Oppdatert limfres for raskere bokproduksjon

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 27 september 2023
OPPDATERT: 27 september
Mats Randmael og Ingar Markussen foran den nye limfreselinjen fra C.P. Bourg som ble installert i sommer.

AIT Grafisk i Oslo er en av Norges største bokprodusenter med flere forlag på kundelisten. Det krever pålitelig utstyr og nylig kjøpte selskapet en ny limfres fra C.P. Bourg for å sikre produksjonen fremover.

– Vi er helt avhengige av at utstyret fungerer. Det blir fort «krise» om maskinen står stille en dag, sier Ingar Markussen, daglig leder i AIT Grafisk.

Limfresen av modell Bourg Binder BB3102 er beregnet for korte til mellomlange serier. Den kan lastes med 120 bøker om gangen og operatøren kan da gjøre andre oppgaver mens innlegget limes sammen med omslaget og kommer ut som en innbundet bok i den andre enden. En prosess som for en gjennomsnittsbok tar i underkant av 20 minutter. Maskinen kan håndtere bøker i tykkelser fra 2-3 til 60 millimeter og formater fra 195 x 127 til 385 x 320 millimeter.

Mile Vujkovac er operatør ved den nye limfresen. Han forteller at maskinen kan håndtere hele 660 tynnere bøker i timen.

Plockmatic installerte den nye limfreselinjen i august. AIT Grafisk hadde tidligere en lignende maskin, men da med PUR-lim. Den nye er i stedet utstyrt med C.P. Bourgs nyeste teknologi med EVA/hotmeltlim.

– Hotmelt-limet har utviklet seg så mye de siste årene og blitt så bra at man ikke lenger trenger å bruke PUR for å få samme kvalitet, sier Mats Randmael hos Plockmatic Norge, som er forhandler for C.P. Bourg i tillegg til sitt eget utvalg av grafisk utstyr. Han sier maskinen også er billigere og 25-30 prosent raskere enn AITs forgjenger.

Limfresen kan lastes med 120 bøker om gangen.
Fleksibel og kortere omstillingstid

Ifølge Ingar Markussen var serviceapparatet en viktig faktor i valg av leverandør, med Plockmatics norgeskontor bare noen kvartaler unna.

– Nærhet til teknikere og deres kompetanse er alfa og omega. De må kunne komme raskt når noe skjer. Vi er superfornøyde med installasjonen og har hatt et godt samarbeide med Plockmatic i mange år.

– Den forrige limfresen hadde vi i ti år, også den levert av Plockmatic. Den nye maskinen er fleksibel og har kortere omstillingstid. Dette er essensielt med opplag som stadig går nedover. I tillegg er brukergrensesnittet svært enkelt. I tillegg ble vi kvitt PUR-limet, som innebar en langt mer komplisert og fordyrende prosess.

I maskinparken hos AIT ellers er det blant annet en Xerox iGen-presse, to Xerox-printere for svart-hvitt trykk og en Ricoh Pro C9210. AIT-gruppen bestod en gang av en rekke store offsettrykkerier lokalisert flere steder i Norge og Sverige. Avdelingen i Oslo ble etablert som et rent digitaltrykkeri i 1999. De øvrige avdelingene ble enten solgt eller lagt ned rundt finanskrisen.

Ricoh-pressen
Tøffere konkurranse

Ingar Markussen har vært med på hele denne reisen. Han er overbevist om at boka som produkt står sterkt, selv om det går opp og ned i den grafiske bransjen.

– Jeg er en «bokmann» og har jobbet med dette hele min karriere. Jeg er overbevist om at den trykte boken kommer til å leve lenge. Bøker har vist seg å ikke være så følsom for økonomiske svingninger.

Og det virker som flere er enige med ham i det.

– Det er helt klart tøff konkurranse. Under pandemien hadde mange trykkerier det vanskelig og sto overfor ulike strategiske valg: å dreie mot det som var «hot i tiden», for eksempel emballasje, eller å investere i produkter med lang levetid, for eksempel bøker. Vi konkurrerer om et fåtall bokforlag her i Norge og for oss er det derfor viktig å følge med på kundene og hva som skjer i deres markeder. Vi må være ekstremt markeds- og kundeorienterte.

Utstyr fra Xerox til trykking av sort på hvitt

AIT har levert bøker til Norges største forlag hver dag i over 20 år. Det er ingen garantier for at det alltid kommer til å være slik, påpeker Ingar Markussen, som derfor også har satset på andre segmenter. Bøker i små og mellomstore opplag, skrevet av uavhengige forfattere som gir ut på eget forlag, er et marked i sterk vekst. Videre leverer AIT en god del ombrekking- og førtrykkstjenester, både til norske forlag og uavhengige forfattere.

Maskinen egner seg for innbinding av korte og mellomstore serier av bøker.

– Terskelen for å gi ut egen bok er lav i dag, og vi har ved flere anledninger hatt produksjoner over tusen bøker og helt ned til en enkelt bok.

Digital kundeportal

For 1,5 år siden lanserte AIT den digitale kundeportalen bokfabrikken.no, som skal fungere som en kompetanseplattform for uavhengige forfattere. Digitale verktøy hjelper kunden i gang ved blant annet å komme med forslag til utforming.

– Vi har brukt mye tid på å kategorisere ulike parametere slik at systemet selv snevrer inn alternativene for kunden. Hvis det for eksempel skal være en roman, vet vi av erfaring mye om sluttproduktet. Kunden har gjerne ingen anelse om for eksempel fonter, satsspeil, formater og hvilket papir som vanligvis brukes i en roman. Tanken er at det skal være lett for kunden å bestille ombrekking og bøker. Vi har blitt litt av en forfatterskole og det er noe jeg synes er utrolig gøy med jobben min.

Kundeportalen bokfabrikken.no skal gjøre det enkelt å bestille bøker, også for de som gir ut bok for første gang.

Digitalisering er noe AIT Grafisk jobber kontinuerlig med for å effektivisere arbeidsflytene sine. For 13 år siden startet de utviklingen av sitt eget system basert på databaseverktøyet FileMaker. Tanken var å sitte i et system å kommunisere toveis med alle andre systemer. Alt for å lette det daglige arbeidet og spare tid. Salget skjer også i større grad digitalt med flittig bruk av verktøy som Google, SEO og sosiale medier.

Resirkulerte maskiner

Miljø og bærekraft gjennomsyrer hele verdikjeden hos AIT. Ikke minst fordi de store kundene presser på og krever at det totale klimaavtrykket skal reduseres.

– Vi var tidlig ute med å tilegne oss relevante miljøsertifiseringer og samarbeider for tiden med enkelte kunder om hvordan vi kan forenkle prosessen med å tallfeste miljøavtrykket for hver enkelt produksjon. Jeg liker statistikk og Excel. Alt vi omgår oss med kan på en eller annen måte tallfestes. Hos oss indekseres ulike parameter og vi setter i system alt vi gjør mye av.

På maskinsiden jobbes det også med bærekraft. Alle printere har vært en del av et resirkuleringsprogram hvor det meste av innholdet er skiftet ut, men med samme garanti som en ny maskin. Hvorfor da kjøpe nytt, konstaterer Markussen.

– Vi er muligens den grafiske bransjens Fretex, sier han spøkefullt og legger til at enkelte ting slites og må kjøpes nytt, som limsfresen.

Ved trykking av skolebøker er det mulig å få fire stykker i ett ark som trykkes i Xerox iGen-pressen. Noe som sparer mye materialavfall.

Det er relativt lave oppstartskostnader ved å trykke en bok. Ingar Markussen bruker derfor noe tid på å kartlegge kundens salgspotensial slik at de ikke trykker større opplag enn nødvendig.

– Jeg pleier å si at jeg til tider er en dårlig selger. Jeg tror imidlertid at vi alle har et pålagt miljøansvar og da kan vi ikke trykke bøker som vi antar ikke vil bli solgt og med tiden går rett i søpla.

Les videre

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Plockmatic feirer rundt år med en "all time high"

I år er det 50 år siden Plockmatic ble startet. Siden den gang har selskapet vokst til en stor global aktør innen dokumenthåndtering med en bred produktportefølje. Sign&Print har intervjuet administrerende direktør Jan Marstorp om den reisen og veien videre.
Jan-W-ver-2-1024x682

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Rigger seg for trykkerifremtiden med ny teknologi

Det lille, men store, Stavanger-baserte trykkeriet, Omega Trykk, har investert i ny trykkteknologi fra Canon for å være rigget for både nå- og fremtiden.
Daglig leder Erlend Bakken viser Anita Vistnes Bakken menyen i PRISMAsync

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie