Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 19 februar 2024
OPPDATERT: 19 februar
Nina Baardseth, leder for Grafisk senter, UiO og Ivar Birkeflot i Canon (bak i blå skjorte) er sammen med resten av medarbeiderne på Trykkeriet på UiO svært fornøyde med utfallet av moderniseringsprosessen som er gjort på trykkeriet til UiO.

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.

Nina Baardseth, leder for Grafisk senter, sier UiO i Oslo huser like mange mennesker som en middels stor by. For eksempel er det flere som henger på Blindern hver dag enn det bor folk i hele Lillehammer.
– Det er veldig mange mennesker som er avhengige av vårt lille trykkeri. Derfor er det viktig at utstyret vi bruker er av tipp topp kvalitet, og at prosessene for arbeidsflyt og design er optimalisert. Det er nettopp det vi nå har gjort noe med – eller gjort enda bedre. Slik at Grafisk Senter kan være en mest mulig verdifull bidragsyter for UIO.

Aktivt studiemiljø siden 1811

Universitet i Oslo, et av Europas ledende universiteter og det eldste i Norge grunnlagt i 1811, har en rik historie med utdanning, forskning, innovasjon og formidling. Det sier seg selv at behovet for dokumentasjon, fysisk som digitalt, er enormt.
– UiO har lenge vært en sentral aktør i produksjonen av kompendier, doktoravhandlinger og annen studierelevant dokumentasjon. Det vi ser er at selv om det meste i dag er tilgjengelig digitalt, foretrekker mange fysisk trykksaker. Noe som kanskje ikke er så rart når forskning viser at vi lærer mer av å lese på papir, sier Nina Baardseth.

Skreddersydd løsning

Som med det meste innen teknologi, skjer det også ekstremt mye på trykkeri- og utskriftssiden. Berte Kristensen i Canon Norge, sier de brukte mye tid på anbudet for å sikre en skreddersydd løsning for Grafisk senter.
– Grafisk senter er på mange måter et nisjetrykkeri som må tilfredsstille spesifikke behov i tillegg til at de skal kunne levere breddetjenester i høy kvalitet. Det betyr at både kvaliteten og effektiviteten må være på topp. For oss er det bevis på at Canon Norge leverer på topp når det gjelder kvalitet, løsning og service. Vi er svært glade for at vi trakk det lengste strået i anbudskonkurransen hvor den totale løsningen for UiO ble «tungen på vektskålen», sier hun.

Kvalitet, teknologi og miljø

Kvalitet var et overordnet kriterium i anskaffelsesprosessen. Nina Baardseth understreker at Canons produksjonsprintere leverte meget sterkt når det gjaldt skarphet, fargegjengivelse og generell utskriftskapasitet. Andre viktige kriterier inkluderte teknologitilpasning, miljøvennlighet, økonomisk konkurransekraft og kunnskapsdeling.
– Canon har en meget profesjonell tilnærming til kunnskapsdeling som har vært uvurderlig for implementeringen og optimaliseringen av den nye komplette løsningen, sier hun.

Toppmodellen innen digitalt tonerbasert trykk

Grafisk senter er nå modernisert med to enheter av Canon imagePRESS V1350 og en imagePRESS V800 som er selskapets toppmodeller innen digital tonerbasert trykk. Berte Kristensen sier V1350 er som skreddersydd for trykkerier med middels til store volumer, da den har et dobbelt moduldesign for stabil drift og støtte for papir på opptil 500 gram, samt et integrert kjølesystem.
– Leveransen inkluderer også verktøyet PRISMAsync, som sikrer enkel overvåkning og administrasjon av produksjonen. Løsningen støtter fjernadministrasjon fra PC, Mac eller en smarttelefon, og gir trykkeriet en robust og fleksibel løsning om oppfyller kravene til ytelse, kvalitet og brukervennlighet, sier hun.

En godt bevart hemmelighet

Trykkeriet på UiO er på mange måter en godt bevart hemmelighet. For selv om hovedkundebasen er studenter og ansatte, tilbyr gjengen på Blindern trykkeritjenester på lik linje med alle andre trykkerier.
– Her trykkes alt fra bryllupsinvitasjoner, brosjyrer, roll ups, konvolutter mm. Vi er, og skal være, et prisgunstig tilbud for hovedmålgruppen vår. Hvilket også kommer andre kunder til gode. Med de nye printerne fra Canon har vi økt både kapasiteten og kvaliteten, sier Nina Baardseth.

Hyller kollegene sine

Nina Baardseth avslutter med å hylle kollegene sine for innsatsen de har vist og lagt ned under moderniseringsprosessen.
– Jeg jobber med fantastisk flinke, hyggelige og endringsvillige kollegaer. De har endret godt innarbeidede rutiner, sett verdien av det, vist genuin interesse og vært åpne for nye måter å jobbe på. Noe som har vært kritisk for en vellykket teknologiovergang. Det i kombinasjon med støtten vi har fått fra Canon er vi i gang med en spennende og så langt suksessfull reise.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324