AIT Grafisk i Oslo er en av Norges største bokprodusenter med flere forlag på kundelisten. Det krever pålitelig utstyr og nylig kjøpte selskapet en ny limfres fra C.P. Bourg for å sikre produksjonen fremover.
– Vi er helt avhengige av at utstyret fungerer. Det blir fort «krise» om maskinen står stille en dag, sier Ingar Markussen, daglig leder i AIT Grafisk.
Limfresen av modell Bourg Binder BB3102 er beregnet for korte til mellomlange serier. Den kan lastes med 120 bøker om gangen og operatøren kan da gjøre andre oppgaver mens innlegget limes sammen med omslaget og kommer ut som en innbundet bok i den andre enden. En prosess som for en gjennomsnittsbok tar i underkant av 20 minutter. Maskinen kan håndtere bøker i tykkelser fra 2-3 til 60 millimeter og formater fra 195 x 127 til 385 x 320 millimeter.
Plockmatic installerte den nye limfreselinjen i august. AIT Grafisk hadde tidligere en lignende maskin, men da med PUR-lim. Den nye er i stedet utstyrt med C.P. Bourgs nyeste teknologi med EVA/hotmeltlim.
– Hotmelt-limet har utviklet seg så mye de siste årene og blitt så bra at man ikke lenger trenger å bruke PUR for å få samme kvalitet, sier Mats Randmael hos Plockmatic Norge, som er forhandler for C.P. Bourg i tillegg til sitt eget utvalg av grafisk utstyr. Han sier maskinen også er billigere og 25-30 prosent raskere enn AITs forgjenger.
Fleksibel og kortere omstillingstid
Ifølge Ingar Markussen var serviceapparatet en viktig faktor i valg av leverandør, med Plockmatics norgeskontor bare noen kvartaler unna.
– Nærhet til teknikere og deres kompetanse er alfa og omega. De må kunne komme raskt når noe skjer. Vi er superfornøyde med installasjonen og har hatt et godt samarbeide med Plockmatic i mange år.
– Den forrige limfresen hadde vi i ti år, også den levert av Plockmatic. Den nye maskinen er fleksibel og har kortere omstillingstid. Dette er essensielt med opplag som stadig går nedover. I tillegg er brukergrensesnittet svært enkelt. I tillegg ble vi kvitt PUR-limet, som innebar en langt mer komplisert og fordyrende prosess.
I maskinparken hos AIT ellers er det blant annet en Xerox iGen-presse, to Xerox-printere for svart-hvitt trykk og en Ricoh Pro C9210. AIT-gruppen bestod en gang av en rekke store offsettrykkerier lokalisert flere steder i Norge og Sverige. Avdelingen i Oslo ble etablert som et rent digitaltrykkeri i 1999. De øvrige avdelingene ble enten solgt eller lagt ned rundt finanskrisen.
Tøffere konkurranse
Ingar Markussen har vært med på hele denne reisen. Han er overbevist om at boka som produkt står sterkt, selv om det går opp og ned i den grafiske bransjen.
– Jeg er en «bokmann» og har jobbet med dette hele min karriere. Jeg er overbevist om at den trykte boken kommer til å leve lenge. Bøker har vist seg å ikke være så følsom for økonomiske svingninger.
Og det virker som flere er enige med ham i det.
– Det er helt klart tøff konkurranse. Under pandemien hadde mange trykkerier det vanskelig og sto overfor ulike strategiske valg: å dreie mot det som var «hot i tiden», for eksempel emballasje, eller å investere i produkter med lang levetid, for eksempel bøker. Vi konkurrerer om et fåtall bokforlag her i Norge og for oss er det derfor viktig å følge med på kundene og hva som skjer i deres markeder. Vi må være ekstremt markeds- og kundeorienterte.
AIT har levert bøker til Norges største forlag hver dag i over 20 år. Det er ingen garantier for at det alltid kommer til å være slik, påpeker Ingar Markussen, som derfor også har satset på andre segmenter. Bøker i små og mellomstore opplag, skrevet av uavhengige forfattere som gir ut på eget forlag, er et marked i sterk vekst. Videre leverer AIT en god del ombrekking- og førtrykkstjenester, både til norske forlag og uavhengige forfattere.
– Terskelen for å gi ut egen bok er lav i dag, og vi har ved flere anledninger hatt produksjoner over tusen bøker og helt ned til en enkelt bok.
Digital kundeportal
For 1,5 år siden lanserte AIT den digitale kundeportalen bokfabrikken.no, som skal fungere som en kompetanseplattform for uavhengige forfattere. Digitale verktøy hjelper kunden i gang ved blant annet å komme med forslag til utforming.
– Vi har brukt mye tid på å kategorisere ulike parametere slik at systemet selv snevrer inn alternativene for kunden. Hvis det for eksempel skal være en roman, vet vi av erfaring mye om sluttproduktet. Kunden har gjerne ingen anelse om for eksempel fonter, satsspeil, formater og hvilket papir som vanligvis brukes i en roman. Tanken er at det skal være lett for kunden å bestille ombrekking og bøker. Vi har blitt litt av en forfatterskole og det er noe jeg synes er utrolig gøy med jobben min.
Digitalisering er noe AIT Grafisk jobber kontinuerlig med for å effektivisere arbeidsflytene sine. For 13 år siden startet de utviklingen av sitt eget system basert på databaseverktøyet FileMaker. Tanken var å sitte i et system å kommunisere toveis med alle andre systemer. Alt for å lette det daglige arbeidet og spare tid. Salget skjer også i større grad digitalt med flittig bruk av verktøy som Google, SEO og sosiale medier.
Resirkulerte maskiner
Miljø og bærekraft gjennomsyrer hele verdikjeden hos AIT. Ikke minst fordi de store kundene presser på og krever at det totale klimaavtrykket skal reduseres.
– Vi var tidlig ute med å tilegne oss relevante miljøsertifiseringer og samarbeider for tiden med enkelte kunder om hvordan vi kan forenkle prosessen med å tallfeste miljøavtrykket for hver enkelt produksjon. Jeg liker statistikk og Excel. Alt vi omgår oss med kan på en eller annen måte tallfestes. Hos oss indekseres ulike parameter og vi setter i system alt vi gjør mye av.
På maskinsiden jobbes det også med bærekraft. Alle printere har vært en del av et resirkuleringsprogram hvor det meste av innholdet er skiftet ut, men med samme garanti som en ny maskin. Hvorfor da kjøpe nytt, konstaterer Markussen.
– Vi er muligens den grafiske bransjens Fretex, sier han spøkefullt og legger til at enkelte ting slites og må kjøpes nytt, som limsfresen.
Det er relativt lave oppstartskostnader ved å trykke en bok. Ingar Markussen bruker derfor noe tid på å kartlegge kundens salgspotensial slik at de ikke trykker større opplag enn nødvendig.
– Jeg pleier å si at jeg til tider er en dårlig selger. Jeg tror imidlertid at vi alle har et pålagt miljøansvar og da kan vi ikke trykke bøker som vi antar ikke vil bli solgt og med tiden går rett i søpla.