Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
– Agfa har gode produksjonsmaskiner og det er en stor fordel for oss å ha samme merke. Det betyr en serviceavtale og en RIP, og at alle operatører enkelt kan hoppe fra en maskin til en annen, sier daglig leder Gisle Nesbakk om avgjørelsen.
Reklamepartner Graphics ble etablert av Gisle Nesbakk i 1998. Ti år senere ble selskapet kjøpt opp av norske New Store Europe, som leverte butikkløsninger til faghandelen. Da New Store Europe gikk konkurs for ni år siden, kjøpte det svenske konsernet ITAB opp konkursboet, som også omfattet Reklamepartner, selv om de var et eget selskap som ikke gikk konkurs. ITAB har hovedkontor i Jönköping og selger butikkinnredning, fremfor alt egenutviklede kassedisker som finnes i annenhver butikk i Norden.
Reklamepartner er en «ren fabrikk» for ITAB og produserer skilt og annet grafisk materiell når en ny butikk skal åpne eller endre konsept. Det handler derfor ikke om materiell til midlertidige kampanjer, men mer om permanent interiørdesign. Det kan være for store kjeder som Coop eller Power.
Det startet med en flatbed
Omtrent samtidig som New Store Europe kollapset og Reklamepartner fikk ny eier, var det på høy tid å bytte ut to gamle Durst-maskiner i produksjonen. Tilfeldigvis kom Nils-Arne Sletten inn døra akkurat da.
– Det var ren flaks at jeg kjørte forbi. Det var syv år siden og vi har hatt et veldig godt samarbeid siden den gang, sier Nils-Arne Sletten.
Det endte med en handel: hybriden Agfa Jeti Tauro H2500 LED med hvitt blekk og ¾ automatikk med automatisk feeder og stacker. Avtalen ble signert kort tid etter Fespa i mai 2017 og installasjonen ble utført senere samme høst. Den har fortsatt en viktig rolle i produksjonen.
– Vi har ikke byttet skrivehode en eneste gang på syv år, sier Gisle Nesbakk og legger til at det hadde nok med saken å gjøre da beslutningen om å kjøpe flere Agfa-maskiner kom på bordet.
«Ekstremt imponert»
I fjor var det på tide å oppgradere maskinparken igjen og en gammel Durst Rhotex hadde gjort sitt etter tolv år. Erstatningen var en annen sublimeringsskriver, Agfa Avinci CX3200, med kalendermaskin offline akkurat som før. Det er en inkjetprinter for soft signage og interiør, både for innendørs og utendørs bruk med bredder opp til 3,2 meter. Den trykker direkte på stoffet, eller overføringspapiret, og kan gjøre det med en hastighet på opptil 250 kvadratmeter i timen.
– Jeg er ekstremt imponert over Avincien, den er fire ganger raskere enn den maskinen vi hadde før. Vi driver ikke så mye med tekstiltrykk, men vi må ha det fordi vi gjør noen større prosjekter hvor det inngår tekstiler, sier Gisle.
Reklamepartner har fortsatt en egen systue hvor det fremfor alt sys gummilister på tekstilapplikasjoner.
Men det stopper ikke med Avincien. En Oberon RTR 3300 rull-til-rull med UV LED har også flyttet inn i lokalene. I denne ruller alt fra tapeter til magnetfolier og vanlige vinyler, men også lerreter til lysbokser i blant annet Sambatøy. I tillegg til CMYK har den også lys magenta og lys cyan for større fargerom og bedre utskriftskvalitet. En skikkelig «high end»-maskin som ifølge produsenten kombinerer ekstrem produktivitet med høy kvalitet på trykkene.
– Agfa står nå for nesten all vår print. Det eneste unntaket er en Canon Colorado, sier Gisle Nesbakk.
Kutting til hver linje
Begge maskinene ble installert i november 2023 og er nå i produksjon etter litt finjustering og opplæring av personalet. Alle de tre Agfa-maskinene har arbeidsflytverktøyet Asanti, som forenkler og automatiserer prosessen fra prepress og utskrift til etterbehandling.
Jeti Tauroen er som sagt fortsatt en viktig del av produksjonen og brukes blant annet til å lage hengende skilt, baldakiner, rammer og større stående skilt i Reboard. Materialet kuttes deretter i et av Reklamepartners tre Kongsberg-bord.
– Vi har et skjærebord for hver linje slik at én operatør kan ta seg av hele flyten. Vi er også pilotkunder på Kongsberg og får teste nye produkter, sier Gisle.
Komplett verksted
I tillegg er det to MultiCam-bord for fresing av LED-bokser og skilt. Reklamepartner produserer alt selv og har derfor et komplett verksted med alle tenkelige verktøy for skiltproduksjon, inkludert et lite lakkeringsverksted.
– Vi gjør alt selv. Er det store serier av f.eks. fester har vi en underleverandør i Trondheim som gjør det, men vi produserer alt som er mindre serier her. Det er forskjellen på oss og et vanlig grafisk foretak som kun driver med selve trykkingen.
Å jobbe med store prosjekter som omprofilering av butikkjeder gjør at det blir arbeidstopper, men også roligere perioder for de totalt syv ansatte.
– Vi vil gjerne ha flere eksterne kunder mellom de store prosjektene. Tidligere hadde alle ITAB-selskaper samme nettsted, men nå utvikler vi vår egen nettside så vi ikke skal være så anonyme lenger. Så forhåpentligvis kan flere kunder finne oss, sier Gisle Nesbakk.