
Spandex gjorde mye av seg på årets messe med plass til både å vise frem maskiner og materialer, men også arrangere The Spandex Mystery Wrap Competition. Dette førte til at mye folk samlet seg midt i messehallen.
Hos Spandex var fokus først og fremst på fire forskjellige ting: Maskiner, folier til interiør og kjøretøy, og folieringskonkurransen som de arrangerte for første gang.
– Konkurransen har vært en suksess. Mange har stoppet for å se på, så det har vært vellykket, sier Trude Vabog Gudbrandsen, daglig leder i Spandex Norge.
– I tillegg har det skapt interesse for Arlons folier etter som de var medarrangør av konkurransen. Vi har akkurat begynt å selge produktene deres og holder på med å bygge det opp, fortsetter hun.
Oppgradert programvare
Konkurransen ble avholdt begge messedagene og hver dag ble det kåret en vinner som fikk en premie på 10 000 kroner. Foliering er et viktig område for Spandex.
– Vi har hatt mye fokus på produkter innen området automotive her på messen, inkludert vårt eget merke AUTO, men også folier fra Orafol, som vi har hatt fra før av.
– Det har også vært stor interesse for vår egen programvare Zeno, som nettopp har fått en oppgradering med blant annet bedre grafikk.
Zeno er et designverktøy for kjøretøyfoliering som enkelt kan visualisere for kunden hva det ferdige resultatet blir. Dette skal innebære muligheter for mersalg for de som jobber med foliering og dekor.
Solgt!
Når Sign&Print møter Trude Vabog Gudbrandsen på messens andre dag, har hun en gledelig nyhet å dele:
– Vi solgte to maskiner på messens første dag, så det var en bra dag! Vi er totalt sett veldig fornøyde med messen, det har vært mye folk på standen, både gamle og nye kunder.
Det gjaldt to printere fra Roland: en VersaOBJECT MO-240, som er en mindre UV-flatbed, og den nye DTF-printeren TY-300.

I tillegg til sortimentet fra Roland, viste Spandex også maskiner fra HP og det var særlig interesse for den nye HP Latex R530, som var så ny at den ikke en gang rakk å være med på messen.
– En av våre store suksesser har ellers vært innen interiørfolier, hvor kundene har fått prøve å foliere selv. Det gir oss muligheten til å fortelle deg mer om produktene og det er viktig fordi det er mange som beveger seg inn på det området.

Tekstiler mot dårlig lukt
Tekstiler er ytterligere et ben for Spandex å stå på og de er forhandler for Berger Textiles i Norge, som står bak Samba originalen. De viste blant annet et tekstil til lysbokser, et produkt som heter Shift, som absorberer lukt, for eksempel på sykehus eller restauranter.
– Det er litt spennende å vise spesialprodukter i en sammenheng som dette, sier Trude Vabog Gudbrandsen.