Stor interesse for Brand Factory etter konkursen

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 desember 2023
OPPDATERT: 6 desember
Produksjonen fortsetter som vanlig ved Brand Factory Printhouse inntil ny eier eventuelt tar over. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Etter konkursen i Brand Factory Printhouse og Brand Factory Holding ser konkursbostyreren gode forutsetninger for å finne kjøpere til de to selskapene, alternativt deler av virksomheten. Prosessen forventes å være ferdig i løpet av desember måned.

– Det har allerede vært et stort antall personer som er interessert i hele eller deler av virksomheten. Vi vil starte diskusjoner og lage et grunnlag slik at de kan komme inn med bud, men det er for tidlig å si noe om utfallet, sier konkursbostyrer Nils Åberg i Advokatfirmaet Carler.

Produksjonen ved Brand Factory Printhouse i Farsta er i full gang. Leverandørene får full betaling for det som leveres fra konkursen til en eventuell ny eier overtar. Det som ble levert før konkursen, står derimot som et krav hos konkursboet.

– Vi håper å kunne få inn mest mulig penger slik at leverandørene kan få betalt, men dessverre setter de seg ofte fast i situasjoner som dette, sier Nils Åberg.

Jeg tror på en fortsettelse

Når det gjelder holdingselskapet, består det av nå verdiløse aksjer i Printhouse og datterselskapene Brand Factory Signs & Graphics og Brand Factory Logistics, som ikke omfattes av konkursen. Diskusjoner med potensielle kjøpere har også startet for Brand Factory Holding.

Nils Åberg sier at han ser positivt på mulighetene for å finne nye eiere til begge selskapene:

– Jeg har gode forhåpninger om at virksomheten skal kunne fortsette. Det kan imidlertid være deler vi ikke kan kontrollere, for eksempel leiekontrakter for lokalene og leide maskiner. Det vil nok utkrystallisere seg i løpet av et par uker, sier han.

Ned 100 millioner

Brand Factory Printhouse hadde en total omsetning på SEK 296 millioner i 2022 og hadde et overskudd på SEK 181.000. Siden ombyggingen i 2019 har omsetningen falt med nesten 100 millioner, fra 391 millioner. Holdingselskapet har gått nedover flere år på rad, i fjor med 8 millioner SEK, med en omsetning på 524 millioner SEK.

Brand Factory Signs & Graphics har vokst de siste tre årene, men har samtidig gitt dårligere resultater hvert år. I fjor ble omsetningen på 133 millioner SEK med et resultat på 7,2 millioner SEK. Brand Factory Logistics hadde en samlet omsetning på 46,5 millioner i 2022 og hadde et negativt resultat på 1 million svenske kroner.

Moderkonsern for alle Brand Factory-selskaper er LIFAB Intressenter.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Postutvalget: Brev til betjente postpunkter i stedet for i postkassen

I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
Posten

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C