Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 19 mars 2025
OPPDATERT: 19 mars
Deltakerne fikk virkelig en «drittjobb» men tok fatt på oppgaven med stor entusiasme.

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.

Spandex Mystery Wrap-konkurransen vil bli holdt begge dager under messen. På formiddagen er det en kvalifiseringsrunde hvor deltakerne skal foliere et sidespeil på 15 minutter, en jobb som de fleste deltakere nok er komfortable med og ofte gjør i hverdagen.

De tre beste går deretter videre til en siste runde hvor en hemmelig gjenstand må folieres. Da det var tid for finalen på messens første dag og det ble avduket hva deltakerne skulle pakke inn, ble det både hevet øyenbryn og nervøs latter. Under duken skjulte det seg nemlig et klosett.

Det ble både latter og hevede øyenbryn da dukene ble dratt av gjenstanden som skulle folieres i finalen.

– Jeg ble litt overrasket, men samtidig syntes jeg det var gøy å foliere noe jeg aldri hadde gjort før. Så jeg tok det på strak arm, sier Torbjørn Aarnes, som har jobbet med foliering hos Skiltmakeren de siste tre årene.

Finalistene fikk 1 time og 45 minutter til å fullføre jobben og dommeren fra Arlon så på både teknikk og kvalitet, men også hvor langt deltakerne var kommet på tildelt tid.

Til slutt var det klart at Torbjørn Aarnes tok hjem førstepremien på 10.000 kroner. Han var den eneste som klarte å fullføre oppgaven og pakke inn hele toalettsetet.

Torbjørn Aarnes tok med seg seieren og 10.000 kroner.

– Egentlig er jeg ikke spesielt rask, men jeg var veldig fokusert og det hjalp nok. Jeg ga bare full gass. – Det er veldig kult å vinne, spesielt siden det er den første folieringskonkurransen jeg har deltatt i, sier han etter prisutdelingen.

Hva skal du med premiepengene?

– Jeg må vel kjøpe folie, sier Torbjørn Aarnes og ler.

For de som ønsker å utfordre seg selv i The Spandex Mystery Wrap Competition, blir det en ny sjanse under messens andre dag. Da vil en annen vinner bli kåret.

Les mer om konkurransen på Spandex nettside, hvor du også kan melde deg på.

Alle finalistene i The Spandex Mystery Wrap Competition på messens første dag.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Raskere bilfoliering og bedre resultater med ProSlide-teknikken

Scandraft har begynt å selge den nye Oracal 970 RA+ som har den noe revolusjonerende ProSlide-teknologien. Sign&Print deltok da kundene fikk teste folieringsfilmen.
proslide_9796

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen