Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh Norge skriver i en pressemelding at de har opplevd en markant vekst i etterspørselen etter sine produksjonsprintløsninger, spesielt flaggskipsmodellen Ricoh Pro C9500 – en digital arkmatet tonerpresse som ble lansert i fjor høst.
– Vi er stolte av å se den økende tilliten våre kunder viser oss ved å velge Ricoh Norge som deres foretrukne leverandør, sier Frode Kaspersen, administrerende direktør i Ricoh Norge.
En av de første installasjonene av Pro C9500 i Norge var hos ETN Grafisk i Skien, du kan lese mer om dette her.
Aksell kjøpte også denne maskinen i forbindelse med Drupa, og har i tillegg sikret seg en opsjon på å anskaffe ytterligere to enheter av samme modell.
Tallene fra IDC Market Research viser at Ricoh Norge solgte fem maskiner i løpet av første halvår 2023, alle av modellen Pro C9210. Så langt i år har de solgt syv Ricoh Pro C9500. Det er halvparten av alle maskiner som er blitt solgt i det segmentet i Norge de første seks månedene i år, blant de fire største aktørene i markedet.
Bærekraft og miljøvennlige initiativer kan være viktige konkurransefortrinn og Ricoh Norge har iverksatt flere tiltak for å redusere sitt karbonavtrykk og fremme en sirkulær økonomi. Det dreier seg blant annet om målet om et nullutslippssamfunn, hvor selskapet arbeider kontinuerlig for å avkarbonisere hele verdikjeden og bidra til karbonnøytralitet. Men også om en forretningsmodell som skal fremme sirkulær økonomi gjennom gjenbruk og resirkulering av materialer.
Program for forbedret bærekraft er noe annet som Ricoh Norge arbeider med for å hjelpe kunder med å redusere CO2-utslippene ved å forbedre dokumentproduksjonen og totalkostnaden for eierskap (TCO). Videre vil Ricoh Norge fremme en bedriftskultur med mangfold og inkludering som nøkkelord.
– Vår forpliktelse til innovasjon og bærekraftige løsninger har vært nøkkelen til vår suksess, og vi ser frem til å fortsette å levere verdi til våre kunder, sier Frode Kaspersen.