Stor interesse for Brand Factory etter konkursen

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 desember 2023
OPPDATERT: 6 desember
Produksjonen fortsetter som vanlig ved Brand Factory Printhouse inntil ny eier eventuelt tar over. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Etter konkursen i Brand Factory Printhouse og Brand Factory Holding ser konkursbostyreren gode forutsetninger for å finne kjøpere til de to selskapene, alternativt deler av virksomheten. Prosessen forventes å være ferdig i løpet av desember måned.

– Det har allerede vært et stort antall personer som er interessert i hele eller deler av virksomheten. Vi vil starte diskusjoner og lage et grunnlag slik at de kan komme inn med bud, men det er for tidlig å si noe om utfallet, sier konkursbostyrer Nils Åberg i Advokatfirmaet Carler.

Produksjonen ved Brand Factory Printhouse i Farsta er i full gang. Leverandørene får full betaling for det som leveres fra konkursen til en eventuell ny eier overtar. Det som ble levert før konkursen, står derimot som et krav hos konkursboet.

– Vi håper å kunne få inn mest mulig penger slik at leverandørene kan få betalt, men dessverre setter de seg ofte fast i situasjoner som dette, sier Nils Åberg.

Jeg tror på en fortsettelse

Når det gjelder holdingselskapet, består det av nå verdiløse aksjer i Printhouse og datterselskapene Brand Factory Signs & Graphics og Brand Factory Logistics, som ikke omfattes av konkursen. Diskusjoner med potensielle kjøpere har også startet for Brand Factory Holding.

Nils Åberg sier at han ser positivt på mulighetene for å finne nye eiere til begge selskapene:

– Jeg har gode forhåpninger om at virksomheten skal kunne fortsette. Det kan imidlertid være deler vi ikke kan kontrollere, for eksempel leiekontrakter for lokalene og leide maskiner. Det vil nok utkrystallisere seg i løpet av et par uker, sier han.

Ned 100 millioner

Brand Factory Printhouse hadde en total omsetning på SEK 296 millioner i 2022 og hadde et overskudd på SEK 181.000. Siden ombyggingen i 2019 har omsetningen falt med nesten 100 millioner, fra 391 millioner. Holdingselskapet har gått nedover flere år på rad, i fjor med 8 millioner SEK, med en omsetning på 524 millioner SEK.

Brand Factory Signs & Graphics har vokst de siste tre årene, men har samtidig gitt dårligere resultater hvert år. I fjor ble omsetningen på 133 millioner SEK med et resultat på 7,2 millioner SEK. Brand Factory Logistics hadde en samlet omsetning på 46,5 millioner i 2022 og hadde et negativt resultat på 1 million svenske kroner.

Moderkonsern for alle Brand Factory-selskaper er LIFAB Intressenter.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag