”Lenge siden vi solgte så mye på en messe”

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 27 september 2023
OPPDATERT: 27 september
Fra venstre: Robert Nyblom, Anders Joki, Mattias Söderberg og Simon Nyman foran bilen som ble foliert av den norske folieringsmesteren Joakim Sveen.

Mimakis rullbaserte DTF-skriver var hot stuff på Signcoms stand under Sign&Print Scandinavia. Under messen ble nok et splitter nytt produkt fra Mimaki annonsert: en print and cut printer med UV LED i 330-serien.

– Vi rakk dessverre ikke å få den nye maskinen til messen, men det er en ekstremt spennende utgivelse, sier Simon Nyman, Business Area Manager innen printing, kutting, ferdiggjøring og programvare i Signcom.

Det er en oppfølger til solvent-printerserien JV330/CJV330 som beskrives som en «high end» rull-til-rull-maskin med print- og kuttefunksjon.

– Forgjengeren var en av de største salgssuksessene vi hadde og vi har ventet på en UV-maskin i det segmentet.

I tillegg til UV-LED, er den nye UCJV330-160 utstyrt med hvitt blekk og klarlakk som standard. Mimaki presenterer den som en skriver for høykvalitets utskrifter i store volum. Den kan også skrive ut flere lag i «2.5D» for å lage teksturerte overflater som imitert skinn. Signcom regner med å kunne begynne å selge UCJV330-160 i første kvartal 2024. Det er også sluppet en «lillebror» uten print og kutt, men som i likhet med storebroren har UV-LED. Denne modellen kalles UJV100-160Plus.

DTF-skriveren TxF150-75 har fått en tre ganger raskere storebror som vil være tilgjengelig mot slutten av året.
Raskere DTF

Selv om de to nye maskinene ikke var å se på stedet på messen, var det nok av andre nyheter å presse og føle på. Ikke minst Mimakis DTF (Direct to Film) skriver TxF150-75 med etterbehandlingsenhet ble sluppet i fjor vår. Det har nå en raskere storebror som Signcom vil begynne å selge i fjerde kvartal 2023.

Tekstiltrykk med DTF er et relativt nytt fenomen, men som har vakt stor interesse på kort tid. Ikke minst siden de store aktørene, som Mimaki, kom inn i spillet.

– DTF har vært veldig het under messen, det er et veldig interessant segment. Den siste DTF-modellen, TxF300-75, har samme utskriftskvalitet som den forrige, men er omtrent tre ganger så rask, sier Simon Nyman.

Fine detaljer med DTF-printing.

At det er maskiner som kan plugges inn i en vanlig stikkontakt i veggen har ifølge Simon Nyman vært en aha-opplevelse for mange besøkende. Spesielt siden det ofte er snakk om små bedrifter som ikke har mye penger å bruke på dyre elektriske installasjoner.

– Mange har også blitt overrasket over at det har pågått hele dagen her på messa. «DTF er komplisert», sier de besøkende, men det trenger det ikke å være. Denne maskinen bare går og går.

Nok et nytt produkt på standen: Lotus Meta C, lasergravering med UV.
Produserte alt messemateriell

Andre produkter som var sydende varme og som det var stor interesse for var utvalget av laser- og graveringsutstyr. På materialsiden var miljøaspektet i stor fokus.

– Det har vært mye snakk om bærekraftige materialer, markedet er klar for det nå. Derfor føles det godt å kunne presentere Kavalans serie med PVC-frie materialer her på messen, sier Mattias Söderberg, Business Area Manager i viscom.

Signcom er totalleverandør av maskiner samt materialer og tilbehør. For å vise den bredden var alt messemateriell, inkludert personalets bekledning, trykket på bedriftens egne maskiner og i stor grad med materialer som finnes i bedriftens eget sortiment. De grønne semskede skoene med Signcom-logoen var et unntak som beviste regelen, gravert med UV-laser i den nye Meta C fra Lotus. Skjortene var selvfølgelig trykket med DTF og navnelappene gravert med lasergravering.

– Denne gangen har vi gjort alt selv, vi ønsker å leve som vi lærer, sier administrerende direktør Robert Nyblom om viktigheten av å vise praktisk hva det vil si å være en totalleverandør.

Lotus Meta C kan blant annet gravere på glass, det var selvfølgelig Signcom-logo på dette glasset.
Mesterlig foliering

Sist, men ikke minst, trakk Signcoms bil i entreen mange øyne. En Tesla som ble foliert av Joakim Sveen, som tidligere i år ble kåret til vinneren av den norske utgaven av World Wrap Masters. Med en PVC-fri print wrap film fra Orafol fikk bilen et helt unikt og iøynefallende utseende. Bilen skal brukes av Anders Joki, landssjef for Signcom Norge, på sine turer rundt i vårt naboland i vest.

– Jeg blir garantert sett når jeg kjører rundt. Joakim Sveen har gjort en fantastisk jobb, sier han om sin nye grønne firmabil.

Avslutningsvis oppsummerer Simon Nyman Signcoms deltakelse på Sign&Print-messen slik:

– Det har vært noen travle dager, det er lenge siden vi solgte så mye i direkte tilknytning til en messe!

 

Personalets sko hadde også fått logo.
Signcom hadde litt spøkefullt omdøpt messen til «Signcom&Print-messen».

Les videre

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Seksten foredlingsmuligheter i en maskin

Scodix utvikler sin dekorasjonsteknologi og kan nå tilby seksten forskjellige dekorasjonsmuligheter i en og samme maskin. På Drupa kan du se på denne teknologien på bedriftens stand.
scodixx

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie