
Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Addbrand ble grunnlagt i 1991 og har siden vokst fra 3 til 335 millioner SEK i omsetning. Da selskapet ble startet, besto nesten 100 prosent av virksomheten av konvolutter og trykte konvolutter. Gjennom årene har konvoluttbruken gått ned med 5–6 prosent årlig, noe som har ført til at Addbrand har måttet justere og utvide omfanget på områder som papir, kontortrykk, emballasje og display. Siden oppstarten har selskapet vokst både organisk og gjennom oppkjøp. Målet er å være Nordens ledende grossist av trykksaker og grafisk materiale.
I Bankeryd har Addbrand samlet virksomheten i to store bygg. Den ene inneholder kontorer og produksjon for messer med tilhørende lager. Den andre inneholder konvolutttrykk, arktrykk og ferdiggjøring, samt et lager. Her jobber det totalt 85 ansatte. Sign&Print møter markedssjef Johannes Råsbrant for en omvisning i lokalene, ikke minst for å se de siste investeringene.

Tilskudd innen etterbehandlingen
Vi starter med expo-avdelingen, som er et voksende segment for Addbrand. Det har derfor vært investeringer på dette området den siste tiden. I løpet av sommeren ble det montert et skjærebord nummer to fra den sveitsiske produsenten Zünd, modell G3 3XL-3200. Det har fra før av vært et mindre Zünd-bord i produksjonen, en G3 2XL-3200, som nå har fått selskap av en sårt tiltrengt «storebror».
De to maskinene tar seg av all skjæring etter at utskrift er gjort i selskapets planskriver, en Swissqprint Nyala 3 som ble kjøpt hos Nize Equipment for 1,5 år siden. Den skriver ut på alle slags platematerialer i høy hastighet med CMYK pluss hvitt samt lys cyan og lys magenta.
– Vi er veldig fornøyde med det. Tidligere ble det en flaskehals da det bygde seg opp en haug med plater fra printeren som vi ikke hadde tid til å ta vare på. I stedet måtte vi inn og ta ekstravakter ved skjærebordet når det var mye å gjøre, sier Ulrik Granstrand, produksjonssjef i ekspoavdelingen.
«Vi kunne umiddelbart se at det nye skjærebordet var effektivt og at det var en god investering,» legger Johannes Råsbrant til.

Sparer timer hver dag
Satsingen har effektivisert produksjonen på flere måter, både når det gjelder selve etterprosesseringen og også materialhåndtering.
– Når vi har mye å kutte, mater maskinen ut det som allerede er kuttet slik at vi slipper å plukke det av før vi starter neste jobb. Det sparer oss for mye tid. Før tok det oss nok et par timer mer per dag å plukke materialet, sier Ulrik Granstrand.
Nå kan samme operatør betjene både skjærebord og laste inn materiale.
En annen fordel er et kraftig rillehjul som kan rille ting som emballasje, display og reklamemateriell.
– Vi har fått en del forespørsler om denne typen produkter, så det føles godt at vi nå kan tilby det. Ting som små volumer av mindre emballasje eller drikkebrikker til arrangementer, sier Johannes Råsbrant.

For å produsere utstillings- og displaymaterialer har Addbrand også en sublimeringsskriver fra ATP Color, en HP Latex roll-to-roll, en Canon Océ Color Wave for plakatproduksjon og en Mutoh eco-solvent rullprinter som kjører mindre dekaler og lignende.
– Vi har et bredt spekter av maskiner slik at vi kan løse de fleste typer jobber, sier Ulrik Granstrand.
Addbrand har utviklet sin egen etikett kalt «Print by Sweden» slik at kunden vet at alt fra trykking til bearbeiding gjøres internt i Bankeryd. Blant annet har strandflaggene produsert hos Addbrand denne merkingen.
– Det er mange kunder som ser på produksjon i Sverige som veldig positivt, og vårt slagord «Print by Sweden» føles mer riktig enn noensinne, sier Johannes.

Ser en fremtid innen konvoluttprint
Vi går videre til selskapets andre bygg hvor det er 18 presser av merket Halm for konvoluttrykk: ti tofargers maskiner, seks firefargers maskiner og to digitalpresser, hvorav de to siste gjør det mulig å trykke variabelt. Selv om opplagene i konvoluttrykk går ned for hvert år, er det fortsatt en viktig del av Addbrands virksomhet, understreker Johannes Råsbrant.
– Nedgangen i konvolutter har ikke vært så stor som vi spådde, og det er fortsatt et viktig produkt som vi ser en fremtid i.
Alt som ikke er konvoluttrykk produseres i arktrykkeriet som ligger ved siden av. Det kan være alt fra brevpapir og blokker til brosjyrer og visittkort. Arktrykkeriet har fire offsetpresser, Heidelberg Speedmasters, to hver med henholdsvis to og fire farger.
– Vi trykker blant annet blokker med offset. Skal det trykkes på alle sidene i blokken, blir det fort mange sider som skal trykkes og da passer offset godt, sier Johannes.
I det ene hjørnet står en gammel Heidelberg Vinge som fortsatt snurrer og brukes til ting som paginering av blokker og brosjyrer.
Det er også en digital avdeling med to HP Indigo-presser hvor julekort trykkes i hopetall.
Lokalene har også en printer for å trykke penner, som snart flyttes til Svedala for å samle all pennetrykk der.

To oppkjøp i Danmark i år
Tidlig i 2023 kjøpte Addbrand Svedala Block & Pennor, en familiebedrift med syv ansatte og en omsetning på 15 millioner kroner. Addbrand hadde allerede notatbøker og penner i sortimentet, men så muligheten til å utvide både tilbudet og ekspertisen på dette området.
Selskapet har den eneste svanemerkede kulepennen tilgjengelig på det svenske markedet i sitt sortiment. Pennen er også tilgjengelig med personlig trykk. Et produkt som har blitt viktig for Addbrand-konsernet.
– Flere store kunder har gått over til svanemerkede penner og vi ønsker å utvikle dette og utvikle flere produkter.
I 2024 foretok Addbrand to oppkjøp i Danmark. Først av konvoluttselskapet ICE Kuvert og deretter av storformatleverandøren EWJ.
Familiebedriften ICE Kuvert har spesialisert seg på konvolutter. Ifølge Addbrand betyr oppkjøpet av ICE at selskapet fortsatt vil ha konvolutter som et betydelig satsingsområde, samtidig som de kan utvikle seg videre innenfor konvolutter og produksjon.
Når det gjelder EWJ, var oppkjøpet en måte å utvide og utvide grossistvirksomheten. EWJ opererer i hovedsak innen rullemaskiner og service for disse, samt rullemedia for utstillingsproduksjon, og er en kjent aktør i Danmark.

Ønsker å fortsette å vokse
Addbrand er allerede store innen papir og har samarbeid med flere av de store papirfabrikkene som Arctic Paper, Lessebo Paper, UPM og Sylvamo.
– Gjennom EWJ mottar vi rullemateriale, både som vi kan bruke i vår egen produksjon innen expo, men også som grossist. Den delen som vokser mest for oss akkurat nå er grossistvirksomheten vår og de siste oppkjøpene i Danmark gjør oss til en komplett leverandør av både papir og teknisk support, sier Johannes Råsbrant.

Gitt oppkjøpene nylig, hva er ambisjonen fremover?
– Ambisjonen vår er konstant vekst, både gjennom organisk vekst og gjennom oppkjøp. Vi leter stadig etter nye produkter og tjenester som styrker tilbudet vårt og lar kundene våre samle flere kjøp hos oss.
Hvilke områder ønsker dere å vokse i?
– Først og fremst ønsker vi å fortsette å styrke vår posisjon som grossist av konvolutter, papir, emballasje og annet grafisk materiale. Vi ser et stort potensial i expo, kjøpet av EWJ i Danmark kombinert med en oppgradering av vårt maskineri gjør oss veldig sterke. Da må vi absolutt ikke glemme vår viktigste produktgruppe, som fortsatt er konvolutter, hvor vi skal fortsette å ta markedsandeler og opprettholde det absolutt høyeste servicenivået. Når du tenker på konvolutter, skal du tenke på oss, sier Johannes Råsbrant.

Addbrand
Startet i Bankeryd i 1991.
Har utviklet seg fra et rent konvolutttrykkeri til nordisk grossist og leverandør av trykksaker og grafisk materiale. I dag har selskapet fire forretningsområder: konvolutter, kontor og papir, emballasje og expo.
I Sverige er Addbrand lokalisert i Bankeryd, Stockholm, Gøteborg og Svedala. Selskapet har også datterselskaper i Norge og Danmark.
Patrik Sjölin er konsernsjef.
Omsetningen i 2023 nådde 335 millioner SEK med et overskudd på vel 13 millioner SEK.
