Etikettmarkedet falt 25 prosent

PUBLISERT: 28 februar 2024
OPPDATERT: 28 februar
Claus Søndergaard fra UPM Raflatac har, til tross for et vanskelig 2023, gode forventninger til 2024.

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.

Claus Søndergaard har vært i bransjen siden midten av nittitallet, med bl.a. Avery og de siste 17 årene har han representert UPM Raflatac, som er UPMs avdeling for selvklebende materialer. Han sier:

– Det var spesielt to trender som gjorde seg gjeldende under korona. Den ene var at netthandelen, som allerede var i vekst, eksploderte. Det samme gjorde handel i butikker, for det var ikke lenger mulig å gå ut og spise. Derfor eksploderte etterspørselen etter etiketter for spesielt logistikk og mat. For eksempel vil 5 kg sylterull til kantina kreve én etikett, mens sylterull i butikken krever to etiketter pr. 90 grams pakke.

Akkurat nå er det nedgangen i verdensøkonomien som holder litt igjen, men likevel sier Claus Søndergaard at forventningene til 2024 er en vekst på 2-6%. Han peker på farmasøytisk industri som en stabil vekstmotor, generelt på «nøytrale» etiketter, det vil si etiketter som kun skrives ut når de skal brukes – typisk logistikketiketter, og at lagrene generelt ble redusert i 2023.

Digitalisering av emballasjemarkedet

– Du kan si at vi er i ferd med å digitalisere emballasjemarkedet. Etiketter har i mange år handlet om salg, men nå handler det også om sporbarhet, sikkerhet og ikke minst bærekraft, hvor merkelappene kan bidra til å identifisere emballasjen slik at den kan sorteres automatisk.

Claus sier at UPM både følger EU-lovgivningen tett og at de hilser koordineringen det skaper velkommen. Det er UPMs posisjon at det er både en fordel for produsenter og kunder. Men UPM jobber også selvstendig langs en rekke spor for å være i forkant av feltet når implementeringene skal skje.

Baksidepapir/foringsproblemet

En av utfordringene i markedet for selvklebende etiketter er avfall. Etikettene er vanligvis montert på et dekkpapir, som kan kasseres etter bruk. Dekkpapiret, som utgjør omtrent 50 % av materialet, er uegnet for vanlig papirgjenvinning og ender derfor typisk som brennbart avfall. For å løse dette har UPM Raflatac lansert to løsninger.

Det første er at de har innført et retursystem der kundenes dekkpapirer hentes gratis når de har et visst kvantum. Via en UPM RafCycle-app kan de fortelle hva de har, og så kommer UPM Raflatac og henter materialet. Den kjøres så helt tilbake til en papirfabrikk, hvor materialet avsilikoniseres (silikonet fjernes fra papirfibrene) og deretter inkluderes i produksjonen av ny masse. De kaller systemet RafCycle.

En annen og relativt ny løsning er den dekkpapirfrie OptiCut-etiketten. Her er dekkpapiret ganske enkelt fjernet og det er laget en selvklebende rull spesielt for logistiske formål. Ved å behandle forsiden av etiketten med et tynt lag silikon unngår man at rullen klistrer seg sammen. Rullen monteres i en printer og trykket rives av som en kvittering.
Fordelene er flere. Det er ingen dekkpapir og dermed søl og avfallshåndtering. Det kan være flere meter på rullen, da dekkpapiret er borte og dermed færre rullebytter. Til slutt er lengden på trykket variabel, slik at du kan ha flere forskjellige formater på samme rull.

Claus Søndergaard forteller at hurtigmatkjeder i økende grad bruker denne typen etiketter i forbindelse med pakking av mat. Det er bl.a. bidra til at de riktige varene kommer i riktig pose til riktig kunde.

Materialkunnskap blir viktigere

I takt med innfasingen av produsentansvar for emballasje, blir det viktigere å ha kunnskap om materialene som brukes. For ved å blande flere materialer reduserer du sjansen for at materialer kan gjenbrukes og resirkuleres. Det er derfor viktig å rådføre seg med leverandørene dine om hvordan du setter sammen den mest passende emballasjen.

– Avfallssortering blir stadig viktigere. Her spiller Holy Grail 2.0-prosjektet en viktig rolle. Den har som mål å utvikle en identifikasjon på all emballasje slik at de kan sorteres automatisk helt ned til de enkelte fraksjonene, som plastmaterialene PE, PP og PET. Men dette krever at de ikke blandes sammen i selve emballasjen, sier Claus Søndergaard.

Holy Grail 2.0 kan identifisere hvilken som helst emballasje på noen usynlige digitale vannmerker og sortere dem i avfallsmottaket.

Han spår at vi i løpet av de neste 12 månedene kommer til å se en del endringer både på emballasje- og merkesiden ettersom vi lærer hvordan vi best oppfyller kravene til produsentansvar for emballasje.

Les videre

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren

Tekstiler med resirkulert garn fra PET-flasker

Spandex lanserer nyheter fra Berger Textiles, blant annet med resirkulert material, og blir eneleverandør av sortimentet til Bergers tekstiler på det norske markedet. Dette nye samarbeidet skal gi kunder i Norge den tekstilen de trenger fra en lokal leverandør.
Berger Spandex

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12