Antalis trykker på grønne alternativer

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 25 september 2023
OPPDATERT: 25 september
Lars Wiklund hos Antalis med materialprøver som Antalis viste under messen med håp om at flere kunder skal tenke over om det finnes bedre alternativer enn de som brukes i dag.

Den grafiske bransjen har mye å gjøre når det kommer til klimapåvirkning. Antalis ønsker å være med på å endre dette. På standen deres under Sign&Print-messen var det mye som dreide seg om bærekraftige materialvalg.

For et drøyt år siden lanserte Antalis et produktklassifiseringssystem for miljø, Green Star System, hvor hvert produkt rangeres fra én til fem stjerner basert på en rekke kriterier. Det kan handle om hvor resirkulerbart materialet er og om råstoffet er fossilt eller fornybart.

– Målet vårt innen 2030 er at alle produkter vi selger skal ha minst tre stjerner, sier Lars Wiklund, produktsjef for Antalis forretningsområde Visuell kommunikasjon.

I dag når mange produkter kun én eller i beste fall to stjerner. I Antalis sin nettbutikk er alle produkter merket med stjerner basert på rangeringssystemet slik at kundene kan navigere til mer bærekraftige alternativer.

– Plastplatemateriale er et slikt eksempel hvor vi har papirbaserte alternativer som Swedboard eller Dispa, som gjør samme jobben dersom de skal brukes i et innemiljø. De kan til og med brukes som utendørs skiltmateriale for en kortere periode.

Selv innen tekstiler er det mer bærekraftige alternativer å velge mellom. Lars Wiklund viser et eksempel på et PVC-fritt materiale egnet for bannere og rollups, HEYtex Ecotex Frontlit, som er laget av et polyesterstoff med PU-belegg.
Endre tankesett

Å få kunden til å velge materiale som veier mindre, for eksempel en plate som er 5 millimeter tykk i stedet for 10, kan utgjøre en stor forskjell uten at resultatet trenger å bli dårligere.

– Det er en tankegang vi prøver å komme inn i hos kundene. Våg å prøve noe annet enn det du alltid kjøper.

For å unngå beskyldninger om grønnvasking har Antalis blant annet laget et dokument som omhandler bærekraft i visuell kommunikasjon med faktabasert informasjon. Dette skal fungere veiledende for kunden og gi grunnlag for bedre materialvalg. Antalis har også laget et manifest som sier at selskapet ønsker å få til en endring og redusere klimaavtrykket i bransjen.

«Nå kan vi matche riktig hastighet med riktig kunde,» sier Christer Sehlstedt om det nye tilskuddet til HP Latex-familien.
Verdenspremiere på standen

Bærekraftige materialer er også viktig på maskinsiden. Antalis selger blant annet HPs latexserie med vannbasert blekk, og lanserte den nye HP Latex 630 W under messen.

– Den kan fås som en komplett startpakke med printer, skjæreutstyr og programvare, sier Christer Sehlstedt, kontoansvarlig for storformat.

Den nye HP Latex 630 W er tilgjengelig med CMYK og hvit samt coating, lys cyan og lys magenta som alternativer. På den ene siden har den ikke samme hastighet som forgjengerne HP Latex 700/800, men på den andre siden er den ikke like dyr. Christer Sehlstedt forteller at det allerede har vært stor interesse for maskinen.

– Det har egentlig ikke vært en printer i det segmentet før, nå kan vi matche rett hastighet med rett kunde.

HP Latex 64 Plus Cutter som kan kjøpes med HP Latex 630 W er basert på Summas skjæreteknologi.

Les videre

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Seksten foredlingsmuligheter i en maskin

Scodix utvikler sin dekorasjonsteknologi og kan nå tilby seksten forskjellige dekorasjonsmuligheter i en og samme maskin. På Drupa kan du se på denne teknologien på bedriftens stand.
scodixx

HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.
drupa24_hpx

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie