Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 26 august 2024
OPPDATERT: 26 august

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.

Ricoh Norge skriver i en pressemelding at de har opplevd en markant vekst i etterspørselen etter sine produksjonsprintløsninger, spesielt flaggskipsmodellen Ricoh Pro C9500 – en digital arkmatet tonerpresse som ble lansert i fjor høst.

– Vi er stolte av å se den økende tilliten våre kunder viser oss ved å velge Ricoh Norge som deres foretrukne leverandør, sier Frode Kaspersen, administrerende direktør i Ricoh Norge.

En av de første installasjonene av Pro C9500 i Norge var hos ETN Grafisk i Skien, du kan lese mer om dette her.

Aksell kjøpte også denne maskinen i forbindelse med Drupa, og har i tillegg sikret seg en opsjon på å anskaffe ytterligere to enheter av samme modell.

Ricoh Pro C9500. Foto: Arkiv / Anja Degerholm

Tallene fra IDC Market Research viser at Ricoh Norge solgte fem maskiner i løpet av første halvår 2023, alle av modellen Pro C9210. Så langt i år har de solgt syv Ricoh Pro C9500. Det er halvparten av alle maskiner som er blitt solgt i det segmentet i Norge de første seks månedene i år, blant de fire største aktørene i markedet.

Bærekraft og miljøvennlige initiativer kan være viktige konkurransefortrinn og Ricoh Norge har iverksatt flere tiltak for å redusere sitt karbonavtrykk og fremme en sirkulær økonomi. Det dreier seg blant annet om målet om et nullutslippssamfunn, hvor selskapet arbeider kontinuerlig for å avkarbonisere hele verdikjeden og bidra til karbonnøytralitet. Men også om en forretningsmodell som skal fremme sirkulær økonomi gjennom gjenbruk og resirkulering av materialer.

Program for forbedret bærekraft er noe annet som Ricoh Norge arbeider med for å hjelpe kunder med å redusere CO2-utslippene ved å forbedre dokumentproduksjonen og totalkostnaden for eierskap (TCO). Videre vil Ricoh Norge fremme en bedriftskultur med mangfold og inkludering som nøkkelord.

– Vår forpliktelse til innovasjon og bærekraftige løsninger har vært nøkkelen til vår suksess, og vi ser frem til å fortsette å levere verdi til våre kunder, sier Frode Kaspersen.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

EFI lanserer nye storformatprintere

Hybrid-LED-skriveren EFI Pro 16h+ og flatbed-LED-skriveren EFI Pro 30f+ har flere funksjoner, bedre bildekvalitet og yter raskere og bedre enn tidligere generasjoner, ifølge produsenten.
ken-hanulec-efi

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx