Nystartede Belarte Studio designer og trykker kunstneriske veggtapeter med premiumfølelse for et internasjonalt marked. Duoen bak selskapet, Anna og Fredrik Appelqvist, har omfattende utvidelsesplaner for sitt nettbaserte forretningskonsept og samarbeider med dekoratører for å øke salget.
Fredrik og Anna Appelqvist har begge hatt lederstillinger hos motemerket Gina Tricot, som ble startet av Anna sammen med foreldrene.
Men i 2019 valgte hun å trappe ned for å prøve noe annet. Der og da var det ingen plan for hva neste steg i karrieren skulle bli. Men det tok ikke lang tid før paret begynte å arkivere det som ble Belarte Studio.
– Egentlig kom grunnideen da jeg jobbet i et konkurrerende selskap som administrerende direktør i fire år. Derfor ble forbindelsen til tapet født. Så var det mote- og kunsthistorien som et ledd inn i dette som egen virksomhet, sier Fredrik Appelqvist.
De har beskrevet sin rollefordeling som at Anna er kreativ, nysgjerrig, dristig og utadvendt i hele sitt vesen. Hun kompletteres av Fredriks følelse av å være forretningsdrevet, reflektert og dedikert med forretningserfaring og kjærlighet til moteverdenen.
Printer på forespørsel
De begynte å jobbe med tapetfirmaet i begynnelsen av 2021 og i mai samme år var selskapets side på nett. To uker senere var digitalprinteren fra Xeikon installert og klar.
Studioet er produktivt og skaper stadig nye kolleksjoner. Men dette betyr ikke at de bidrar til overproduksjon – fordi tapetene trykkes på forespørsel.
Å kunne skrive ut mindre opplag og personlige bakgrunnsbilder blir mulig takket være digitalskriveren Xeikon CX3050 REX med tørre toner. Den sertifiserte og lavmigrerende toneren inneholder verken olje eller silikon, og miljø og bærekraft er i fokus.
Maskinen skriver ut med CMYK ved 1200 dpi. Maskinen er en innstegsmodell, rull til rull og har kapasitet til å skrive ut 9,6 meter per minutt. Ifølge Xeikon samsvarer utskriftskvaliteten med både offset- og flexotrykk.
Xeikon har foredlet tørrtonerteknologien sin og tilbyr uendelig utskriftslengde og en utskriftsbredde på 608 millimeter.
– Jeg hadde erfaring med Xeikon sine maskiner. Derav valget. De har nyere modeller, men investeringen er et stort skritt. Vi vurderte om vi skulle ha egen printer umiddelbart eller trykke andre steder inntil vi fikk opp volumene. Men vi bestemte oss for å starte med vår egen printer og det var selvsagt en kjempeinvestering, derfor tok vi ikke den aller nyeste modellen, sier Fredrik Appelqvist.
En «brutal» overkapasitet
De er fornøyde med hvordan tapetskriveren presterer.
– Jeg synes vi fikk den rette touchen og mattheten når vi gjør de riktige innstillingene i printeren, sier Fredrik Appelqvist.
Han synes maskinen er driftssikker og rask å starte når de har en ny tapetidé de vil sette ut i livet eller når kunden har lagt inn en bestilling.
Og Xeikon-maskinen har mer å tilby ettersom ordreinngangen øker.
– Den har en brutal overkapasitet før vi når 50-60 millioner i omsetning, men vi er glade for at vi valgte å kjøpe den slik at vi kan styre hele prosessen selv. Vi kan trykke lørdag og søndag kveld hvis vi vil.
Tapeten kjøper de fra finsk/svenske Ahlstrom-Munksjö.
Siden oppstarten har Belarte Studios sine tapeter blitt valgt til flere store prestisjeprosjekter. Nylig måtte de innrede et helt kontor hos selskapet Exopulse i Stockholm på rundt 1000 kvadratmeter. De har også innredet åtte etasjer på Home 24 i Berlin og hatt flere andre store prosjekter i USA.
Tapetene er på veggene til bedrifter, restauranter og offentlige miljøer samt hjemme hos forbrukere som er ute etter noe personlig.
Leiretapet med 3D-effekt
Design er kjernen i Belarte Studios virksomhet. Anna Appelqvist bodde mange år i Firenze og Belarte er italiensk for vakker kunst. De er inspirert av alt fra arkitektur og interiørdesign til kunst og mote. En viktig del av designfilosofien er å la det gamle møte det nye.
Dette kan gjøres ved å blande mønstre og designikoner fra fortiden med nye påvirkninger. Sammen med vintage innredning og moderne møbler kan tapetene skape en ny helhet på et kontor eller i et offentlig miljø.
En av tapetene i sortimentet som skiller seg mest ut er nok Clay Art. Motivet er forskjellige lag og former av leire som ser ut til å stikke ut fra veggen.
Er det skrevet ut i lag eller er det bare en 3D-effekt?
– Det er en flat papirflate. Det ser ut som blokker av leire. Mange kunder har ringt og spurt om de kommer hver for seg, men det er flatt underlag, ler Fredrik Appelqvist.
Andre motiver som fungerte bra er de basert på planter, skog, blomstertapet og store mønstre.
Belarte Studio gjør mange samarbeid med designere eller innredere. Det ligger en tanke bak, som blant annet handler om å nå de rette kundene og mer langsiktig vekst.
– Selve tapeten er et produkt som privatkunder ikke kjøper annenhver uke, men kanskje en gang i forbindelse med oppussing. Derfor har vi valgt å samarbeide med mer bevisste kunder og dekoratører for å nå et segment med hoteller og restauranter hvor dekoratører kan bestille 10-20 ganger i stedet for kun én. Med det vil det være mulig å bygge vekst, sier Fredrik Appelqvist.
Ved hjelp av noe som kalles virtuell visualisering, kan kundene bruke en app til å ta et bilde av veggen de ønsker å endre og prøve forskjellige bakgrunnsbilder eller seksjoner før de tar steget.
Selskapets designavdeling kan også hjelpe dersom kunden ønsker et helt nytt, unikt design på tapeten sin.
Digitale prøver
Grunnkonseptet er at de kun opererer med digitale tapetprøver, selv om de ikke helt unngår fysiske prøver.
– Mange kunder vil at du sender fysiske prøver slik at de kan se fargen, kjenne kvaliteten og se fargen matche. Men på sikt ønsker vi å jobbe minst mulig med fysiske prøver, sier Fredrik Appelqvist.
Selv designbøker for tapetserier forsvinner fra bransjen. Belarte Studio foretrekker å kun vise utvalget sitt online.
En drivkraft for den Borås-baserte tapetbedriften var at de så en fremtid der de kunne jobbe mer bærekraftig uten forhandlere og returer som betyr ekstra leveranser.
Belarte opererer stort sett bare online. De brakte nettsalgisdeen fra moteindustrien.
– Den samlede erfaringen med å jobbe med forhandlere var at det egentlig ikke var en lønnsom virksomhet å legge krefter og energi i.
«Vi ønsker en sterk ekspansjon»
Det største markedet for tapeter er USA, etterfulgt av Holland, Storbritannia og Frankrike, men Sverige er også et viktig marked.
Selskapet har vokst til seks ansatte. Men de sikter oppover veggene og mot stjernene.
– Vi ønsker en sterk ekspansjon. Vi tenker ikke så lite. Vi vokser som gale. Det er planen. Det neste trinnet å utvikle er at vi har en printer i Nord-Amerika og en i Asia, slik at vi slipper å sende med fly. Da må vi øke volumet globalt. Du kan nøye deg med å putre rundt 20–30 millioner, men vi vil ha opptil 100 millioner og så til milliarden.
Og hva synes konkurrentene dine om en nykommer med så store planer?
– Jeg vet ikke. Jeg tror de oppfatter oss som ganske aggressive og jeg merker at det skjer noen justeringer. Men vi ser ikke så mye på andre, sier Fredrik Appelqvist.