I år feirer hatte- og caps-forhandleren Headwear sitt 15-årsjubileum. Etter flere år med vekst har det siste året handlet mye om investeringer i digitale systemer. Nå håper selskapet å høste fruktene av det og investerer i fremtiden.
– Ambisjonen for 2024 er å få IT-investeringene på plass. Med digitale ordreflyter skal det være enklere å legge inn bestillinger og å se ordrestatus og leveringsdatoer. Det skal gi en tryggere virksomhet og tryggere leveringstider og forhåpentligvis skape et annet nivå av kundetilfredshet, sier Björn Mattsson, administrerende direktør og medeier i Headwear.
I tillegg til digitale investeringer har selskapet også investert i klær med sublimeringstrykk, som funksjonsskjorter, badebukser og merch-klær. Björn Mattsson påpeker at hatter og capser alltid vil være Headwear sitt «hovedprodukt», men at det er plass til andre ting også. I fjor ble det også startet en markedsavdeling for å jobbe enda mer med markedsføring og også kunne hjelpe forhandlerne med dette.
Flora av nyheter
Malmøbedriften med drøyt 30 ansatte har ikke egen produksjon i Sverige, men har et broderifirma i Polen og partnere som driver med annen bearbeiding og trykking.
– Vi ser på dem som langsiktige samarbeidspartnere og vi trer også inn som medfinansiører for investeringer i maskiner og utstyr, sier Björn.
På Nordic Profile Fair i Jönköping i uke 3 ble det presentert fire caps-nyheter: en kolleksjon med et materiale som både har UV-beskyttelse og er vind- og vannavstøtende, steinvaskede såkalte «cool dad caps», en sportsserie for golfere og en serie for løpere. Produktfloraen utvides kontinuerlig.