FESPA Norway inviterer til årskonferanse

PUBLISERT: 30 september 2024
OPPDATERT: 30 september

Kunstig intelligens, teknologi og innovasjon i grafisk bransje. Det står på programmet når FESPA Norway inviterer til sin årlige konferanse for medlemmer og andre interesserte.

Evenementet finner sted på Thon Hotel Opera i Oslo, torsdag 31. oktober. Dagen innledes med registrering, kaffe og mingling.

Deretter tar Marius Pedersen, professor i fargebildeteknologi ved NTNU, over for å snakke om kunstig intelligens og fremtidens grafiske bransje.

Etter lunsj ventar en fullspekket ettermiddag som innledes av Michael Ryan, Head of global business development and Global Print Expo FESPA, som skal fortelle om FESPAs fokusområder for bransje og teknologi, men også hva vi kan se frem til på neste års messe.

Deretter blir det en case-presentasjon av FIORI, Texas Reklamebyrå og PS Press, og hvordan de arbeidet sammen som kunde, reklamebyrå og produsent for å lage et butikklokale utover det vanlige, full av idérikhet, innovasjon og gode praktiske løsninger.

Sist ut på denne dagen er FESPA Norway som forteller om planene for året som kommer, blant annet Wrapmaster 2025 og selvsagt også messen FESPA Global Print Expo i Berlin, 6.–9. mai 2025.

Det blir også tid for mingling med gode kollegaer før tiden er inne for festmiddag for FESPA Norways medlemmer.

Påmelding

Om dagens bidragsytere:

Marius Pedersen, NTNU

Kunstig intelligens (KI) er på full fremmarsj. Mange er sikre på at KI vil føre til store endringer i arbeidslivet, og vil endre hvordan vi samhandler og jobber. I dette foredraget reflekterer Marius på muligheter og utfordringer, samt hvordan KI har og kan påvirke grafisk bransje. Tilhørerne vil få eksempler på endringer vi allerede har sett i bransjen og hva man tror vil komme i fremtiden, og også gode råd om hvordan man kan forbedre seg på endringene som kommer med kunstig intelligens.

Marius Pedersen er professor i fargebildeteknologi ved institutt for datateknologi og informatikk på NTNU. Han har siden 2012 ledet Colourlab ved NTNU, en anerkjent forskningsgruppe innen fargebilde-teknologi. Han ble i 2019 valgt ut til å delta i NTNUs Stjerneprogram for unge forskere som har utmerket seg internasjonalt innenfor sine fagfelt. Prof. Pedersen har en doktorgrad i fargebilde-teknologi fra Universitet i Oslo (2011), som omhandlet måling av trykkvalitet, sponset av Océ. Han har i løpet av sin akademiske karriere publisert mer enn 70 vitenskapelige tidsskriftartikler og mer enn 200 vitenskapelige konferanseartikler.

Hans forskning er sentrert rundt bildekvalitet, trykkvalitet, og har de siste årene inkludert kunstig intelligens i mye av hans forskning. Prof. Pedersen har også hatt sentrale roller på på konferanser som Color and Imaging Conference, og verv i blant annet Society of Imaging Science and Technology og Forum Farge. Hans forskning har også ledet til spin-off selskapet VidiPix AS, som har en programvare for å reparere, restaurere, og få gammel tapet tilbake til perfekt stand.

Michael Ryan, FESPA

Head of global business development and Global Print Expo.

Etter studie- og arbeidsopphold i både Tyskland og Spania, gikk Michael ut fra universitetet med en honours degree i språk, og etablerte raskt en suksessrik karriere med spesialisering i salg og markedsføring av ledende utstillingsarenaer verden over.

Han ble en del av FESPA i 2003, og har siden blitt et respektert nøkkelmedlem i teamet, og organisert mer enn 40 globale utstillinger for FESPA. Gjennom sin lidenskap for print, og menneskene det involverer, har Michael vært instrumental i oppstart og gjennomføring av aktiviteter i Mexico, Brasil, Eurasia og Sør-Afrika. Han jobber tett med arrangørene for å avdekke trender i markedet, og lansere nye produkter og funksjonsområder over hele FESPAs portefølje.

FIORI, casepresentasjon

Fiori betegnes som en perle av en nisjebutikk i Moss, som i tillegg til blomster tilbyr eksklusiv sjokolade og te – for å nevne noe. Dette prosjektet er beviset for hva som er mulig når kreativitet møter teknologi. Basert på konseptet til innehaverne Ida Svenungsson og Anette Bragvin, idéutvikling og samarbeid med Anna Hotvedt i reklamebyrået Texas, trykkekunnskapen til Trygve Walle i PS Press Reklame og Canon sin nyeste utskriftsteknologi, er det skapt noe helt unikt. Fra utsmykning av det elegante lokalet, helt ned til gaveeskene – det er de små detaljene som gir butikken det lille ekstra. Summen av samarbeidet har skapt et uttrykk som får oppmerksomhet langt utenfor både Moss’ og landets grenser.

Les videre

Juryens arbeid klart – her er alle de nominerte i Packnorth Award 2024!

Juryen i Packnorth Award 2024 er nå ferdig med sitt arbeid. Det var 67 vurderinger + 6 studiestipend å vurdere. En stor oppgave som tok litt mer tid enn forventet. På Scanpack 2024 den 23. oktober klokken 15.30 vil prisutdelingen finne sted på Packaging Plaza. Her finner du alle nominerte bidrag.
packnorth-juryn-utvaldx

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Mutoh nytt varemerke hos Marabu Scandinavia

Marabu Scandinavia blir forhandler for Mutoh. Dette skal utfylle og styrke det selskapet allerede har i sin portefølje, ikke minst når det gjelder øko-solvent-skrivere, rull til rull.
Mutoh-Marabu-1024x683

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Siste nytt

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1