Fremhever trofast tjener – og kommende hybrider

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 20 september 2023
OPPDATERT: 20 september
Anders Österberg og Nils-Arne Sletten i Agfa lover spennende nyheter over nyttår.

I løpet av første kvartal 2024 planlegger Agfa å lansere to helt nye hybridmaskiner. Dessverre så de ikke dagens lys under Sign&Print Scandinavia, men besøkende kunne likevel høre noen detaljer om de kommende nyhetene.

– Vi kan røpe at det dreier seg om to maskiner med hybridteknologi. To UV-skrivere som havner i segmentet mellom Agfas Jeti Tauro- og Anapurna-serier, sier Nils-Arne Sletten, nordisk salgssjef for inkjet i Agfa.

Selv skal han ned til Agfas hovedkontor i Belgia etter messen for å se på de nye maskinene, og hans svenske kollega Anders Österberg, selger i storformat/inkjet, har allerede fått en sniktitt på dem. Så langt er alt veldig hemmelighetsfullt, men etter nyttår er planen å gå ut med en global lansering.

Agfas hybrid Anapurna er noen år gammel, men har blitt oppgradert innholdsmessig.

I stedet var det trofaste Anapurna, modell H2050i LED, som fikk være med på Kista-messen. Nils-Arne Sletten og Anders Österberg beskriver den som en robust og stabil maskin som er godt tilpasset behovene til mange kunder i det skandinaviske markedet.

– I Skandinavia er det mange mindre bedrifter som ofte ikke vet hva de skal gjøre når de kommer på jobb om morgenen. Anapurna er en fleksibel hybridmaskin som egner seg for mange ulike typer jobber, noe som gir en bredde, sier Nils-Arne Sletten.

– Det er en maskin som gjør jobben sin i et nøtteskall. Selv om den har eksistert i noen år, har den blitt oppgradert innholdsmessig, sier Anders Österberg.

Agfa viser også den nyeste versjonen av sin proprietære arbeidsflyt RIP Asanti 6.0.

Les videre

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Trykkeriet med kunst som nisje

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.
PIGS Tammo

Stor interesse for Brand Factory etter konkursen

Etter konkursen i Brand Factory Printhouse og Brand Factory Holding ser konkursbostyreren gode forutsetninger for å finne kjøpere til de to selskapene, alternativt deler av virksomheten. Prosessen forventes å være ferdig i løpet av desember måned.
Brand-Factory-1024x683

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682

Siste nytt

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Trykkeriet med kunst som nisje

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.
PIGS Tammo