Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

PUBLISERT: 15 januar 2025
OPPDATERT: 15 januar
Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge

Digitaltrykket emballasje er en av de raskest voksende trykksegmentene på verdensbasis, og estimeres å vokse til 23,6 milliarder amerikanske dollar i 2027 og 45 milliarder dollar innen 2032. Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.

Virksomheter som ønsker å vinne innpass i dette markedet bør merke seg bruksområdene nedenfor.

Produser i små opplag

Den digitale trykketeknologien gir fleksibilitet til å produsere små opplag raskt, effektivt og lønnsomt. Med mulighet for skreddersydd design kan du tilpasse emballasje til målgrupper eller enkeltkunder, bygge merkelojalitet og raskt reagere på markedstrender eller kampanjer.

I tillegg er digitaltrykk et bærekraftig valg – du produserer kun det som trengs, reduserer svinn og minimerer lagerbeholdningen. Kort sagt, en smartere og mer effektiv måte å gripe nye muligheter på.

Start der det er flest oppdrag

For produsenter og grafiske virksomheter som vil satse på digitaltrykket emballasje, er bølgepapp et smart sted å starte. Det brukes til å promotere, beskytte og transportere et bredt spekter av produkter og er den mest populære transport- og sekundære matemballasjen.

Ifølge Smithers vil bølgepapp utgjøre 65,6 % av det globale fiberbaserte emballasjemarkedet (volum) innen 2027. Som et miljøvennlig alternativ til plast, laget av fornybare og resirkulerbare naturfibre, møter det forbrukernes krav til bærekraft.

Det finnes i hovedsak to ulike metoder for produksjon av trykket bølgepappemballasje; «preprint» og «postprint». Kort forklart refererer «pre» og «post» til om trykket påføres før eller etter at bølgepappen er bearbeidet.

Med postprint trykkes det direkte på den ferdige bølgepappen. Flexotrykk er den vanligste trykkemetoden for postprint på grunn av lave krav til bildekvalitet og pappens ujevne overflate , for eksempel på den ytterste transportemballasjen eller på industrielle emballasjeprodukter. Dette gir en en spennende mulighet for å bruke flatbed-enheter ved behov for trykk i små opplag.

Med preprint trykkes en liner på en stor rull, som lamineres til bølgepappen. Preprint er foretrukket produksjonsmetode for forbrukeremballasje, emballasje til detaljhandel og luksuriøse emballasjeprodukter. Tradisjonelt produseres lineren med offsettrykk før den lamineres.

Her er det store muligheter for digital storformatproduksjon, med både flatbed- og rullprintere. Mens litografisk laminering egner seg for store opplag uten variable data, åpner digitaltrykk for produksjon av skreddersydd og personlig tilpasset emballasje i mindre opplag.

Planlegg for fremtiden

Emballasjemarkedet vokser, og etterspørselen etter robust og bærekraftig emballasje blir stadig viktigere. Canons teknologiløsninger for bølgepappemballasje, som fortrykt liner og UV Gel-teknologi, tilbyr ripebestandig kvalitetstrykk uten behov for laminering.

En av Canons modeller for digitaltrykk er denne, kalt "Arizona".

Med Canons Colorado UV Gel-løsning kan man effektivt produsere små, skreddersydde opplag internt, raskt og med høy kvalitet. Dette gir mulighet til å utvide produkttilbudet og øke lønnsomheten.

av Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Fujifilm: "Det er veldig sjeldent at en ny blekkteknologi lanseres"

Fujifilm har utviklet en helt ny blekkteknologi. Aquafuze kombinerer UV LED og vannbasert utskrift. Teknologien debuterer i den nye storformatskriveren Acuity Triton, utviklet i samarbeid med Mutoh.
fujifilm0061

Nye muligheter innen soft signage for Colorado-brukere

Canon stilte ikke ut noen nye maskininnovasjoner på årets Fespa-messe. Fokuset var i stedet på å inspirere kundene til å skape vekst gjennom nye applikasjoner og løsninger, inkludert oppdateringer for Colorado-serien.
Colorado-UV-1024x683