Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 29 januar 2024
OPPDATERT: 29 januar
Collage laget med bilder fra Heidelberg.

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens -AI – implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.

Vi starter på Heidelberg, som er mest kjent for sine trykkpresser, men som også står bak utviklingen av programvare for både prepress-, inpress- og postpress-løsninger, for å høre om deres AI-implementeringer og erfaringer. Kunstig intelligens forkortes KI på norsk, men er best kjent under den internasjonale betegnelsen AI – artificial intelligence.

Direktør i Heidelberg Nordic, Jens Cronval, ønsker velkommen sammen med produktspesialistene Brian Hansen og Poul Breindal.

Poul Breindal. Foto: Heidelberg
Drømmen om den operatørfrie trykkemaskinen

– AI er allerede mye brukt i Heidelbergs maskiner. I arbeidet med å automatisere maskinene og redusere omstillingstiden, samt tiden det tar å avvikle produksjonen, spiller kunstig intelligens en ekstremt viktig rolle, som bare vil vokse herfra. Visjonen er at vi en dag skal ha en trykkpresse som i stor grad kan betjenes med av/på-knapp, sier Poul Breindal.

Allerede under Drupa 2016 lanserte Heidelberg det såkalte «Push-to-Stop»-konseptet, som gjør at trykkemaskinene kan behandle opptil 50 jobber automatisk. Konseptet er at utskriftsjobber i samme papirkvalitet og format produseres og behandles helt automatisk. Det eneste trykkeren må sørge for er at det er trykkplater klare i kassettene og papir klart i materen. I stedet for å starte de enkelte elementene i jobbendringsprosessene manuelt via kontrollpanelet, må trykkeren aktivt stoppe maskinen hvis han ønsker det = Push-to-Stop. Men det ene er å ha et regelverk som kan implementeres på en rekke enhetlige oppgaver. Noe annet er å la maskinen selv bestemme hvordan oppgavene skal utføres, noe som vil kreve AI-baserte løsninger.

Big data samles inn gjennom skyen

Brian Hansen forklarer at to ting må til for å jobbe med AI. Det ene er digitaliseringen av det grafiske utstyret. I dag er en Heidelberg-trykkpresse utstyrt med hundrevis av sensorer, som hver forteller noe om tilstanden og kvaliteten på maskinen eller forbruksmateriell. Det skal rett og slett være mulig å analysere effektiviteten til maskinen under produksjon, forbruk og resultat.

Den andre forutsetningen er innsamling av all informasjonen som maskinen genererer – big data – som må danne grunnlaget for beslutningene AI må ta. Dette gjøres via Heidelbergs kundeportal, som er en skybasert kundeplattform. Hver dag samles tusenvis av informasjon fra produksjonsutstyr over hele verden. Datamønstre blir identifisert og deres effekt på produksjonsproduksjonen er lært.

Brian Hansen. Foto: Søren Winsløw
Hvor ses AI i dag på Heidelberg?

Blant de viktigste AI-støttede funksjonene på Heidelberg i dag er den ‘virtuelle skriverassistenten’ PAT (Performance Advisor Technology). PAT-programvaren analyserer fortløpende produksjonshastighet, omstillingstid og kvalitet og kommer med forslag til relevante forbedringer i form av for eksempel luftjusteringer, rullejusteringer, optimalisering av renseprogram, endret bruk av forbruksmateriell, operatøropplæring m.m.

Systemet er selvlærende i den forstand at PAT selv overvåker effekten når de foreslåtte endringene er gjort. Dermed blir hele prosessen kontinuerlig optimalisert. Brian Hansen legger til at de kontinuerlig jobber med å legge til nye funksjoner i PAT, slik at de på sikt også skal kunne håndtere ghosting, duplisering og mye mer via AI.

Intellistart 3-programvaren ser på gjeldende jobb i maskinen og sammenligner den med neste jobb i køen og definerer deretter alle nødvendige trinn for jobbendringen uten noen operatørintervensjon. Intellistart 3 genererer automatisk de nødvendige trinnene for den intelligente jobbendringen i form av en dynamisk og prosessorientert liste. Det gir et effektivt og raskt jobbskifte uten nedetid og operatørintervensjon.

Color Assistant Pro-programvaren, i kombinasjon med Heidelbergs Inpress Control (inline fargekontroll), vil automatisk justere fargesoneåpningene i forhold til den innlastede fargekurven. Når jobben kjører, evaluerer Color Assistant Pro alle fargesoneendringer gjort av trykkeren eller Inpress Control for å få et OK-ark sammenlignet med den originale CIP4-fargeprofilen. Endringene brukes til å korrigere den aktuelle fargekurven med hensyn til farge og papirkvalitet. På denne måten oppnås riktig fargedekning enda raskere neste gang den gitte papirkvaliteten er i maskinen.

Hva gir det brukere?

– Det sier seg selv at dette gir en raskere konvertering og mindre returpapir. For eksempel kan overgangstiden en operatør bruker til å bytte mellom to jobber manuelt endres fra tre minutter til tre sekunder. Hvis du har 20 jobber i løpet av en dag, er det nesten en time ekstra produksjonstid. Det har vi massevis av data for å dokumentere, sier Brian Hansen og viser meg et utdrag fra en presentasjon han nylig viste til en kunde.

Men like viktig handler det om å ta tak i problemet med at det blir færre og færre som kan drifte en tradisjonell grafisk maskinpark. Ikke bare trykkemaskiner, men også alt annet utstyr. – Vi hører om det problemet hele tiden, uansett hvor i verden vi er. Så automatisering og effektivitet basert på AI er et verktøy for å overleve, sier Brian Hansen.

Jens Cronval. Foto: Søren Winsløw

– Vi jobber for tiden med et verktøy som har fått utviklingsnavnet «Pathfinder». Det er et verktøy som kan planlegge hele produksjonen basert på alle gitte data og organisere et bud på den mest optimale produksjonsplanen. Den vil trolig vises på DRUPA. I tillegg jobber vi intensivt med å spre de AI-baserte verktøyene til også å inkludere både pre- og post-press funksjoner og utstyr.

Utfordringer og muligheter

Jens Cronval legger til:

– AI er allerede en uunngåelig del av hverdagen vår. Det kommer til å ta mye plass på DRUPA og Heidelberg vil være helt fremme i første rekke. Skepsisen som mange har, er ofte basert på at vi ikke vet nok om det. Heldigvis har Heidelbergs utviklingsavdeling jobbet med AI i mange år, og har ikke bare implementert noen fantastiske løsninger i vår trykkeriprogramvare, men bruker den også aktivt i utviklingen av programvare for både å sjekke kvaliteten på all koden som produseres og ikke minst for å sjekke for sikkerhetslekkasjer. Så jeg tror at Heidelberg er ekstremt godt rustet for en fremtid med AI og at kundene kan føle seg trygge i selskapet vårt.

Les videre

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Juryens arbeid klart – her er alle de nominerte i Packnorth Award 2024!

Juryen i Packnorth Award 2024 er nå ferdig med sitt arbeid. Det var 67 vurderinger + 6 studiestipend å vurdere. En stor oppgave som tok litt mer tid enn forventet. På Scanpack 2024 den 23. oktober klokken 15.30 vil prisutdelingen finne sted på Packaging Plaza. Her finner du alle nominerte bidrag.
packnorth-juryn-utvaldx

Drupa skrur ned på antall messedager

Drupa fastholder sin fireårs syklus og har nå presentert datoene for neste messe som arrangeres våren 2028. Det som derimot endres på er antall messedager.
Drupa 2028

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1