"Liker ikke tanken på å avvikle"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 4 desember 2023
OPPDATERT: 4 desember
Per Rune Guldbrandsen har drevet Kopi Partner i 25 år. Nå håper han at nye krefter kan overta. Foto venstre: Kavlie-Borge. Foto høyre: Kari-Ann Holtskog

Per Rune Guldbrandsen har drevet Kopi Partner i Sandefjord i 25 år. På grunn av alder og ønske om latere dager har han forsøkt å selge sin virksomhet uten hell – til tross for stabile omsetningstall.

– Det er en fullt oppegående og lønnsom bedrift, her kan du tjene penger fra dag en, sier han.

Er det fortsatt plass til små aktører i den grafiske bransjen eller er konsolidering, oppkjøp eller i verste fall avvikling/konkurs alternativet? Per Rune Guldbrandsen tror at det definitivt finnes rom for de mindre trykkeriene som betjener et lokalt marked.

– Enkelte kunder har jeg hatt i alle år, og jeg kjenner de fleste, sier han.

Det dreier seg ofte om mindre jobber som plakater, flyers, visittkort og for eksempel medlemsblader i 200 – 300 eksemplarer.

– Det er den personlige servicen som har vært min nisje, noe som kan være vanskelig for de større trykkeriene å tilby på samme måte. Når jobben er relativt liten og det kan være nødvendig med litt hjelp for å få et bra resultat, så er det også vanligvis stor aksept for å betale litt ekstra.

Lokalet i Sandefjord sentrum rommer blant annet to digitalpresser fra Canon, en Canon Colorado, skjæremaskin fra Summa og annet utstyr for ferdiggjøring. Foto: Kavlie-Borge
Fra tekniker til trykkerieier

Per Rune jobbet som servicetekniker for Kodak da han fikk tilbudet om å kjøpe Kopi Partner. Firmaet hadde startet opp i 1990 og het da Kopisentralen, men skiftet navn noen år senere da det ble AS.

– Eieren ville finne på noe nytt, og det ville også jeg, så det ble til at jeg tok over, forteller han.

Siden da har det vært nok å gjøre. Omsetningen har ligget stabilt i alle år på rundt 2 millioner kroner, med variasjon på noen hundre tusen opp og ned. I fjor lå omsetningen på 2,3 millioner kroner.
Når det gjelder type jobber som Kopi Partner utfører er det alt fra kopiering til trykksaker som visittkort, plakater, flyers, foldere, hefter, tekniske tegninger, roll-ups og bøker med softcover.

Storformatsprinteren Canon Colorado 1630 kjøpte Per Rune i julegave til seg selv for to år siden. Foto: Kavlie-Borge

Maskinparken består fremfor alt av to digitalpresser fra Canon, en imagePRESS C700 og en C800, men også en Canon Colorado 1630 som Per Rune kjøpte i «julegave til seg selv» for to år siden for å kunne tilby storformatutskrifter på flere typer medier i topp kvalitet. Dertil hører også en Summa kutter for konturskjæring av klistremerker. Dessuten har han en printer for tegninger, en god gammel limfres fra Horizon og etterbehandlingsutstyr til blant annet rilling, falsing, kutting og ryggstifting.
For noen år siden hadde han planer om å investere i en storformat flatbed og hadde til og med blitt lovet å kunne leie nabolokalet for å få plass til en maskin til. Men pandemien satte stopp for de planene.

– Da turte jeg ikke å satse. Ellers har jeg alltid hatt mye å gjøre. Det er i perioder litt mye jobb for en person, men samtidig litt for lite for to personer på fulltid. Jeg tror likevel at en driftig og kreativ person skal kunne få opp omsetningen ytterligere.

Håper på en fortsettelse

Siden i vår har Per Rune Guldbrandsen gått i tanker om å selge Kopi Partner. Fremfor alt på grunn av alder, men etter at han ble rammet av hjerteproblemer i høst har det blitt mer alvor i å finne noen som kan ta over. Han har forsøkt å selge via Finn.no uten resultat og har derfor overlatt jobben til en bedriftsmegler.

Canon-maskinene er de som går mest hos Kopi Partner.

En tidligere konkurrent i Sandefjord la ned sin virksomhet for noen år siden uten å forsøke å selge, men Per Rune håper å slippe å avvikle og at noen heller kan kjøpe virksomheten og drive videre.

– Da jeg la ut Finn annonsen på Facebook fikk jeg overraskende mange reaksjoner fra kunder om at jeg ikke må gi meg og det fikk meg til å tenke at jeg må finne noen som kan ta over. Jeg fikk noen forespørsler da, men ingen var seriøse nok.

Lokalet har han leiekontrakt på i ett år til og opsjon på ytterligere tre år.

– Jeg kan tenke meg å jobbe kanskje 50 prosent i en overgangsperiode med en ny eier. Men jeg liker virkelig ikke tanken på å behøve å legge ned.

Hvordan skulle en perfekt kjøper se ut?

– Noen som har interessen og ønsker å yte service samt levere god kvalitet, men også tenke litt nytt. Enkelte sier at for eksempel tekstiltrykk er god butikk, jeg tror det finnes muligheter til å vokse ettersom kundene er der. Det merker jeg jo hver dag.

Kopi Partner har eksistert i Sandefjord siden 1990, da het firmaet Kopisentralen. Foto: Kavlie-Borge

Les videre

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag