FESPA Norway inviterer til årskonferanse

PUBLISERT: 30 september 2024
OPPDATERT: 30 september

Kunstig intelligens, teknologi og innovasjon i grafisk bransje. Det står på programmet når FESPA Norway inviterer til sin årlige konferanse for medlemmer og andre interesserte.

Evenementet finner sted på Thon Hotel Opera i Oslo, torsdag 31. oktober. Dagen innledes med registrering, kaffe og mingling.

Deretter tar Marius Pedersen, professor i fargebildeteknologi ved NTNU, over for å snakke om kunstig intelligens og fremtidens grafiske bransje.

Etter lunsj ventar en fullspekket ettermiddag som innledes av Michael Ryan, Head of global business development and Global Print Expo FESPA, som skal fortelle om FESPAs fokusområder for bransje og teknologi, men også hva vi kan se frem til på neste års messe.

Deretter blir det en case-presentasjon av FIORI, Texas Reklamebyrå og PS Press, og hvordan de arbeidet sammen som kunde, reklamebyrå og produsent for å lage et butikklokale utover det vanlige, full av idérikhet, innovasjon og gode praktiske løsninger.

Sist ut på denne dagen er FESPA Norway som forteller om planene for året som kommer, blant annet Wrapmaster 2025 og selvsagt også messen FESPA Global Print Expo i Berlin, 6.–9. mai 2025.

Det blir også tid for mingling med gode kollegaer før tiden er inne for festmiddag for FESPA Norways medlemmer.

Påmelding

Om dagens bidragsytere:

Marius Pedersen, NTNU

Kunstig intelligens (KI) er på full fremmarsj. Mange er sikre på at KI vil føre til store endringer i arbeidslivet, og vil endre hvordan vi samhandler og jobber. I dette foredraget reflekterer Marius på muligheter og utfordringer, samt hvordan KI har og kan påvirke grafisk bransje. Tilhørerne vil få eksempler på endringer vi allerede har sett i bransjen og hva man tror vil komme i fremtiden, og også gode råd om hvordan man kan forbedre seg på endringene som kommer med kunstig intelligens.

Marius Pedersen er professor i fargebildeteknologi ved institutt for datateknologi og informatikk på NTNU. Han har siden 2012 ledet Colourlab ved NTNU, en anerkjent forskningsgruppe innen fargebilde-teknologi. Han ble i 2019 valgt ut til å delta i NTNUs Stjerneprogram for unge forskere som har utmerket seg internasjonalt innenfor sine fagfelt. Prof. Pedersen har en doktorgrad i fargebilde-teknologi fra Universitet i Oslo (2011), som omhandlet måling av trykkvalitet, sponset av Océ. Han har i løpet av sin akademiske karriere publisert mer enn 70 vitenskapelige tidsskriftartikler og mer enn 200 vitenskapelige konferanseartikler.

Hans forskning er sentrert rundt bildekvalitet, trykkvalitet, og har de siste årene inkludert kunstig intelligens i mye av hans forskning. Prof. Pedersen har også hatt sentrale roller på på konferanser som Color and Imaging Conference, og verv i blant annet Society of Imaging Science and Technology og Forum Farge. Hans forskning har også ledet til spin-off selskapet VidiPix AS, som har en programvare for å reparere, restaurere, og få gammel tapet tilbake til perfekt stand.

Michael Ryan, FESPA

Head of global business development and Global Print Expo.

Etter studie- og arbeidsopphold i både Tyskland og Spania, gikk Michael ut fra universitetet med en honours degree i språk, og etablerte raskt en suksessrik karriere med spesialisering i salg og markedsføring av ledende utstillingsarenaer verden over.

Han ble en del av FESPA i 2003, og har siden blitt et respektert nøkkelmedlem i teamet, og organisert mer enn 40 globale utstillinger for FESPA. Gjennom sin lidenskap for print, og menneskene det involverer, har Michael vært instrumental i oppstart og gjennomføring av aktiviteter i Mexico, Brasil, Eurasia og Sør-Afrika. Han jobber tett med arrangørene for å avdekke trender i markedet, og lansere nye produkter og funksjonsområder over hele FESPAs portefølje.

FIORI, casepresentasjon

Fiori betegnes som en perle av en nisjebutikk i Moss, som i tillegg til blomster tilbyr eksklusiv sjokolade og te – for å nevne noe. Dette prosjektet er beviset for hva som er mulig når kreativitet møter teknologi. Basert på konseptet til innehaverne Ida Svenungsson og Anette Bragvin, idéutvikling og samarbeid med Anna Hotvedt i reklamebyrået Texas, trykkekunnskapen til Trygve Walle i PS Press Reklame og Canon sin nyeste utskriftsteknologi, er det skapt noe helt unikt. Fra utsmykning av det elegante lokalet, helt ned til gaveeskene – det er de små detaljene som gir butikken det lille ekstra. Summen av samarbeidet har skapt et uttrykk som får oppmerksomhet langt utenfor både Moss’ og landets grenser.

Les videre

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2