Nye muligheter når Fespa vender tilbake til Amsterdam

PUBLISERT: 30 oktober 2023
OPPDATERT: 30 oktober
Fespa har tidligere vært arrangert i Amsterdam i 2006, 2009, 2016 og 2021. Pressebilde

Så sent som i oktober 2021 ble Fespa Global Print Expo avholdt i Amsterdam. Denne våren gjør messen comeback i byen og på RAI Messesenter.

Neste år arrangeres Fespa Global Print Expo, European Sign Expo og Personalization Experience 19.–22. mars 2024, betimelig nok litt tidligere på våren enn i år fordi Drupa arrangeres i månedsskiftet mai-juni. Parallelt med de tre messene arrangeres det også et spesielt arrangement med fokus på sportsklær, kalt Sportswear Pro.

Blant utstillerne som har booket stand så langt er kjente navn som Agfa, Antalis, D.gen, Kongsberg, Mimaki, Orafol og Swissqprint.

Nye muligheter i sikte

Det overordnede temaet er «Muligheter», det vil si mulighetene med trykk, skiltmakeri, personalisering og produksjon av sports- og fritidsklær.

– I år introduserer vi et sett med nye slagord som representerer en naturlig progresjon fra 2023-arrangementene der vi oppfordret besøkende til å oppdage «nye perspektiver». Slagord for Fespa 2024 er «Opportunities, Uncovered» for Fespa Global Print Expo; «Opportunities, Illuminated» for European Sign Expo; «Opportunities, Created» for Sportswear Pro og «Opportunities, Reimagined» for personaliseringsopplevelse. Det fremhever hvordan det alltid er noe nytt å lære og hvordan sektorene våre besøkende er aktive i ofte er bredere enn de selv er klar over, sier Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo i en pressemelding.

Lær noe nytt

Arrangementet 2024 vil, akkurat som før, være vertskap for et konferanseprogram for både å utvide perspektiver og lære de besøkende noe nytt. I forbindelse med Personalization Experience vil ulike temaer bli diskutert, som hvordan personalisering kan brukes for å nå en bredere kundebase, bruk av AI (kunstig intelligens) på dette området, og muligheter med sports- og fritidsklær i form av sirkulær design.

Det vil også være et «Personalise Make Wear»-arrangement for å vise eksempler på spesialdesignede sportsklær. Det er også mulighet for å bli med en ekspert på en guidet produksjonstur, fra a til å, for å se de siste innovasjonene innen sportsklær og sportsrelaterte varer.

En verdensmester vil bli kåret

Bærekraftsarenaen «Sustainability Spotlight» kommer tilbake i 2024 slik at besøkende kan lære mer om bærekraftige materialer og alternativer og hvordan de kan redusere sitt klimafotavtrykk.

Endelig kommer også World Wrap Masters-konkurransen tilbake. De to første dagene vil deltakerne kjempe om tittelen Europamester etterfulgt av en World Wrap Masters 2024-finale hvor en verdensmester vil bli kåret. I tillegg blir det livedemoer med folieringseksperter.

Les videre

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Seksten foredlingsmuligheter i en maskin

Scodix utvikler sin dekorasjonsteknologi og kan nå tilby seksten forskjellige dekorasjonsmuligheter i en og samme maskin. På Drupa kan du se på denne teknologien på bedriftens stand.
scodixx

Siste nytt

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280