Canon: Grafiske virksomheter har ikke råd til å ignorere et blomstrende dekormarked

PUBLISERT: 15 januar 2024
OPPDATERT: 16 januar
Magnus Blegen, Direktør Production, Canon Norge

De siste årene har det vært et kraftig oppsving i trykking av interiørdekor og det viser ingen tegn til å avta, markedet er fremdeles sterkt ifølge Keypoint Intelligence, Wide Format Value of Print Forecast: 2021–2026. Om dette skriver Magnus Blegen, Direktør Production Canon Norge, i en kronikk.

Denne trenden byr på lønnsomme vekstmuligheter for grafiske virksomheter innen mange interiørdekorsegmenter, fra tapet og veggdekor til foto- og kunsttrykk, til både bolig- og næringsbygg. Big Picture Magazine og Keypoint Intelligences undersøkelse «Application and Utilization Survey» fra 2022 fant at interiør-, tapet- og veggdekor var blant de fem mest lønnsomme produktsegmentene for grafiske virksomheter.

Løft kundeopplevelsene

Endrede kundevaner og økt netthandel er andre faktorer som bidrar til denne trenden. Globale detaljhandlere må vurdere behovet for å skape sømløse kundeopplevelser på nett og i butikk, og det er viktig å skape attraktive butikkmiljøer og gi kundene en helhetlig opplevelse med veivisnings-, salgs-, etasje- og displaygrafikk. Vi ser også at mange merker ser etter måter for å få kundene inn i butikkene igjen, for eksempel med fargerike skilt og bannere i forbindelse med sesongbaserte høytider og begivenheter.

Det har også vært en økning i antallet popup-butikker og popup-markeder de siste årene. Her har grafiske virksomheter bidratt med bruksklare trykkbaserte løsninger, som har hjulpet små virksomheter med å skape sitt uttrykk eller drive geriljamarkedsføring for merkene sine.

Trykt dekor er også et viktig verktøy i overnattings- og serveringsbransjen, og spiller en sentral rolle i merkevarebyggingen og det å skape atmosfære og å optimalisere gjesteopplevelsen. Dette strekker seg også til arbeidsplassen, der arbeidsgivere i stadig større grad tar i bruk digitaltrykket dekor for å skape mer attraktive arbeidsmiljøer for medarbeiderne, én av mange strategier for å lokke medarbeiderne tilbake til kontoret igjen.

Skreddersydd dekor hjemme

Nylige data viser også at stadig flere av oss er mer opptatt av hvordan vi har det hjemme, og vil ha mer individuell og tilpasset dekor når vi skal oppdatere eller pusse opp boligen. Denne trenden har fått god drahjelp av mer fleksibel jobbing med hjemmekontor og at det er blitt dyrere å gå ut på restaurant, arrangementer og lignende, noe som gjør at mange tilbringer mer tid hjemme.

Trykk kan også brukes til å friske opp boligen med unike skreddersydde produkter som kunsttrykk, tapeter og lerreter med unike farger og design. Det er også mulig å trykke dekorløsninger som kan brukes til å skille mellom oppholds- og arbeidsområder i hjemmet, for en relativ rimelig penge.

En viktig sosioøkonomisk faktor bak denne trenden er stigende priser på naturmaterialer, noe som gjør at tradisjonelle renoveringsprosjekter som tilbygg på boliger eller oppgradering av næringslokaler, blir dyrt og tidskrevende. Dette gjør kostnadseffektiv trykket dekor til en attraktiv løsning for å friske opp innvendig.

Gi råd og inspirér

Med digitaltrykk er det enkelt å produsere små opplag, skreddersy produkter og gjengi et rikt fargespekter, noe som gjør det til en perfekt løsning for å møte nye trender og behov i stadig endring. Muligheten til å trykke på et bredt spekter av materialer, gir kvaliteten og holdbarheten som kreves for bruk i ulike miljøer.

Dekorproduksjon er en glimrende mulighet og salgsområde for grafiske virksomheter både i konsument- og B2B-markedet, men det er et par faktorer man må ha i tankene. For det første er det et marked i rask utvikling. Design- og motetrender er i konstant endring, noe som betyr at dekorprodusenter må være endringsvillige og tilpasningsdyktige for å holde seg konkurransedyktige.

Det er også viktig å innta en rådgivende rolle. Grafiske virksomheter må være proaktive og oppsøke potensielle kunder med kreative løsninger som viser det store mangfoldet av løsninger som finnes. Det handler om å inspirere kundene med gjennomførbare forslag til hvordan de kan fornye lokalene sine og å informere om de praktiske og økonomiske fordelene med digitaltrykk sammenlignet med tradisjonelle dekorerings- og oppussingsmetoder.

Flere av våre kunder har sammen med oss gjennom de siste årene, tatt store steg innenfor denne typen rådgivning, og bygget opp en betydelig produksjon og ekspertise innen dekorområdet. Flere av de større retail-kjedene i Norge har i samarbeid med våre kunder gjennomført prosjekter som har resultert i helt nye butikkopplevelser. Tilbakemeldingene fra markedet er at nytt og tidsriktig dekor gir en bedre kundeopplevelse og kjedene får klare konkurransefordeler.

Med mange bruksområder for trykket dekor og et marked i fortsatt vekst, er det et gunstig tidspunkt for trykkerier å kaste seg ut i det voksende markedet og å vise kundene hvor virkningsfullt trykk kan være.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Epson lanserer sin første rullmatede DTF

Epson introduserer sin første rullmatede direkte-til-film-printer. SC-G6000 er den første i en ny serie DTG- og DTF-printere fra leverandøren.
epson-surecolor-g6000-1-mid-web

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_