkelt av våre kunder, hevder Egedius.

Christian Egedius og resten av Ellco Etikett måtte se etter andre metoder for å få opp andelen bærekraftig materiale i produksjonen sin.

– Vi endret rett og slett vårt standardmateriale til et bedre alternativ, og tok forhandlingene direkte med våre leverandører på vegne av alle våre kunder. Det førte til at vi i dag leverer 30% resirkulert papir til alle våre jobber der ikke papirkvalitet er valgt spesielt. Så langt i prosjektet har vi bytta ut én million meter vanlig papir, med et som er bedre for miljøet vårt, sier Egedius stolt.

I vekt tilsvarer dette 12 tonn gjenbrukt papir, som har fått et nytt liv som etiketter, fremfor å havne på dynga eller i et forbrenningsanlegg.

Les videre

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie