Mer støtte til fysiske bøker

PUBLISERT: 15 mai 2024
OPPDATERT: 15 mai
Illustrasjon: Hermann Traub / Pixabay.

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.

– Dette er starten på en veldig tydelig markering på at ungene våre skal lese mer, sa Jonas Gahr Støre ifølge Nrk. Samtidig oppfordrer han foreldre og besteforeldre å lese mer for barna.

Flere undersøkelser som Sign&Print tidligere har referert til, viser at elever lærer mer av å lese tekst på papir enn på digitale medier så som nettbrett og andre skjermer.

Skjermbrukutvalget har blitt oppnevnt av regjeringen for å gi et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan skjermbruk påvirker helse og læring hos unge. Utvalget overleverte det første utkastet av forskingsresultatene til kunnskapsministeren i slutten av fjoråret. De mener at skjermbruk utfordrer elevenes konsentrasjon og at det er best å lese lange tekster på papir for å huske dem bedre. Det forventes at hele rapporten vil foreligge i slutten av 2024.

I fjor ga regjeringen en ekstra bevilgning på 115 millioner kroner til fysiske lærebøker, noe som gikk til en skolebok per elev ved Bryn og Hammerbakken skoler. Den nye bevilgningen vil også kun føre til en ekstra bok per elev i det kommende skoleåret, noe mange mener ikke er nok.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324