Antalis trykker på grønne alternativer

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 25 september 2023
OPPDATERT: 25 september
Lars Wiklund hos Antalis med materialprøver som Antalis viste under messen med håp om at flere kunder skal tenke over om det finnes bedre alternativer enn de som brukes i dag.

Den grafiske bransjen har mye å gjøre når det kommer til klimapåvirkning. Antalis ønsker å være med på å endre dette. På standen deres under Sign&Print-messen var det mye som dreide seg om bærekraftige materialvalg.

For et drøyt år siden lanserte Antalis et produktklassifiseringssystem for miljø, Green Star System, hvor hvert produkt rangeres fra én til fem stjerner basert på en rekke kriterier. Det kan handle om hvor resirkulerbart materialet er og om råstoffet er fossilt eller fornybart.

– Målet vårt innen 2030 er at alle produkter vi selger skal ha minst tre stjerner, sier Lars Wiklund, produktsjef for Antalis forretningsområde Visuell kommunikasjon.

I dag når mange produkter kun én eller i beste fall to stjerner. I Antalis sin nettbutikk er alle produkter merket med stjerner basert på rangeringssystemet slik at kundene kan navigere til mer bærekraftige alternativer.

– Plastplatemateriale er et slikt eksempel hvor vi har papirbaserte alternativer som Swedboard eller Dispa, som gjør samme jobben dersom de skal brukes i et innemiljø. De kan til og med brukes som utendørs skiltmateriale for en kortere periode.

Selv innen tekstiler er det mer bærekraftige alternativer å velge mellom. Lars Wiklund viser et eksempel på et PVC-fritt materiale egnet for bannere og rollups, HEYtex Ecotex Frontlit, som er laget av et polyesterstoff med PU-belegg.
Endre tankesett

Å få kunden til å velge materiale som veier mindre, for eksempel en plate som er 5 millimeter tykk i stedet for 10, kan utgjøre en stor forskjell uten at resultatet trenger å bli dårligere.

– Det er en tankegang vi prøver å komme inn i hos kundene. Våg å prøve noe annet enn det du alltid kjøper.

For å unngå beskyldninger om grønnvasking har Antalis blant annet laget et dokument som omhandler bærekraft i visuell kommunikasjon med faktabasert informasjon. Dette skal fungere veiledende for kunden og gi grunnlag for bedre materialvalg. Antalis har også laget et manifest som sier at selskapet ønsker å få til en endring og redusere klimaavtrykket i bransjen.

«Nå kan vi matche riktig hastighet med riktig kunde,» sier Christer Sehlstedt om det nye tilskuddet til HP Latex-familien.
Verdenspremiere på standen

Bærekraftige materialer er også viktig på maskinsiden. Antalis selger blant annet HPs latexserie med vannbasert blekk, og lanserte den nye HP Latex 630 W under messen.

– Den kan fås som en komplett startpakke med printer, skjæreutstyr og programvare, sier Christer Sehlstedt, kontoansvarlig for storformat.

Den nye HP Latex 630 W er tilgjengelig med CMYK og hvit samt coating, lys cyan og lys magenta som alternativer. På den ene siden har den ikke samme hastighet som forgjengerne HP Latex 700/800, men på den andre siden er den ikke like dyr. Christer Sehlstedt forteller at det allerede har vært stor interesse for maskinen.

– Det har egentlig ikke vært en printer i det segmentet før, nå kan vi matche rett hastighet med rett kunde.

HP Latex 64 Plus Cutter som kan kjøpes med HP Latex 630 W er basert på Summas skjæreteknologi.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Epson i samarbeid med rederi for å redusere utslippene

Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året.
default

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C