Styrker seg med mer effektiv arkpresse

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 20 mai 2024
OPPDATERT: 20 mai
Vi er helt avhengige av å opprettholde en stabil produksjon med jevn og god kvalitet, sier Atle Nordaunet som er grafisk leder i ETN Grafisk, her sammen med Guy Hauger.

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.

– Vi er helt avhengig av å opprettholde en stabil produksjon med jevn og god kvalitet, og ikke minst maskiner med høy oppetid. Den nye modellen har høyere hastighet og er enda mer effektiv enn den vi hadde før, sier Atle Nordaunet, grafikksjef i ETN Grafisk, om beslutningen om nok en gang å velge Ricoh.

Den tonerbaserte pressen Ricoh Pro C9500 er Ricohs nye flaggskipmodell i dette segmentet, som ifølge produsenten skal effektivisere arbeidet, maksimere produktiviteten og automatisere oppgavene. Dette gjøres blant annet med den nyutviklede programvaren Ricoh GC OS (Graphic Communications Operating System) med forbedringer knyttet til drift og vedlikehold og gjør det mulig å fjernstyre maskinen.

Også den nye Auto Color Diagnose-enheten skal føre til økt automatisering og driftseffektivitet ved å automatisere tre kritiske parametere for trykkeriene: kvalitet, registrering og fargesvingninger. Andre forbedringer gjelder papirhåndtering, fikseringssystemet og hastigheten på opptil 135 sider per minutt.

Programhefter i A5

ETN Grafisk har dermed tre Ricoh-linjer og disse utgjør en stor del av selskapets omsetning. Deres Ricoh Pro C9500 var en av de første som ble installert i Norge. Atle Nordaunet forteller at den først og fremst brukes til en spesiell applikasjon.

Totalt har ETN Grafisk tre Ricoh-linjer og Andreas Wilhelmsen er en av printoperatørene som jobber med dem.

Via den digitale portalen inmemory.no kan begravelsesbyråer rundt om i landet bestille trykksaker, alt fra programhefter og takkekort til portretter og minnebøker. Alt dette trykkes på ETN Grafisk og tonerpressene går varme for å produsere fremfor alt programhefter til begravelser, vanligvis i fire-siders A5-format med utfallende trykk.

Til dette formålet har den nye pressen blitt utstyrt med etterbehandling for hefteproduksjon inline: Duplo SCC (Slitter/Cutter/Creaser), helautomatisk Duplo DBM-600 med sadelstifting og firkanttrimmeren DBM-600T, som gjør det mulig å produsere brosjyrer i liggende A4 med omslag.

– Det er en stor fordel å ha det inline for den type applikasjoner, sier Atle.

En praktfull ny utgave av Magnus Lagabøtes landslov trykt av ETN Grafisk.

En av de tidligere linjene har en eldre modell Plockmatic-løsning, men det nye oppsettet betyr tre ganger høyere kuttehastighet, noe som forhindrer flaskehalser i etterbehandlingen.

– Jeg har jobbet med digitaltrykk siden 1997 og har sett hvordan kundene har vennet seg til å kunne få raske leveranser. Derfor må vi ganske enkelt ha tre linjer for å kunne levere og ha backup dersom en av maskinene står stille.

Vekst gjennom oppkjøp

Erik Tanche Nilssen AS er et selskap med lang historie og ble stiftet i 1902, og feiret 120-årsjubileum for to år siden. Selskapet er medlem av NorEngros-kjeden, som selger forbruksvarer til både privat og offentlig sektor, og trykkeriavdeling ETN Grafisk. Totalt omsatte selskapet for 377 millioner kroner i 2023 og har 109 ansatte. I tillegg til produksjonsanlegget i Skien har grafisk avdeling også salgskontor i Oslo, men kundene er over hele landet.

I ETN Grafisk jobber rundt 45 personer med alt fra design og prepress til trykk og etterbehandling.

I ETN Grafisk jobber rundt 45 personer med alt fra design og prepress til trykk og etterbehandling. Det siste tiåret har selskapet vokst gjennom oppkjøp, blant annet av digitaltrykkeriet Punkt1 og Inmemory.

I dag er ETN Grafisk omsetning tilnærmet jevnt fordelt mellom de tre områdene offset, digitaltrykk og storformat/webdesign.
– ETN Grafisk har sin historie innen offset, men de siste årene har digitaltrykk kommet inn mer og mer. Vi merker trenden med mindre opplag men flere jobber, og da er det digitalt som gjelder. For eksempel når det gjelder bokproduksjon.

– Men vi har fortsatt beholdt offset og klarer oss ikke uten. Nå for tiden kjører vi kun trykkplatene pall for pall inn i platesetteren og så inn i offsetpressen, det er betydelig mer effektivt.

En annen viktig maskin i trykkeriet er den rullematede Xeikon 8500, som hovedsakelig brukes til å produsere lange bannere og plakater.

Bredde gir mulighet til omstilling

I trykkeriet finnes det også storformatskrivere, ikke minst UV-planskriveren Agfa Jeti Tauro H2500 LED, hvor man fremfor alt trykker butikkinteriør, skilt og dekor. Tre HP Latex-maskiner står for all rullprint i stort format, inkludert den siste investeringen, en HP Latex 700 W med hvitt blekk. En skjæreplotter fra Summa av S3-modellen som ble lansert i fjor høst ble installert bare en uke før Sign&Print var på besøk. Atle sier de er «superfornøyde» med den.

Tre HP-maskiner står for all rullprint i stort format, inkludert HP Latex 1500 og HP Latex 700 W, sistnevnte med hvitt blekk.

I tillegg er det plass til lager, både til eget bruk og for kundenes regning.

Miljø og bærekraft er også viktige temaer for ETN. ISO-sertifiseringer og miljømerker er allerede på plass, og et solcelleanlegg på taket som fullt utbygget vil kunne produsere cirka 300.000 kWh per år. Totalforbruket til avdelingen i Skien de senere årene har ligget i området rundt 1.500.000 kWh. En elektrisk Volvo lastebil som trolig var en av den første som rullet i Norge brukes til transport, men også mindre varebiler og andre servicebiler går på strøm.

Å være i forkant og hele tiden følge utviklingen er avgjørende, ifølge Atle Nordaunet.

– Markedet har endret seg og ikke minst under pandemien merket vi hvor viktig det er å kunne tilby et bredt spekter av tjenester. Da blir det lettere å tilpasse og omstille seg ved behov.

Solcelleanlegget vil kunne produsere cirka 300.000 kWh per år.

Les videre

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp