MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

PUBLISERT: 4 mars 2024
OPPDATERT: 4 mars

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.

– Nedgangen for papiravisene akselererer i denne perioden. Flere mediehus har den siste tiden endret frekvens på papirutgavene, og velger å legge mer av det journalistiske trykket digitalt. Dette er en naturlig utvikling, og fremover vil vi fortsette å se nye abonnementsmodeller som er mer tilpasset endringene i folks medievaner, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL, i en pressemelding.

Målingen viser att stadig færre leser papiraviser daglig. I fjor leste 24 prosent minst én papiravis daglig, sammenlignet med 29 prosent i 2022. Av de 155 målte papiravisene har 75 opplevd en nedgang i lesertall, mens tre aviser har hatt en økning i antallet lesere i 2023. Samlet sett har det vært en tilbakegang i papirlesingen på 13 prosent fra 2022 til 2023.

Også når det gjelder papirmagasin er det nå en tilbakegang i lesing. Etter en periode med stabilitet har det samlet sett vært en nedgang på 7,1 prosent i 2023 i forhold til 2022. I 2023 leste 16 prosent av befolkningen daglig minst ett papirmagasin. Seks magasiner har fått flere lesere, mens 40 har færre lesere sammenlignet med 2022, og alle magasingrupper går tilbake.

Les videre

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Viser egenutviklet teip-serie

Teippåføringsmaskiner og et eget utvalg av teip. Dette er hva svenske Sale Europe fremhever på sin stand under Sign, Print & Promotion, 19.-20. Mars.
Sale Europe kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683