Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
– Nedgangen for papiravisene akselererer i denne perioden. Flere mediehus har den siste tiden endret frekvens på papirutgavene, og velger å legge mer av det journalistiske trykket digitalt. Dette er en naturlig utvikling, og fremover vil vi fortsette å se nye abonnementsmodeller som er mer tilpasset endringene i folks medievaner, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL, i en pressemelding.
Målingen viser att stadig færre leser papiraviser daglig. I fjor leste 24 prosent minst én papiravis daglig, sammenlignet med 29 prosent i 2022. Av de 155 målte papiravisene har 75 opplevd en nedgang i lesertall, mens tre aviser har hatt en økning i antallet lesere i 2023. Samlet sett har det vært en tilbakegang i papirlesingen på 13 prosent fra 2022 til 2023.
Også når det gjelder papirmagasin er det nå en tilbakegang i lesing. Etter en periode med stabilitet har det samlet sett vært en nedgang på 7,1 prosent i 2023 i forhold til 2022. I 2023 leste 16 prosent av befolkningen daglig minst ett papirmagasin. Seks magasiner har fått flere lesere, mens 40 har færre lesere sammenlignet med 2022, og alle magasingrupper går tilbake.