Hexis gir kundene makten over laminatene

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 27 september 2023
OPPDATERT: 27 september
Joachim Wallgren ga de besøkende en Hex’perience.

På Hexis’ stand var det stort fokus på beskyttelsesfilmer i Bodyfence-serien under Sign&Print Scandinavia. Selskapet hadde biler både utenfor og innenfor inngangen til Kistamässan. De viste også interiørvinyler, folier og laminater.

Materialprodusenten Hexis presenterte sin Hex’perience-serie med effektlaminater for møbler og interiør. Konseptet innebærer at kunder som har kjøpt laminat kan laste ned mønsteret de ønsker å trykke gratis.

– Vi har 63 forskjellige mønstre. Det er naturmaterialer, laminatgulv og mønstre. Vi har en kvinne i Frankrike som er ansvarlig for hele Hex’periencen. Hun lager mønstrene og plukker opp det som er på moten, sier Joachim Wallgren, salgssjef i Hexis Sverige.

«Vi leverer filen og kunden bestemmer»

Han mener Hexis gir kundene flere valgmuligheter enn konkurrentene.

– Forskjellen på oss og alle andre som driver med interiør er at hvis du kjøper et produkt fra noen andre, får du noe som ser ut som for eksempel rust og det er på en folie som er polymer eller monomer. Det er det det er, sier Joachim Wallgren og fortsetter:

– Vi leverer filen og kunden bestemmer. Skulle den være midlertidig kan den sette på et avtagbart trykk. Skal den stå på en veldig merkelig overflate kan du legge på en høyteknologisk folie og trenger du en luftkanal så legger du den på. Du bruker polymer-, monomer- eller støpt folie avhengig av levetiden. Med vårt system kan du lage riktig produkt for riktig bruk. Men alle andre, du får bruke det du får.

En annen fordel er at du ikke trenger å kjøpe en hel rull, men kan produsere materialet som trengs til for eksempel et bord.

Sportsbil ble foliert

Hexis viste også sin egen programvare Matmak som brukes til å lage pre-cut, forhåndsskårne deler av beskyttelsesfilmer i Bodyfence-serien. De viste også tekstiloverføringer og wrappingfolier.

Sistnevnte var ikke minst synlig på sportsbilen av merket Alpine, som var pakket inn under en kraftig lysrigg.

En Alpine-bil foliert i Bodyfence-serien med hardrockbandet In flames sin logo foran vakte oppmerksomhet under en stor lysrigg på Hexis stand.

Tekst: Felix Alnemark

Les videre

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Agfas nye automatiseringsløsninger: Grizzlybjørn får robotselskap

Agfa presenterer robotløsninger for inkjetprintere og flatbed-presser. Innovasjonene eksemplifiserer hvordan automatisering kan endre høyvolumsproduksjon, ifølge produsenten.
Agfa kollage

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

Nå er det mindre enn en måned til Sign Print&Pack i Danmark. Vi tok en prat med Lars Jensen og Daniel Wahlgren på AGI, hva kan vi forvente oss av årets messe i Odense?
FotoJet-99

Bærekraft og KI på årets landsmøte

"Grafisk bransje for en trygg fremtid med bærekraft og med kunstig intelligens". Det er temaet når Grafisk bransjeforening inviterer til landsmøte på Hotell Riviera i Moss, den 12.-14. september der man lover sydlige vibber.
Landsmöte

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx