
Ricoh er kjent for sine digitalpresser for arktrykk, men på Sign, Print & Promotion vil de vise en annen, mindre kjent side av seg selv.
– Vi vil også presentere en annen side av Ricoh, med hovedfokus på storformat og etterbehandling, rettet mot kunder innen skilt- og signage. Vi ønsker å vise at vi har en bredere produktportefølje enn lignende leverandører, sier Erik Barø, markedssjef i Ricoh Norge.
Dette innebærer blant annet at flere printere fra Roland vil være til stede på X Meeting Point.
– Vi har et tett samarbeid med Roland og vil blant annet vise frem den nye Roland TrueVIS XP-640, som ble lansert i januar.

XP-640 er produsentens raskeste rullskriver hittil, og i sin raskeste modus kan den skrive ut hele 80 kvadratmeter i timen. Med Rolands TrueVIS-farger leverer XP-640 levende og detaljerte utskrifter for alle typer jobber, som bannere, storformat, kjøretøygrafikk, messemateriell, vindus- og gulvgrafikk, bakgrunns belyste skilt og veggutskrifter.
På standen vil også Roland VersaOBJECT MO-240, en A2 planskriver med UV, som kan printe direkte på gjenstander og ulike underlag som metall, plast, glass, tre, vinyl og papir, med en høyde på opptil 204 millimeter, bli vist frem.
I tillegg vil Ricoh vise Roland TrueVIS VG-3, en eco-solventmaskin med print- and cut som er perfekt for de som produserer skilt, bannere, plakater, etiketter, emballasje, vindusgrafikk, klistremerker og interiørdekorasjon. På standen så vil dere også finne Roland TrueVIS AP-640, en vannbasert miljøvennlig lateks laserprinter som er kompatibel med et stort utvalg av medier, inkludert PVC-fritt som bruker luktfritt blekk som reduserer miljøpåvirkningen. Ideell for grafisk utskrifter til kjøretøy, utstillingsskilt og veggdekorasjoner.
Ny falsenhet fra Duplo
Innen ferdiggjøring vil Ricoh presentere to maskiner fra Duplo. Den helautomatiske og kraftige Duplo DC-618, Slitter, Cutter, Creaser og den nye automatiserte falsenheten DC-F100 Inline Rolder som kan levere ferdigkuttede og brettede ark i én operasjon. Denne kan innpasses med Fiery Impose for å automatisere hele jobben fra print til ferdig produkt. I tillegg vil salgssuksessen i det nordiske markedet Duplo PFI BLADE B2+ digitalt skjærebord demonstreres, som effektivt automatiserer skjæreprosessen for emballasje og innpakning.
På standen så vil Ricoh Norge ha forsterkning i form av ekspertise fra Roland og Duplo.
For litt over et år siden kjøpte Ricoh opp det nederlandske selskapet Albyco, som spesialiserer seg på etterbehandlingsløsninger for trykkrelaterte produkter innen segmenter som etiketter, skilting og emballasje. Dette for å styrke tilbudet innen etterbehandling.
– Dette betyr at vi begynner å distribuere Albycos produkter i Norden, og på messen vil vi vise litt av det sortimentet som vil være tilgjengelig.

«Mye mer enn bare arktrykk»
Det vil ikke bare være maskinvarenyheter, men også nyheter innen programvare. På Drupa i fjor lanserte Ricoh nyvinningen Ricoh Color Adjuster.
Dette nye konseptet for effektivisering av fargeprofilering har allerede blitt implementert hos flere kunder i Norge. Ifølge Ricoh er det både innovativt og kostnadsbesparende, og er ideelt for kunder som jobber med alt fra digitaltrykk til storformat og tradisjonelle trykkeprosesser. Løsningen hjelper kommersielle trykkerier med enkelt å etablere ICC-profiler, matche farger til forhåndstrykte prøver og kjøre jobber på tvers av flere systemer.
I forkant av messen er budskapet til de besøkende klart: Ricoh står for bredde.
– Vi tilbyr en omfattende portefølje som dekker alt fra storformat og ferdiggjøring til digitaltrykk og industriell inkjet. Vi leverer komplette løsninger for hele verdikjeden, slik at trykkerier kan optimalisere sin produksjon og effektivitet. På messen vil vi vise at vi er mye mer enn bare arktrykk – vi er din totale samarbeidspartner innen digital produksjon, sier Erik Barø.