Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 3 oktober 2024
OPPDATERT: 3 oktober
MatteJet sammenlignet med en tidligere løsning. Pressebilde.

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.

Teknologien, som ble avduket på Labelexpo Americas 2024, representerer et stort fremskritt innen UV-inkjet printing. Premium matt finish åpner opp markeder som tidligere var vanskelig å oppnå med UV alene. Dette gjelder blant annet vinetikettmarkedet, skriver Heidelberg i en pressemelding.

MatteJet ble utviklet internt ved Gallus Experience Center i St. Gallen. På Labelexpo Americas 2024 stilte Gallus ut sammen med Heiddelberg, hvor de forklarte hvordan denne transformative innovasjonen adresserer en av nøkkelutfordringene som historisk sett har begrenset veksten av UV-inkjetteknologi. Det vil være nøkkelen til et nytt lønnsomt område for næringsvekst, meddeler Gallus.

Den blanke finishen som ligger i UV-inkjetteknologi har vært en primær hindring for bruk på etiketter og emballasje – spesielt i avanserte segmenter som vin- og brennevinsetiketter, der merkeeiere tradisjonelt forventer en sofistikert matt finish.

Med denne løsningen leverer Gallus MatteJet-teknologi raske, kostnadseffektive og matte etterbehandlingsfunksjoner av høy kvalitet, integrert direkte i den digitale inkjetprosessen. Dette vil gjøre det mulig for produsenter å oppnå, for første gang, en matt finish av høy kvalitet ved å trykke på en knapp uten å bytte blekk eller legge til et belegg. Det eliminerer behovet for eksterne etterbehandlingsprosesser eller separate konvensjonelle maskiner.

Ved å fjerne en av hovedhindrene som tradisjonelt begrenser utbredelsen av UV-inkjet, gir Gallus’ nye løsning en interessant mulighet for produsenter til å få tilgang til et svært lønnsomt markedssegment som tidligere var dominert av offsettrykk. Viktigere, MatteJet vil også gjøre det mulig for flere produsenter og merkevarer enn noen gang å dra nytte av fordelene ved digital utskrift, som mer lønnsomme korte opplag, personalisering og on-demand-utskrift – som representerer et stort skritt i bransjens digitale transformasjon.

Den nye teknologien er utviklet internt i Gallus’ innovasjonshub i St. Gallen, Gallus opplevelsessenter. Pressebilde.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong