Xeikon samarbeider med Kurz for å utvikle ny teknologi som gjør det mulig for etikettrykkere å tilby nye funksjoner for merkevarebeskyttelse og sporing. Det gjøres ved å legge unike metalliske elementer til den trykte etiketten.
Ved å utnytte Xeikons Titons tørrtonerutskriftsteknologi med Kurz metallfinish og produktsikkerhetsekspertise fra selskapet Scribos, har partnerne laget en etikettapplikasjon med en løsning for å beskytte merkeverdier og bekjempe forfalskning.
Inneholder kopibeskyttelse
Ved å bruke Xeikons X-800 DFE (Digital Front End), brukes seriekodede, beskyttede QR-koder og metalliske variable elementer. Hver kode har en unik ID og inneholder et fint trykt undermønster som fungerer som en avansert kopibeskyttelse.
– Det sekundære nivået av kopibeskyttelse innebygd i disse QR-kodene er avhengig av svært intrikate detaljer, som kun kan oppnås med digital tonerutskrift, sier Steffen Scheibenstock, leder for Digital forretningsutvikling i SCRIBOS.
Fugler bestemte autentisitet
I et eksempel på vinetiketter har Xeikon skrevet ut QR-koder. Ved å verifisere kopibeskyttelsen med en smarttelefon som viser nettsiden, lander du på en rekke symboler som kan ligne et spill med en enarmet banditt.
Ved å sammenligne symbolene på produktet med de på skjermen, deltar forbrukeren i en sikker tofaktors autentisering.
– I dette tilfellet trykket vi et variert sett med fugler, som er forskjellige i posisjon, form, antall og orientering. Denne metoden, innebygd i det metalliske utskriftslaget og unik for hver etikett, gir robust beskyttelse mot forfalskning uten å kreve en app, og sikrer sikkerhet for alle forbrukere, sier Steffen Scheibenstock.
QR-kodene støttes også av en autentiseringsplattform som tilbyr data for statistikk og analyse. Kunder kan også velge fra en rekke forbrukerengasjementmoduler, som bonusprogrammer, spill eller konkurranser, alle tilpasset deres eget varemerke.