Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
Der det i starten mest handlet om mindre skjærebord for produksjon av prototyper av emballasje eller små produksjonsserier av dørhengere og lignende, har størrelsen, hastigheten og ikke minst automatiseringen gjort at teknologien nå også kan brukes til volumproduksjoner.
Hos Drupa har vi sett på en rekke ulike løsninger for å se hvor de er på vei.
Zünd
Zünd brukte messen til å vise sin nye Q-Line for første gang. Og selv om det var en første visning, har de allerede en god håndfull maskiner i produksjon rundt om i Europa, sier Jacob Hansen, eier og direktør i Zünd Scandinavia.
– Målet er en helautomatisk display- og emballasjeproduksjon som kan kjøre 24-7 med høyt volum. Det krever robusthet, stabilitet og mye automatisering, sier han.
Q-Line er utstyrt med to bommer som hver har plass til to verktøy. Akselerasjonen til skjærehodene er blant de høyeste på markedet og verktøyene kan skiftes automatisk under produksjonen. Sidene der bommene hviler er fylt med et mineralstøpt materiale som minner om betong. Dette betyr at selv ved høyeste produksjonshastighet kan du absolutt ikke føle vibrasjoner på maskinen. Bommene er laget av karbonfiber.
– Den kommer i 20 esker og tar ca. 2 uker å montere, så det er ikke en maskin vi tar med på vanlige messer som varer noen dager.
Oppgavene som typisk utføres på en Q-Line skal kuttes og bøyes på baksiden (display og emballasje). Derfor ligger de med bildesiden ned når de behandles. Zünd har utviklet et såkalt «Undercam», som leser utskrifter og koder nedenfra. Så det er ikke noe problem. Hvis koden eller motivet er skadet, slik at arket ikke kan identifiseres, skyves arket ganske enkelt gjennom maskinen og legges i stabelen på en forskjøvet måte. Da kan du se at her er et ark som ikke er behandlet.
Q-Line kommer med automatisk laste- og lossesystem, men kan alternativt utstyres med roboter for lasting og lossing. Dette vil gi enda større fleksibilitet i muligheten for å blande materialer i produksjonen.
Martin Roed Nielsen sier at etter hans syn er Q-Line det ultimate innen flatbed-skjæreteknologi. Alt er laget av de beste materialene og med topp spesifikasjoner. Men akkurat som i Formel 1-verdenen vil noe av det de utvikler i toppmodellen «sive» ned i de mindre modellene, noe som blant annet har vist seg ved at G3-serien nå også er utstyrt med underkamerasystemet.
Zünd hadde også en ny kniv (Vuto) som automatisk kan plasseres mellom 0 og 60 grader avhengig av skjæreoppgaven den skal fullføre. På fellesstanden «Textile Touchpoint» viste de også sin nye griper til robotserien, som kan løfte tekstiler av skjærebordene.
Elitron
Elitron, som opprinnelig utviklet løsninger for lærvareindustrien, viste frem sitt største og mest imponerende skjærebord Kombo Tav. Selve skjærebordet er en relativt liten del av maskinen når den er utstyrt med et pallelasting og lossesystem fra Harris & Bruno. Flere paller kan kjøres frem i lasteren, som deretter mater arkene inn i skjærebordet. Inntil seks paller kan være i drift i maskinen. Når en pall tømmes, transporteres den automatisk fra lasteenheten, under maskinen og til lossestasjonen.
Skjære- og tilpasningsmerker leses nedenfra av en serie fotoceller før arket mates inn på skjærebordet, hvor det holdes av små vakuumsoner på kun 40 x 40 cm som automatisk stilles inn i henhold til størrelsen på arket og som identifisert av deres patenterte Seeker System, som både ser arket fra en viss avstand for å registrere den generelle plasseringen, og som også kommuniserer med et presisjonskamera på selve skjærehodet, som forteller hvor den skal finne pass- og skjæremerker Når gjenstandene skjæres, løftes de opp av et patentert vakuumsystem kalt AIRO Panel med 80 små vakuumdyser som sørger for at alle deler kommer frem.
Skjærebordet er utstyrt med to skjærebommer for høyere hastighet. Hver skjærebom kan inneholde tre verktøy. Det er totalt syv verktøy å velge mellom i Elitron-pakken, men som Lars Bomgren fra NIZE equipment sier, trenger du sjelden mer enn tre verktøy i en spesifikk produksjon. Lars Bomgren forteller også at hver bom har en motor på hver side for både stabil og presis drift.
Summa
Summa presenterte en ny board-feeder for skjærebordet deres F1612, som er det minste i serien som går opp til F3232 (320 x 320 cm). Feederen er i utgangspunktet for ca. halve bordbredden til F1620, men de forventer at det kommer større modeller i året som kommer, som kan brukes til alle modellene. Sammen med en kollaborativ robot som kan ta de kuttede gjenstandene fra bordet, har de lykkes i å lage et helt uovervåket system.
Summa 1612 skjærebordet kan skjære gjennom, konturskjære, frese, V-skjære og lage rillelinjer. Du kan jobbe i folie, papp, plast, akryl, MDF, sandwichpaneler, tre og mange flere materialer, men ikke metall.
Summa hadde også en liten overraskelse i ermet, som jeg dessverre ikke fikk fotografere da den ikke er offisielt sluppet. Men det er en ny skjærekniv som er omgitt av to hjul formet som halvkuler. De presser for eksempel pappen ned på hver side av kniven, slik at selve snittet blir veldig rent. Det nye skjærehodet lanseres i september og får navnet TC75.
Valiani
Valiani, som nå også eies av Summa, har sitt utspring fra innrammingsmarkedet og har utviklet sin ekspertise på skjæring av passepartout og bilderammer. De har fire maskiner i sortimentet, men fokuserte mest på den helautomatiske Omnia EVO, som ble vist med en prototype av en ny avlegger.
Omnia EVO kan håndtere ark i B1-format eller kan mate og kutte to SRA3-ark parallelt. Den har en kuttehastighet på 1,6 meter per sekund og kan kutte opptil 600 ark i timen. Etter skjæring legges arkene ut i en stabler.
Selv om Valiani-hodene er i den billigere enden av topptekstsegmentet, tilbyr de fortsatt fem års garanti på de tre overskriftene Invista, Oprtima og Integra. Omnia EVO, som er arbeidshesten i serien, har imidlertid kun to års garanti på mekaniske deler og ett år på elektronikken.
Kim Harris fra vikiallo, som selger både Summa og Valiani i Danmark, forteller at Valiani i en årrekke har lidd av en svært lite intuitiv programvare, men at de etter å ha blitt kjøpt opp av Summa har fått tilgang til Summas velutviklede og intuitive programvare.
Kongsberg
Kongsberg Ultimate er et helt nytt skjærebord, så nytt at det ikke har kommet på markedet enda, i løpet av sommeren skal de første brukes blant annet hos firmaet Boxes&Labels i Olsfors, utenfor Borås i Sverige.
Kongsberg Ultimate er et skjærebord som først og fremst er beregnet for bølgepappproduksjon og skilt. Det er et veldig raskt bord, hastigheten er hundre og sekstiåtte meter per minutt og akselerasjonen er 2,5 G. Syv meter per sekund håndteres. Kameraet, som leser konturene nedenfra, jobber med LED-lys, som gir en sikker avlesning av registreringsmerkingen.
– Å øke hastigheten var en stor del av vårt oppdrag i denne utviklingen, sier Simon Kvanvik, som jobber med FoU i Kongsberg. Dette bordet er mellom tjuefem og femti prosent raskere enn de andre overskriftene våre, og den er også den raskeste på markedet akkurat nå.
– Kongsberg Ultimate er vår high-end løsning. Alt elektronisk er nytt, kontrollsystem, motorer, sensorer og mer og alt er utviklet av oss. Designmessig har vi jobbet med et firma i Oslo for å få det til å se bra ut også.
– På tidligere maskiner har vi hatt ubrennbar plast som er vanskelig å gjenvinne, det har vi fjernet og i stedet har vi resirkulert aluminium.
På- og avleggerne er de samme som på Kongsberg C-modellene og nøyaktigheten er ifølge Kongsberg stor og ingen små, kuttede deler faller ut av maskinen. Maksimal tykkelse på materialet er tretti millimeter.
– Det er plass til flere verktøy, noe som gjør at du som bruker ikke trenger å bytte så ofte. I tillegg har vi økt sikkerheten via det vi kaller SmartZone med skannere på begge sider. Kommer noen for nærme når produksjonen pågår, senkes hastigheten, kommer man enda nærmere stoppes den. Et grønt fargesignal viser at alt er i orden, oransje at du er for nærme og rød betyr stopp, sier Simon Kvanvik.
Det største bordet har en arbeidsflate på 3,2 meter x 4,8 meter.
Fokus på automatisering
Det er tydelig at det er stort fokus på automatisering rundt skjærebordene. Dette skyldes en rekke ulike trender som både handler om å få mest mulig ut av investeringen sin, men også om å belaste ansatte mindre og generelt sett det å i det hele tatt kunne skaffe ansatte til denne type oppgaver. Uansett hvor skoen trykker, er det etter hvert mange løsninger som kan vurderes, og i mange ulike prisklasser.
Utviklingen mot mer automatisering, men også et større mangfold i oppgavene som kan produseres, åpner for en rekke forretningsmuligheter som grafiske bedrifter bør se nærmere på.
Det er selvsagt flere bord på markedet enn de vi har rukket å se på her. Dette gjelder blant annet Aristo og iEcho.