Styrker seg med mer effektiv arkpresse

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 20 mai 2024
OPPDATERT: 20 mai
Vi er helt avhengige av å opprettholde en stabil produksjon med jevn og god kvalitet, sier Atle Nordaunet som er grafisk leder i ETN Grafisk, her sammen med Guy Hauger.

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.

– Vi er helt avhengig av å opprettholde en stabil produksjon med jevn og god kvalitet, og ikke minst maskiner med høy oppetid. Den nye modellen har høyere hastighet og er enda mer effektiv enn den vi hadde før, sier Atle Nordaunet, grafikksjef i ETN Grafisk, om beslutningen om nok en gang å velge Ricoh.

Den tonerbaserte pressen Ricoh Pro C9500 er Ricohs nye flaggskipmodell i dette segmentet, som ifølge produsenten skal effektivisere arbeidet, maksimere produktiviteten og automatisere oppgavene. Dette gjøres blant annet med den nyutviklede programvaren Ricoh GC OS (Graphic Communications Operating System) med forbedringer knyttet til drift og vedlikehold og gjør det mulig å fjernstyre maskinen.

Også den nye Auto Color Diagnose-enheten skal føre til økt automatisering og driftseffektivitet ved å automatisere tre kritiske parametere for trykkeriene: kvalitet, registrering og fargesvingninger. Andre forbedringer gjelder papirhåndtering, fikseringssystemet og hastigheten på opptil 135 sider per minutt.

Programhefter i A5

ETN Grafisk har dermed tre Ricoh-linjer og disse utgjør en stor del av selskapets omsetning. Deres Ricoh Pro C9500 var en av de første som ble installert i Norge. Atle Nordaunet forteller at den først og fremst brukes til en spesiell applikasjon.

Totalt har ETN Grafisk tre Ricoh-linjer og Andreas Wilhelmsen er en av printoperatørene som jobber med dem.

Via den digitale portalen inmemory.no kan begravelsesbyråer rundt om i landet bestille trykksaker, alt fra programhefter og takkekort til portretter og minnebøker. Alt dette trykkes på ETN Grafisk og tonerpressene går varme for å produsere fremfor alt programhefter til begravelser, vanligvis i fire-siders A5-format med utfallende trykk.

Til dette formålet har den nye pressen blitt utstyrt med etterbehandling for hefteproduksjon inline: Duplo SCC (Slitter/Cutter/Creaser), helautomatisk Duplo DBM-600 med sadelstifting og firkanttrimmeren DBM-600T, som gjør det mulig å produsere brosjyrer i liggende A4 med omslag.

– Det er en stor fordel å ha det inline for den type applikasjoner, sier Atle.

En praktfull ny utgave av Magnus Lagabøtes landslov trykt av ETN Grafisk.

En av de tidligere linjene har en eldre modell Plockmatic-løsning, men det nye oppsettet betyr tre ganger høyere kuttehastighet, noe som forhindrer flaskehalser i etterbehandlingen.

– Jeg har jobbet med digitaltrykk siden 1997 og har sett hvordan kundene har vennet seg til å kunne få raske leveranser. Derfor må vi ganske enkelt ha tre linjer for å kunne levere og ha backup dersom en av maskinene står stille.

Vekst gjennom oppkjøp

Erik Tanche Nilssen AS er et selskap med lang historie og ble stiftet i 1902, og feiret 120-årsjubileum for to år siden. Selskapet er medlem av NorEngros-kjeden, som selger forbruksvarer til både privat og offentlig sektor, og trykkeriavdeling ETN Grafisk. Totalt omsatte selskapet for 377 millioner kroner i 2023 og har 109 ansatte. I tillegg til produksjonsanlegget i Skien har grafisk avdeling også salgskontor i Oslo, men kundene er over hele landet.

I ETN Grafisk jobber rundt 45 personer med alt fra design og prepress til trykk og etterbehandling.

I ETN Grafisk jobber rundt 45 personer med alt fra design og prepress til trykk og etterbehandling. Det siste tiåret har selskapet vokst gjennom oppkjøp, blant annet av digitaltrykkeriet Punkt1 og Inmemory.

I dag er ETN Grafisk omsetning tilnærmet jevnt fordelt mellom de tre områdene offset, digitaltrykk og storformat/webdesign.
– ETN Grafisk har sin historie innen offset, men de siste årene har digitaltrykk kommet inn mer og mer. Vi merker trenden med mindre opplag men flere jobber, og da er det digitalt som gjelder. For eksempel når det gjelder bokproduksjon.

– Men vi har fortsatt beholdt offset og klarer oss ikke uten. Nå for tiden kjører vi kun trykkplatene pall for pall inn i platesetteren og så inn i offsetpressen, det er betydelig mer effektivt.

En annen viktig maskin i trykkeriet er den rullematede Xeikon 8500, som hovedsakelig brukes til å produsere lange bannere og plakater.

Bredde gir mulighet til omstilling

I trykkeriet finnes det også storformatskrivere, ikke minst UV-planskriveren Agfa Jeti Tauro H2500 LED, hvor man fremfor alt trykker butikkinteriør, skilt og dekor. Tre HP Latex-maskiner står for all rullprint i stort format, inkludert den siste investeringen, en HP Latex 700 W med hvitt blekk. En skjæreplotter fra Summa av S3-modellen som ble lansert i fjor høst ble installert bare en uke før Sign&Print var på besøk. Atle sier de er «superfornøyde» med den.

Tre HP-maskiner står for all rullprint i stort format, inkludert HP Latex 1500 og HP Latex 700 W, sistnevnte med hvitt blekk.

I tillegg er det plass til lager, både til eget bruk og for kundenes regning.

Miljø og bærekraft er også viktige temaer for ETN. ISO-sertifiseringer og miljømerker er allerede på plass, og et solcelleanlegg på taket som fullt utbygget vil kunne produsere cirka 300.000 kWh per år. Totalforbruket til avdelingen i Skien de senere årene har ligget i området rundt 1.500.000 kWh. En elektrisk Volvo lastebil som trolig var en av den første som rullet i Norge brukes til transport, men også mindre varebiler og andre servicebiler går på strøm.

Å være i forkant og hele tiden følge utviklingen er avgjørende, ifølge Atle Nordaunet.

– Markedet har endret seg og ikke minst under pandemien merket vi hvor viktig det er å kunne tilby et bredt spekter av tjenester. Da blir det lettere å tilpasse og omstille seg ved behov.

Solcelleanlegget vil kunne produsere cirka 300.000 kWh per år.

Les videre

IRM-tall: Tøffe tider for trykte medier

Trykte medier fortsetter å tape terreng når det gjelder annonseinvesteringer, mens annonsering på internett øker. Dette viser IRMs årsstatistikk for 2023.
IRM kollage

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Rigger seg for trykkerifremtiden med ny teknologi

Det lille, men store, Stavanger-baserte trykkeriet, Omega Trykk, har investert i ny trykkteknologi fra Canon for å være rigget for både nå- og fremtiden.
Daglig leder Erlend Bakken viser Anita Vistnes Bakken menyen i PRISMAsync

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676