
Antalis tar på seg en blomstrete dress og håper å ikke bare kunne vise deler av den brede produktporteføljen og fortelle om nye forretningsmuligheter – men også glede messebesøkerne.
Til årets Sign, Print & Promotion har Antalis lagd et spesielt konsept der temaet er flower power og peace and love.
– Leser man nyhetene så er det ikke så mye peace and love. Så vi tenker at vi har så mye fint å vise, hvorfor ikke gjøre det med et smil? Selvsagt skal de besøkende få all den informasjonen som de kan forvente fra en profesjonell aktør, men vi vil benytte anledningen til å spre litt glede, sier Christer Bratz, salgsdirektør visuell kommunikasjon i Antalis Norge.
Hvordan vil dette merkes?
– Det kommer til å merkes på utsmykningen av standen, men også på hvordan vi vil være kledt. Mer vil jeg ikke røpe i forveien, det får bli en overraskelse for de som kommer på messen.
Antalis kjører for andre år på rad sin Wrap & Remix-konkurranse som retter seg mot kundene rundt om i Europa. Det temaet kommer til å være en gjenganger på standen.
Ifølge Christer Bratz var konkurransen en stor suksess i fjor med mange deltakere, ikke minst fra Norge som hadde et tosifret antall vinnere blant de hundre i toppen.
– Det er fordi Norge er et stort og viktig marked innen visuell kommunikasjon.
Nytt innen både maskin og media
Førstepremien i årets Wrap & Remix er en vintage folkevognbuss fra 1966 og den loddes ut blant de hundre største kundene som deltar. På messen tar en Volkswagen-buss av litt mer moderne modell plass på standen. Der skal Arlon kjøre livedemo av bildekor for å vise nye farger i deres PCC-sortiment (premium color change).
Når det gjelder media vises dessuten folier fra varemerker som Coala, Avery og Neschen samt platematerialer fra 3A Composites. Blant annet kommer det til å være et demobord med forskjellige flater der de besøkende kan klemme og kjenne på Coalas ulike produkter.
På maskinsiden vil HP ha et sterkt nærvær med blant annet en flatbedhybrid og en rull til rull-printer.
– Grunnen til at vi ønsker å ha fokus på HP er fjerde generasjon lateksblekk som har fordeler som strekkbarhet, miljøaspekter og «det hviteste hvite» blekket. Det vil vi fremheve, spesielt med tanke på bil- og vindusdekor, sier Christer Bratz.
Epson nye rullprinter SureColor SC-90100, etterfølgeren til populære SureColor SC80600, vises også.
– Det er spennende at Epson kommer med nyheter, spesielt siden de har sterkt fokus på bildekvalitet. Det er en verdig arvtaker til SC80600.

Andre maskiner som demonstreres er Summas F-serie med skjærebord.
Finne nye forretningsmuligheter
Maskiner er kanskje det som trekker til seg blikkene på standen, men Antalis vil gjerne fokusere på budskapet som totalleverandør innen viscom.
– Ja, vi har med oss maskiner, men vi vil fremheve totalkonseptet som Antalis kan tilby. Vi har fokus på applikasjon og maskin, og hvordan alt henger sammen. En norsk skiltmaker skal kunne kjøpe alt han trenger av oss.
Foruten flower power-temaet så går nye forretningsmuligheter som en rød tråd gjennom utstillingen.
– Alle sysler allerede med skilt og dekor, og det gjør vi også. Men i tillegg til det kan man med samme utstyr, materialer og kompetanse utvide til andre områder der konkurransen ikke er like stor. Det vil vi gjerne snakke med kundene om.
Et eksempel på det er interiørdekor.
– Det blir mye fokus på trening og opplæring. Antalis bygger akkurat nå et eget treningssenter for interiørdekor i vårt demorom for å kunne utdanne norske montører på dette området. På messen kommer vi til å demonstrere teknikker for å montere Coala interior film.

– Min oppfatning er at interiør kommer til å være det viktigste vekstområdet innen visuell kommunikasjon de kommende årene. Mulighetene er nesten ubegrensede. Vårt oppdrag er å være en kunnskapsleverandør og hjelpe kundene med å lykkes. Vi skal være en trygg og solid partner på den reisen.
Håper å sprenge popcornbudsjettet
På forrige messe delte Antalis ut mengder med popcorn og derfor kan messepublikum også i år få seg et popcornbeger mens de sjekker utvalget på standen.
– Vi sprengte popcornbudsjettet forrige gang og det håper vi at vi gjør i år igjen. Popcorn og peace and love er vårt hovedbudskap. Vi gleder oss veldig. Vi syns vi har et ganske kult konsept og mye gøy å vise.
– Er du i dårlig humør så skal du komme til oss, så kommer vi å få deg til å smile og få en bra dag på messen. Vi har troen på det vi gjør og at messen som vanlig blir en møteplass for grafisk bransje i Norge, sier Christer Bratz.
Registrer deg her helt gratis!
