
Sign&Print ble med på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
Omvisningen, som vil by på mange nyheter som den nye inkjetbaserte rullepressen The Harpie Eagle, de tre arkfargepressene The Jaguars og til slutt det nye inkjetmonsteret The Dragon, begynner i «Zengarden» som Ricoh har satt opp i utstillingen hall 8A.
– Her viser vi trykkprøver vi har laget sammen med kundene våre. Vi viser også hvordan strømmene kan fungere, sier Karl Elias, ved Ricoh.

Arbeidsflyt og automatisering står sentralt når det gjelder Ricohs maskiner.
– Det spiller ingen rolle hvor raske maskiner du har hvis du ikke har arbeidsflyter som fungerer.
Det overordnede temaet for Ricoh på årets Drupa er det japanske ordet «Henkaku».
– Dette betyr innovasjon gjennom samarbeid og utvikling. Utviklingen vises da ikke minst gjennom de to store Inkjet-pressene, som begge til sammen representerer helt ny innovasjon og teknologisk utvikling, sier Karl Elias.

Første stopp blir The Harpie Eagle, eller Ricoh VC80000, hvis du er mer tradisjonelt anlagt.
– Den liker å jobbe, den er et beist. Det er løpende bane, hjul til hjul. Det handler om høykvalitetsproduksjon 150 sider i minuttet, sier Karl Elias. Det er vår siste lansering sammen med B2+ press Pro Z75.
VC80000 egner seg godt til for eksempel bokproduksjon og direktereklame, men er fleksibel når det kommer til applikasjoner. Oppløsningen er opptil 1200×1200 dpi. Den tar gramvekter på opptil 300 gram på belagt eller ubestrøket media.
Pressen kommer med forbedret automatisert produksjon og kvalitetskontroll. Maskinen har KI, maskinlæring og dataanalyse for å sikre forutsigbar og repeterbar utgang med minimal operatørinvolvering.
Bevinget maskin
Dragon, Pro Z75 B2, er Ricohs nye digitale inkjetpresse. Det er den første vannbaserte arkmatede inkjetplattformen med automatisk duplekshåndtering.

– Det er allerede to installasjoner i Europa, sier Karl Elias.
Med Pro Z75 ønsker Ricoh å hjelpe markedet i sin digitale transformasjon. Maskinen fungerer godt for både store volumer og kortere serier.

– Det er første gang vi viser den på en grafisk messe. Vi snakker om en B2+-presse, CMYK-farger, vannbasert blekk og vakuummatet papirmating fra magasiner eller fra en pallemater for å få god kontroll på papirmatingen, da vi håndterer materiale mellom 60-400 gsm, sier Marie Jonson de Sharengrad.

Dragon, Pro Z75, gir et nytt tillegg til arkmatede trykkpresser med lave driftskostnader, fleksibilitet og høye produktivitet. Den kan skrive ut opptil 4500 ark i timen, simpleks med en halvering i dupleks produksjon.
Maskinen har Ricohs egne skrivehoder av siste modell med ikke mindre enn 1200 dpi oppløsning med pigment og vannbasert blekk for CMYK.

Maskinen kjøres via Fiery-kontrolleren.
– Denne typen maskiner skal ikke stå stille men skal produsere mer eller mindre konstant og muliggjøre en naturlig overføring fra offset til digital, sier Marie Jonson de Sharengrad.
Maskiner med bitt
I en annen del av standen har de tre jaguarene sine jaktmarker, Ricoh Pro C5300, Pro C7500 og Pro C9500. Ricoh Pro C9500 er en arkmatet digital fargepresse som har vært på markedet siden slutten av 2023. Den håndterer alt fra 40-470gsm og med muligheten til å kjøre opp til 1260mm longsheet.

Hvordan maskinen yter fargemessig overvåkes via sensorer for automatisk deteksjon og korrigering av unøyaktigheter.
– Ricoh er markedsleder i høyvolum C9500-segmentet, sier Karl Elias.

Enda nyere er Pro C7500 tørrtonerpresse. Den er svært lik storebror Pro C9500 i kapasitet, men kan bestilles med ekstra farger som hvit, klar farge, neon rosa, neon gul, gull, sølv og usynlig rød (sikkerhetsfarge). En meget kompetent presse med medium volum.

Hvordan ser interessen ut fra det nordiske markedet for det du viser?
– Alle ønsker å se utviklingen på blekksiden da de fremfor alt er nysgjerrige på vår B2+ maskin Pro Z75, som har fått virkelig gode tilbakemeldinger angående kvalitet og produktivitet. Når vi som leverandør også demonstrerer mulighetene for etterbehandling for digitaltrykk inn B2-format fra Duplo og vi ser spennende muligheter for å endre tradisjonelle arbeidsmåter. Vi diskuterer alt fra DocuCutters, skjærebord og heftemakere til å håndtere B2-formatet i små korte serier. Men også VC80000 når det kommer til det høyere volumet sammen med kvaliteten vi presenterer fra pressene, sier Karl Elias.
Så da er det litt større grafiske aktører som viser interesse?
– Ja, det er det. Hovedsakelig grafiske firmaer som leter etter alternativer til å flytte volum fra offsetpressen sin ettersom opplagene reduseres.

Midt i den østlige hagen står et japansk hus hvor vi blir traktert på filmvisning kombinert med dans.
«Fremtiden for kommersiell trykking vil kreve enda større fleksibilitet, kortere responstider og mindre avfall. Snart vil de fleste materialer, inkludert papir, bli enda mindre tilgjengelige. Vi vil alle føle et større press for å endre måten vi jobber på og utfordre alle aspekter av det vi gjør. Men sammen kan vi fortsatt være mer responsive, mer produktive, mer bærekraftige og mer levende enn noen gang før» forkynner en stemme som er utropt som en kvinnelig danser i harmoni med filmens visuelle og orientalske toner beveger seg over scenen.
«Vi tror at vår fremtid sammen er lys» sier en stemme som akkompagnerer danseshowet.
Ifølge Ricoh vil det være et større behov for kortere og mer komplekse opplag, raskere omstillinger, men med høy kvalitet. Gjennom deres teknologi, printere og automatiserte arbeidsflytløsninger sier de at de kan samarbeide med kunden for å navigere etter kravene og levere så mye eller så lite du trenger – når som helst.
«Vår arbeidsflyt, integrasjon og ingeniørkunst gjør det mulig for kundene våre å strømlinjeforme prosesser og øke produktiviteten. Den lar deg skrive ut ved behov, på rett sted, levere de riktige dokumentene, i riktig rekkefølge, uten manuell inngripen og inkludere personliserte budskap. Hos Ricoh utvikler vi ikke bare. Vi skaper det som trengs sammen med, og for de som trenger det mest. Vi lytter nøye når kundene våre sier «hvis jeg bare kunne». Og vi tror at fremtiden vår sammen er lys. Ekte magi skapes aldri alene, så bli med oss og la oss sammen slippe løs ånden av saminnovasjon.»
