Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 3 februar 2025
OPPDATERT: 3 februar
Rolands ledelse svarte på spørsmål. Paul Williams, leder for produktledelse og forretningsutvikling i Roland i EMEA, Gregory Bilsen, administrerende direktør i Roland EMEA, Kohei Tanabe, president og administrerende direktør og Andrew Oransky, konserndirektør for globalt salg og markedsføring.

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.

Formel 1-banen i Monza heter «The Temple of Speed». Det er lett å forstå at Roland har valgt plassering slik at symbolikken er godt synlig når de lanserer TrueVIS XP-640 storformatskriveren og TY-300 DTF-løsningen. Sign&Print var på plass.

Roland DG holdt sin presentasjon av de nye maskinene på «The temple of speed», Formel 1-banen i Monza utenfor Milano.

– Nå som vi er i The Temple of Speed, synes jeg det er passende at vi starter med å snakke om et produkt som er bygget for å være raskt. Når jeg sier raskt, betyr det at det er det raskeste produktet i porteføljen vår. Den er ikke bare litt raskere, men dobbelt så rask som vår TrueVIS VG3. Fra vårt perspektiv er det et virkelig gjennombrudd og en virkelig viktig produktlansering, sier Paul Williams, sjef for produktledelse og forretningsutvikling hos Roland i EMEA-området.

Rulleprinteren er 2886 millimeter bred og tar mediebredder opp til 1625 millimeter. Den kan skrive ut med opptil 1800 dpi. I sin raskeste modus kan den skrive ut hele 80 kvadratmeter i timen.

TrueVIS XP-640 ligner på andre printere i de ulike TrueVIS-seriene og er basert på samme plattform.

«Den er spesialbygget for å levere høyhastighets ytelse uten å gå på akkord med kjennetegnene til True-VIS-plattformen,» sier Paul Williams.

Besøkende fikk se nærmere på Formel 1-laget BWT sine biler.

Ifølge Roland er XP-640 egnet for bruksområder som bannere, storformat, kjøretøygrafikk, messemateriell, vindus- og gulvgrafikk, bakgrunnsbelyste skilt og veggutskrifter.

– XP-640 kan levere til alle applikasjonene du kjenner fra TrueVIS-serien, men med mye høyere hastigheter, med et bredere fargespekter og i høyere volum. Jeg tror det er nøkkelordet når vi setter alle disse faktorene sammen.

Ny farge

Skriveren leveres også med nytt øko-solvent-blekk. For første gang lanserer Roland et rødt blekk for å skape et bredere fargespekter.

XP-640 kan kjøres med CMYK + lys svart, grønt, oransje og rødt.

– Det bidrar til å øke oppfatningen av produktkvalitet og hastighet. Fordi det er et True-VIS-produkt, betyr det at det er enkelt å bruke og like pålitelig. Det er også kostnadseffektivt. Vi bygde alt dette inn i XP-640 og er veldig begeistret for det, sier Paul Williams.

Så hva er det som gjør den nye maskinen raskere enn forgjengerne? Den store faktoren er den nye skrivehodeteknologien og hvordan den har blitt inkludert i plattformen uten at det går på bekostning av kvaliteten, ifølge Roland.

Alle funksjoner som gjenkjennes fra TrueVIS-plattformen har blitt beholdt, men gjort raskere.

En annen faktor som har vært et kritisk punkt for å lykkes med å komme opp i hastighet, har vært introduksjonen av det nye blekket. Det er to fargekonfigurasjoner som skriveren kan ha. Enten dobbelt CMYK-oppsett som gjør at den kan nå nærmere 80 kvadratmeter i timen. Eller et åtte-farget oppsett der CMYK får selskap av lys svart, grønt, oransje og det nye røde.

– Det gir oss et unikt fargespekter som vi ikke har hatt til rådighet før. Alle disse elementene gjør denne maskinens ytelse ganske unik, sier Paul Williams.

Ifølge Roland vil rødfargen gi høyere nøyaktighet i røde og oransje nyanser, som er de mest kritiske i skiltgrafikk.

Color Systems fra Sverige var en av de svenske Roland-forhandlerne på stedet. Torbjörn Hedén, administrerende direktør og medeier Magnus Edfeldt.
«Et ikke-svar»

Det var 300 personer til stede under arrangementet, hvorav flertallet var forhandlere. Det var også en stor medietilstedeværelse med rundt 30 journalister fra Europa, men også Marokko, USA og Aserbajdsjan.

«Du kan beskylde meg for å gi litt ikke-svar,» sier Andrew Oransky når han blir spurt om behovet for rødt blekk i Rolands nye storformatskriver.

Da det var tid for spørretime, kom spørsmålet om behovet for det røde blekket umiddelbart opp. Roland har allerede oransje blekk, gult og magenta. Handler det om markedsføring eller tilfører den røde noe?

– Du kan beskylde meg for å gi litt ikke-svar, men faktum er at vi har eksperimentert med en del ting opp gjennom årene. Ser du på bredden vår, men også våre konkurrenter som vi alltid måler oss mot, er det knallfarger, grønt og oransje. Tidligere har det vært RGB-blekk som fargeskalaforlengere. Det finnes alle slags konfigurasjoner og ved å teste alle ideer prøver utviklerne våre hele tiden å optimalisere for den beste kombinasjonen for det maksimale fargeområdet. Men også tørkehensyn, materialkompatibilitet og utendørs holdbarhet, sier Andrew Oransky, administrerende direktør for globalt salg og markedsføring.

Han sier at han ikke kan gi «formelen» på nøyaktig hvorfor valget med rødt blekk ble tatt.

– Men jeg kan si at det representerer en slags optimalisering av alle disse faktorene. Det var kombinasjonen som utviklerne våre oppdaget ville levere de beste resultatene fra denne spesifikke plattformen, sier Andrew Oransky.

Nye kunder med høyere krav

Leverandøren tror at potensielle kunder for den nye maskinen kan være både virksomheter som har oppnådd vekst ved å investere i Roland-teknologi tidligere, men som nå trenger økt kapasitet.

– Men vi ser også etter kunder som kjører større volum eller produserer kjøretøygrafikk. De har kanskje ikke vurdert Roland fordi de trengte høyere kapasitet. De kunne ha sett på oss, men trengte raskere og større maskiner. Jeg tror at de kundene nå sterkt kan vurdere hva Roland kan tilby og at vi kan se nye kunder som kan være interessert i produktporteføljen vår, sier Paul Williams.

Prøvetrykk med XP-640 hvor rødfargen er fremtredende.

Leverandøren ser det som å gå inn i et nytt segment når det gjelder produktivitet.

– I høyvolumproduksjon har vi ikke spilt en så stor rolle, men XP bygger videre på der vi er i dag og setter rett og slett en ny standard. TrueVIS XP-640 er dobbelt så rask som VG3, men den slår også alle andre printere på markedet i sin kategori. Tidligere har vi ikke nødvendigvis fokusert på hastighet. Alle vet at vi fokuserer på kvalitet og pålitelighet. Vi legger til denne dimensjonen for å gjøre oss mer attraktive, ikke bare for eksisterende brukere, men også for nye. Det er vi overbevist om at vi blir, sier Andrew Oransky.

Han forteller at markedstrendene innen høyvolumstrykk viser at antall produserte kvadratmeter øker raskere enn takten nye maskiner kommer til eller totalt antall printere installert hos den typen produsenter.

– Det viser tydelig for oss at trykkerileverandører ser etter mer produktive løsninger som lar dem produsere mer fra færre eller like mange maskiner. Det avhenger av pris, plass og mange andre faktorer. Den nye XP-en dekker virkelig behovet i markedet på en måte som vi kanskje ikke har vært i stand til å møte før, sier Andrew Oransky.

Roland DG slipper ingen grønne bananer på markedet, ifølge Gregory Bilsen, administrerende direktør i Roland EMEA.
Moden frukt

– Pålitelighet har alltid vært i vårt DNA. Vi er ikke et selskap som bare ønsker å sette grønne bananer på markedet for å vise at vi har noe nytt. Hvis en banan droppes, er det ikke en grønn frukt. Den er pålitelig og vi føler oss trygge på den. Vi ønsker også at alle våre forhandlere skal føle seg trygge slik at de kan selge med tillit. Det er ekstremt viktig, sier Gregory Bilsen, administrerende direktør i Roland EMEA.

Printeren har en 7-tommers LCD farge berøringsskjerm, en automatisk medieoppsettfunksjon for presise justeringer av gap og forskyvning, et medieopptakssystem for å redusere skjevheter, og en perforert arkkutter for rask etterbehandling. Den kommer med Versa Works rip og er koblet til Connect-plattformen.

«Dette er Rolands flaggskipsprodukt,» sier Paul Williams.

Den nye Roland TY-300 DTF-løsningen med Roland DTFS 800 tørke- og risteenhet.
Ny DTF en milepæl

En ny større DTF-printer, TY-300, ble også presentert på racerbanen. Maskinen kan håndtere mediebredder på 182×762 millimeter. Printeren skriver ut med opptil 1200 dpi.

– Det er en milepæl for Roland. DTF har eksistert en stund nå og vokser raskt. Roland gikk inn på det markedet i fjor med BY-20, vår 50-centimeter stasjonære printer. Med TY-300 går vi inn i en ny fase i DTF-virksomheten. Den er utstyrt for kvalitet og produktivitet. Det er en skikkelig utfordrer, sier Paul Williams.

DTF-skriveren har to skrivehoder. Den fungerer med et nytt sett med blekk målrettet for DTF-applikasjoner for å oppnå høy produktivitet og kvalitet.

DTF-printeren TY-300.

TY-300 kan kjøres som et frittstående produkt der brukeren håndterer limpåføring og ovn. Men Rolands har også utviklet en tørke- og risteløsning sammen med eksterne partnere. Roland DTFS800 kan integreres sømløst i skriveren.

– TY-300 er en utskrifts- og kuttemaskin. Det er den eneste DTF-skriveren på markedet vi kjenner til som gjør det, sier Paul Williams.

Skriveren leveres med andre generasjon S-PG-blekk. De er spesielt utviklet for å fungere med de nye skrivehodene og maskinvareplattformen.

DTF utskrifter fra TY-300.

– Behovet for hvitt blekk i DTF er ganske betydelig sammenlignet med andre farger. Vi har sørget for at det er et dobbelt sett med hvitt for å oppnå konstant produksjon, sier Paul Williams.

Han tror potensielle kunder for maskinen kan være innenfor tekstilindustrien, men som ønsker å styre produksjonen internt. Det kan også være aktører som ønsker å produsere for små kunder.

Roland leverer både DTF-film og limpulver for å sikre at hele løsningen lever opp til forventningene.

Ty-300 er egnet for bruksområder som t-skjorter, sports- og treningsklær, vesker, puter og forklær.

– TY-300 kan håndtere alle bruksområder uavhengig av tekstiltype, mykere materialer og i noen tilfeller enda hardere materialer. Men det jeg tror virkelig vil imponere deg er detaljene og bildekvaliteten på prøvetrykkene våre.

 

Roland DGs ledelse fikk mange spørsmål fra tilreisende medierepresentanter.

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

To nye delmesser får premiere på Fespa i Barcelona

Neste mai arrangeres Fespa. Temaet for messen er "The place for experts", som vil fremheve Fespa som et globalt møtested for ekspertise, forretningsutvikling innen trykking og visuell kommunikasjon. Denne uken ble det presentert to nye delmesser som lanseres i Barcelona.
FotoJet-2025-11-05T132301.202-768x512
To nye delmesser får premiere på Fespa i Barcelona

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med vårt søsternettsted Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Den 27. oktober begjærte Kolbotn Trykkeri AS i Sofiemyr konkurs. En drøy uke senere hadde det som var igjen av familietrykkeriet fått ny eier.
Follo-2
Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri