Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 20 mars 2025
OPPDATERT: 20 mars
Det ble handel på messens første dag. Skjæremaskinen fra Mohr flytter snart til Kortshop i Ålesund.

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.

Kortshop har allerede en mindre skjæremaskin fra EBA.

– Vi har vokst og har tatt på oss noen jobber som vi ikke har hatt før. Nå bruker vi mye spesialpapir med farge og metallic i 70 x 100-formatet, og hvis vi må kutte det i bunter blir det dyrt. Da lønner det seg fort å ha en skikkelig skjæremaskin, sier Vidar Strand, som driver Kortshop sammen med kona Tone Aure Strand. Det er totalt syv ansatte.

Plockmatic la Mohr til sitt sortiment for et par uker siden og mottok en demomaskin akkurat i tide til messen. Fredrik Thorsen mailet nyheten til kundene og fikk raskt svar fra Kortshop, som trengte akkurat en slik maskin.

– De fikk et tilbud og jeg ba dem komme klokken 9 på messens første dag og signere avtalen. Og slik ble det, sier Fredrik Thorsen.

En virkelig Rolls Royce

Kuttemaskinene fra Mohr er produsert av det kjente merket Polar.

– Mohr er kjent for å være en Rolls-Royce og vi kjøper en maskin for å ha den i mange år. Denne maskinen har mye større kapasitet enn den vi har i dag, som er omtrent halvparten så stor. Det handler om effektivisering og rasjonalisering, sier Vidar Strand.

Kortshops kunder består av omtrent halvparten bedrifter og halvparten privatpersoner. Når det gjelder privatmarkedet er det i hovedsak kort til ulike anledninger som bryllup og konfirmasjon.

– Bedriftskunder vil ha litt andre ting, inkludert fiskeindustrien som bestiller etiketter, det kan være 40 000–50 000 om gangen som skal pakkes, sier Tone Aure Strand.

Før maskinen sendes videre til Vestlandet vil Plockmatic benytte anledningen til å lære mer om maskinen for å kunne gjøre service på andre installerte Mohr-maskiner i Norge. Men en drøy uke etter messen er planen at den skal være på plass i Ålesund.

Et rekordår bak oss

For Plockmatic var det ellers mye fokus på den nye DigiFold Ultra-modellen, som ikke bare bretter, bretter og perforerer – den skjærer også. Den kan også håndtere ark opptil 130 millimeter lange.

DigiFold Ultra var den store nyheten på standen. Men også skjærebordene i Colorcut-serien, som finnes i forskjellige størrelser avhengig av bruksområde. Plockmatic har så langt installert rundt tretti skjærebord i Norge.

Fredrik Thorsen tror det vil være stor interesse for den nye oppgraderte maskinen.

– Vi har laget et innbytteprogram for de som har en eldre modell av DigiFold, jeg vil tippe at det er mellom 80 og 100 trykkerier i Norge som har DigiFold i dag. De som trenger en slik maskin mest er trykkerier som produserer mange fire- eller sekssiders brosjyrer med denne maskinen de ikke trenger å lime eller stifte. Det er enklere å produsere og billigere for kunden, sier han.

Selv om oppkjøpene av Intec og Morgana har vært velkomne tillegg til Plockmatic-porteføljen, er inline-løsninger for de store printleverandørene fortsatt kjernevirksomheten. Dette utgjør omtrent halvparten av omsetningen.

– Vi hadde et rekordår i fjor, det er gøy, avslutter Fredrik Thorsen.

Color Flare CF 2500 foliemaskin, med automatisk feeder, vil forenkle arbeidet som for tiden gjøres manuelt.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen

Salgssuksess og verdenspremiere hos Luth Gruppen

Før messen lovet Luth Gruppen å fylle sin store stand med nyheter. Med nytt i alt fra skjæring/kutting til DTF og etiketter strømmet de besøkende til.
Luth 6