Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

PUBLISERT: 9 desember 2024
OPPDATERT: 9 desember

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.

– Vi kommer til å bli et komplett mediehus med sentral beliggenhet i Møre og Romsdal, sier Kjetil Moen, daglig leder i EKH Grafisk.

Det er en visjon han har hatt i et par år, et «drømmebygg». I dag holder virksomheten til to steder: i Molde og i Hustadvika. Allerede etter nyttår har EKH tilgang til lokalene i Malmefjorden og i løpet av første kvartal går flyttelasset.

Men det var ikke den opprinnelige planen.

Kjetil Moen, daglig leder i EKH Grafisk

– Det har skjedd ganske mye på EKH Grafisk bare det siste året. Vi kjøpte først et bygg i Molde, men innså snart at det var alt for lite. Så fikk vi høre at det var større lokaler ledig i Malmefjorden etter at bobilfirmaet Tellus gikk konkurs og vi bestemte oss for å flytte.

Eiendommen ble bygget i 2017 med en grunnflate på 2.650 kvadratmeter. Der det skal være plass til alt fra arktrykk og storformattrykk til foliering av lastebiler og båter. I dag har EKH Grafisk 1000 kvadratmeter å bevege seg på i dagens lokaler i Molde, så det blir over dobbelt så stort.

Fire blir til en

De siste årene har EKH vokst gjennom flere oppkjøp. Frænatrykk i Hustadvika, hvor Kjetil Moen har sin bakgrunn, kom til i 1981 og er nå et eiendomsselskap/holdingselskap. Og for ett år siden ble Helge Norli AS og Arkeoplan fusjonert inn i EKH.

– Nå er vi totalt fire bedrifter og derfor trenger vi mer plass. Alle skal brandes som EKH Grafisk og samles under samme paraply, sier Kjetil Moen som nå er femte generasjon i selskapet. Han er en av tre deleiere i EKH Grafisk sammen med Sveinung Henden og Paul Johan Undheim.

Oppkjøpene har utvidet EKH Grafisks tilbud og de beskriver seg nå som designbyrå, trykkeri og folieringsstudio.

– Vi har investert mye i maskiner den siste tiden, så det vil gå mye tid med å plassere alt utstyret i nybygget på beste måte.

Nytt innen digitaltrykk og ferdiggjøring

Den siste investeringen er en digitalpresse fra Canon, en varioPRINT 140, som kompletterer arktrykket med to Canon imagePRESS C10010 som ble kjøpt for et par år siden. Det er også investert i ferdiggjøring med flere maskiner fra Horizon: en stiftlinje med 20 stasjoner og samletårn, fals og limfres. EKH har styrket seg også i storformat med en rulleskriver fra Epson. Den siste offsetpressen forsvant tidligere i år, så nå er EKH et rent digitalt trykkeri.

– Vi har plass til å vokse ytterligere i det nye bygget. Det som nå står for tur når det gjelder investeringer er skjærebord og planskriver. Men først må vi komme oss i orden og tilpasse oss stordrift.

I tillegg til at personell og maskiner er samlet på ett sted, skal også regnskap og revisor fra fire virksomheter flettes sammen til en felles.

Hvilke områder vil dere vokse innen?

– Det vi ser som vokser er fremfor alt kulturminneskilting, skilt og dekor og messeprodukter. Det vi ønsker å vokse i er profilartikler, det er stort i vårt område og vi er en ganske liten aktør der i dag.

EKH har utviklet en egen nettbutikk for bestilling av profilprodukter med trykk, alt fra termoser og penner til vesker og arbeidsklær.

– Vi driver også mye med digital markedsføring, utvikler nettsider og digitale abonnementstjenester. Det har vi også stor tro på.

Hvordan er det å forlate Molde for Malmefjorden?

– Det er bare en kort tur gjennom tunnelen, så for vår del er det ingen større forskjell. Mange av kundene våre er spredt og vi har selgere som er ute og besøker dem, så det blir nok ikke så stor forskjell for kundene heller. Vi tror det blir fint for alle, avslutter Kjetil Moen.

Fakta: EKH Graphic

Startet i 1898 som et aksidenstrykkeri av Eivind Kristian Hansen (derav navnet EKH). Sønnen Alf Hansen tok over etter ham. Kjetil Moen blir femte generasjon som driver EKH, dog ikke i samme familie.

EKH Grafisk har overlevd alt fra Spanskesyken, bombinger av Molde under andre verdenskrig da huset på Myrabakken brant ned og covid 19-pandemien. Selskapet har gjennom årene tilpasset seg ut i fra den rådende utviklingen og har langs veien tatt inn digitaltrykk, grafisk design og digitale løsninger i huset.

Omsetningen i 2023 var på drøyt 38 millioner kroner med et resultat før skatt på 6,9 millioner kroner, Frænatrykk inkludert.

Flytter tidlig i 2025 hele virksomheten til Malmefjorden.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage