Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

PUBLISERT: 8 januar 2025
OPPDATERT: 8 januar

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.

Avtalen ble klar uken før jul og i løpet av våren 2025 er planen at den praktiske overtakelsen skal finne sted. Men det handler ikke om noen sammenslåelse, poengterer Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening. Det er mer et strategisk skritt for å styrke nettverket i grafisk industri.

– Noen er medlem av begge foreningene og andre i bare en av dem, og slik bør det fortsatt være. Vi tar over sekretariatet og ser for oss at vi kan få et tettere forhold til hverandre for å kunne jobbe tettere, sier han.

Det kan for eksempel dreie seg om å invitere hverandre til arrangementer eller organisere felles aktiviteter og samarbeide om viktige bransjespørsmål. FESPA vil også ha sine styremøter i Næringslivets Hus på Majorstuen.

I nabolandet Sverige har en tilsvarende ordning vært på plass i flere år, hvor Grafisk bransjeforenings motpart, Grafiska företagen, ivaretar det administrative arbeidet på oppdrag av FESPA Sverige. Og tanken er at det skal fungere på samme måte i Norge.

– Vi starter en prosess til våren og får en følelse av hvordan samarbeidet skal utformes.

– Jeg tror uansett det blir vinn-vinn for begge parter. Vi jobber mye med de samme tingene og kan gjennom samarbeid utnytte ressursene bedre og finne synergier.

Grafisk bransjeforening lyste ut en administrativ deltidsstilling på senhøsten. Det vil først og fremst være en forsterkning for kampanjen Trykt i Norge, men kan også komme foreningen som helhet til gode.

– Vi trenger mer ressurser fordi vi er en ganske smal organisasjon. Vi rekrutterer for tiden til den stillingen, sier Robert Wright.

Det betyr at det blir et ekstra trøkk for Trykt i Norge. Siden før har det også vært et samarbeid med studenter fra BI som skal spre budskapet om den grafiske bransjen via sosiale medier, ikke minst for å trekke yngre mennesker til bransjen.

Fakta: FESPA Norge

FESPA Norge er bransjeforening for bedrifter som bruker profileringsdesign, serigrafi og digitale prosesser i sin produksjon. Foreningen omfatter ca. 60 virksomheter.

FESPA ble etablert i 1961 av serigrafitrykkernes pionere i Norge. De ønsket å styrke og utvikle serigrafi kvalitativt, og de hadde også innsett behovet for en arena for utveksling av erfaringer og stimulerende tanker. Sosial utveksling og nettverksbygging var også en viktig del av foreningen. Allerede fra starten var det et kreativt samspill mellom trykkerimedlemmene og leverandørbedrifter.

Foreningen har siden utviklet seg parallelt med den tekniske utviklingen, og kundenes behov. Skilt- og dekorforeningen ble innlemmet i FESPA Norge for noen år siden.

FESPA Norge har en sterk internasjonal tilknytning som den norske avdelingen av FESPA (Federation of European Screen Printers Associations), en internasjonal organisasjon som representerer aktører innen skilt og dekor, storformat, digitaltrykk og relaterte trykkteknologier. FESPA Norge har som formål å støtte og fremme trykkeriindustrien i Norge, spesielt de som jobber med teknikker som skjermtrykk og digitalt trykk.

FESPA som helhet har et bredt internasjonalt nettverk og har en viktig rolle i å utvikle og fremme bransjens standarder og beste praksis.

FESPA Norge arrangerer blant annet den norske utgaven av World Wrap Masters hvert år.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Postutvalget: Brev til betjente postpunkter i stedet for i postkassen

I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
Posten

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage