NIZE: «Folk drar til messer for å se maskiner»

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 31 mars 2025
OPPDATERT: 2 april
Lars Nikolajsen og Petter Langkaas med siste versjon av SwissQprints Nyala, generasjon 5, som de håper å selge en håndfull av årlig.

NIZE equipment hadde en enda større stand på årets Sign, Print & Promotion enn på forrige messe. Dette for å få plass til den nylig lanserte Nyala 5 fra SwissQprint og skjærebordet Spark fra Elitron, som er relativt nytt i porteføljen.

NIZE sin representant i Norge, Petter Langkaas hadde en jobb å gjøre allerede før messen åpnet: – Det var noen utstillere her som er potensielle kunder, som Skiltgruppen, så jeg var i gang med salget klokken halv ni, sier han og ler.

Etter det rullet det på med en jevn strøm av besøkende.

– Vi har fått veldig god feedback på at vi stiller ut ordentlige maskiner. Når folk drar på messe vil de se maskiner og de vil nok helst sett flere, men det er bra for oss som faktisk gjør det, sier Petter.

– Det er også viktig å være på messen for å skape langsiktige relasjoner. Kunder har ofte lange beslutningssykluser og kan ta kjøpsbeslutninger om et år. Da må vi være der for dem både nå og om ett år, sier Lars Nikolajsen, daglig leder i NIZE equipment.

Best for tiende år på rad

SwissQprints planskriver Nyala er ifølge Infosource den mest solgte i sitt segment, UV flatbed/hybrid-printere opp til 60” og i prisintervallet 130,000 – 650,000 EUR. Det er tiende år på rad at Nyala troner øverst på pallen. I januar kom femte generasjon i maskinserien og derfor var det en selvfølge å ta med nettopp denne modellen til X Meeting Point.

– Vi har mange kunder som er interesserte i Nyala-plattformen. Det er en helt rå maskin i det segmentet. Ettersom Nyala har vært den mest solgte maskinen de siste ti årene, så borger det vel for at den kanskje ikke er billigst – men best, sier Petter Langkaas.

Han sier at målet er å selge fem maskiner av modellen i året.

Med Nyala-plattformen kan du legge til neonblekk for utskrifter med ordentlig wow-effekt.

Bruktmarknadet for SwissQprints maskiner er også godt. NIZE har et ”refurbish”-program der de kjøper tilbake og selger brukte maskiner. Kunden kan da enkelt oppgradere med slike ting som rullfunksjon eller neon-blekk. Programmet testes nå i Norden og skal etter evaluering eventuelt rulles ut også i andre land.

– Maskinene er bygget for å vare i mange år. I stedet for å kaste dem etter fem år når leasingperioden er over, kan de få nytt liv, sier Lars Nikolajsen.

Konkurrerer med Zünd og Kongsberg

Når det gjelder Elitron er det noen virkelig store maskiner der ute hos emballasjeselskaper som Glomma Papp, men innenfor det grafiske segmentet er det fortsatt et relativt ukjent merke. For NIZE var det et viktig poeng å stille ut på messen for å endre på dette.

Elitrons skjærebord Spark ble også vist på messen. NIZE equipment håper å slå gjennom med dette merket på det nordiske markedet.

– Vi driver litt med misjonsarbeid og må bevise oss når det gjelder Elitron. Og vi har fått mange positive signaler, sier Petter og fortsetter:

– Vi tok med den minste plattformen hit til messen av logistiske årsaker, men vi tror mest på den litt større modellen som kan konkurrere direkte med Zünd og Kongsberg. En pleier å si at Zünd er mest brukervennlig og Kongsberg mest solid, men jeg vil si at vi slår dem på begge punkter. Og det er ikke bare salgshype, bekrefter Petter.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen