Nå er det mindre enn en måned til Sign Print&Pack i Danmark. Vi tok en prat med Lars Jensen og Daniel Wahlgren på AGI, hva kan vi forvente oss av årets messe i Odense?
Programmet for Sign Print&Pack begynner å bli klart og det er en fremoverlent messe som kommer til å by på alt fra utstillere til seminarer, workshops og ulike konkurranser. Messen holdes den 18.–19. september på Odense Congress center og er gratis for den som registrerer seg her.
Har messen vokst i år?
– Vi har drøyt 35 prosent mer gulvflate enn messen i 2022. Det er kun et fåtall ledige plasser igjen, sier Lars Jensen, salgssjef for Sign Print&Pack-messen.
Over 40 firmaer kommer til å være representerte på messegulvet. Det kommer til å bli vist det nyeste innen områder som digitalprint, etiketter, storformat, skilting, roboter, 3D-printing og tekstilprint med ekstra fokus på KI og automatisering.
– Vi har en bred utstillerbase fra ulike segmenter i bransjen og god utenlandsk representasjon. De nordiske utstillerne har alltid vært godt representerte og er det også i år. Virksomhetene passer på å vise de nyeste produktene og løsningene, sier Lars Jensen.
Heidelberg på plass
En av utstillerne er Heidelberg som skal vise sin nye digitalpresse Versafire LP.
– Det er morsomt for det er en god stund siden Heidelberg viste maskiner på den danske messen. Slik jeg forstår det så er det første gang maskinen vises i Norden.
Maskin- og materialleverandøren Vikiallo har messens største stand.
– Jeg synes det er positivt at det er så stor oppslutning rundt messen. Det er tydelig at det er et forum for å vise sin nyeste teknologi og et forum der man har truffet en stor del av den grafiske ”befolkningen” med mennesker man ikke treffer så ofte. Det er ofte en god anledning til å treffe folk, sier Lars Jensen.
KI-tips
Bransjeforeningen Grakoms direktør Carina Christensen kommer til å åpne messen og gi et innblikk i hvilke forandringer og nye lovkrav som akkurat nå påvirker den grafiske bransjen.
Det blir også flere seminarer. Lærer og konsulent Kåre Bjørn Jensen kommer til å gi anvendelige tips på hvordan man kan benytte KI både for ditt foretak og personlig. Kåre kommer til å gjennomgå flere grafisk relevante KI-temaer, deriblant KI-genererte bilder og video, bruk av WordPress med KI-verktøy, og søkeoptimering med hjelp av KI.
– Besøkerne kan komme inn og få en følelse for hva KI er, samt stille spørsmål. Det kommer til å være en workshop med arbeidsstasjoner der man kan få teste og få forskjellige tips og tricks, sier Lars Jensen.
Christian Jensen Grakom, assisterende direktør på Grakom kommer til å snakke om grønnvasking og hvor grensene går.
Jonas Vinther Pedersen, miljø- og klimarådgiver hos Fespa Danmark/Grakom, kommer til å diskutere klimaberegning for skilt- og tekstilprodukter.
Flere konkurranser
Under messen holdes dessuten Skilt & Printbransjens konkurranse i bilfoliering.
I år arrangeres for første gang konkurransen ”Eco Interior Design Award”, med Vikiallo som hovedsponsor. Konkurransen retter seg mot studenter innen visuell kommunikasjon, arkitektur og design. En resepsjon og dennes vegg skal designes ved hjelp av folier.
– Et krav er at bakveggen designes med hjelp av KI. Vi har et kompetent dommerpanel som kommer til å kåre vinneren. Førstepremie for beste design er 15 000 danske kroner, sier Lars Jensen.
I skrivende stund har det innkommet 16 bidrag. Totalt er det et femtitalls deltakere da mange konkurrerer som team.
Håper på gode besøkstall
– Den forrige messen gjorde vi rett etter pandemien og besøkstallet gikk ned. Nå håper vi å nærme oss slik det var før pandemien, sier Daniel Wahlgren, COO hos arrangøren AGI.