Canon: Grafiske virksomheter har ikke råd til å ignorere et blomstrende dekormarked

PUBLISERT: 15 januar 2024
OPPDATERT: 16 januar
Magnus Blegen, Direktør Production, Canon Norge

De siste årene har det vært et kraftig oppsving i trykking av interiørdekor og det viser ingen tegn til å avta, markedet er fremdeles sterkt ifølge Keypoint Intelligence, Wide Format Value of Print Forecast: 2021–2026. Om dette skriver Magnus Blegen, Direktør Production Canon Norge, i en kronikk.

Denne trenden byr på lønnsomme vekstmuligheter for grafiske virksomheter innen mange interiørdekorsegmenter, fra tapet og veggdekor til foto- og kunsttrykk, til både bolig- og næringsbygg. Big Picture Magazine og Keypoint Intelligences undersøkelse «Application and Utilization Survey» fra 2022 fant at interiør-, tapet- og veggdekor var blant de fem mest lønnsomme produktsegmentene for grafiske virksomheter.

Løft kundeopplevelsene

Endrede kundevaner og økt netthandel er andre faktorer som bidrar til denne trenden. Globale detaljhandlere må vurdere behovet for å skape sømløse kundeopplevelser på nett og i butikk, og det er viktig å skape attraktive butikkmiljøer og gi kundene en helhetlig opplevelse med veivisnings-, salgs-, etasje- og displaygrafikk. Vi ser også at mange merker ser etter måter for å få kundene inn i butikkene igjen, for eksempel med fargerike skilt og bannere i forbindelse med sesongbaserte høytider og begivenheter.

Det har også vært en økning i antallet popup-butikker og popup-markeder de siste årene. Her har grafiske virksomheter bidratt med bruksklare trykkbaserte løsninger, som har hjulpet små virksomheter med å skape sitt uttrykk eller drive geriljamarkedsføring for merkene sine.

Trykt dekor er også et viktig verktøy i overnattings- og serveringsbransjen, og spiller en sentral rolle i merkevarebyggingen og det å skape atmosfære og å optimalisere gjesteopplevelsen. Dette strekker seg også til arbeidsplassen, der arbeidsgivere i stadig større grad tar i bruk digitaltrykket dekor for å skape mer attraktive arbeidsmiljøer for medarbeiderne, én av mange strategier for å lokke medarbeiderne tilbake til kontoret igjen.

Skreddersydd dekor hjemme

Nylige data viser også at stadig flere av oss er mer opptatt av hvordan vi har det hjemme, og vil ha mer individuell og tilpasset dekor når vi skal oppdatere eller pusse opp boligen. Denne trenden har fått god drahjelp av mer fleksibel jobbing med hjemmekontor og at det er blitt dyrere å gå ut på restaurant, arrangementer og lignende, noe som gjør at mange tilbringer mer tid hjemme.

Trykk kan også brukes til å friske opp boligen med unike skreddersydde produkter som kunsttrykk, tapeter og lerreter med unike farger og design. Det er også mulig å trykke dekorløsninger som kan brukes til å skille mellom oppholds- og arbeidsområder i hjemmet, for en relativ rimelig penge.

En viktig sosioøkonomisk faktor bak denne trenden er stigende priser på naturmaterialer, noe som gjør at tradisjonelle renoveringsprosjekter som tilbygg på boliger eller oppgradering av næringslokaler, blir dyrt og tidskrevende. Dette gjør kostnadseffektiv trykket dekor til en attraktiv løsning for å friske opp innvendig.

Gi råd og inspirér

Med digitaltrykk er det enkelt å produsere små opplag, skreddersy produkter og gjengi et rikt fargespekter, noe som gjør det til en perfekt løsning for å møte nye trender og behov i stadig endring. Muligheten til å trykke på et bredt spekter av materialer, gir kvaliteten og holdbarheten som kreves for bruk i ulike miljøer.

Dekorproduksjon er en glimrende mulighet og salgsområde for grafiske virksomheter både i konsument- og B2B-markedet, men det er et par faktorer man må ha i tankene. For det første er det et marked i rask utvikling. Design- og motetrender er i konstant endring, noe som betyr at dekorprodusenter må være endringsvillige og tilpasningsdyktige for å holde seg konkurransedyktige.

Det er også viktig å innta en rådgivende rolle. Grafiske virksomheter må være proaktive og oppsøke potensielle kunder med kreative løsninger som viser det store mangfoldet av løsninger som finnes. Det handler om å inspirere kundene med gjennomførbare forslag til hvordan de kan fornye lokalene sine og å informere om de praktiske og økonomiske fordelene med digitaltrykk sammenlignet med tradisjonelle dekorerings- og oppussingsmetoder.

Flere av våre kunder har sammen med oss gjennom de siste årene, tatt store steg innenfor denne typen rådgivning, og bygget opp en betydelig produksjon og ekspertise innen dekorområdet. Flere av de større retail-kjedene i Norge har i samarbeid med våre kunder gjennomført prosjekter som har resultert i helt nye butikkopplevelser. Tilbakemeldingene fra markedet er at nytt og tidsriktig dekor gir en bedre kundeopplevelse og kjedene får klare konkurransefordeler.

Med mange bruksområder for trykket dekor og et marked i fortsatt vekst, er det et gunstig tidspunkt for trykkerier å kaste seg ut i det voksende markedet og å vise kundene hvor virkningsfullt trykk kan være.

Les videre

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Få en eksklusiv struktur på utskriften med et klikk

Canon presenterte nylig en ny funksjon for Colorado M-serien som kalles FLXture. Med denne er det mulig å lage subtile overflatedetaljer med luksuriøs følelse.
FLXture_small

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx