
En ny rapport fra Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, viser at digitaltrykk innen emballasje vokser raskt. Andelen av etikett- og emballasjemarkedet forventes å øke fra 4,1 % i dag til 5,8 % innen 2030, mens markedsverdien stiger fra 22 til nesten 37 milliarder dollar.
Fokuset er på å utvikle inkjetteknologi for ulike segmenter, og mer tradisjonelle aktører går inn i markedssegmentet. Fordelene med digitaltrykk har allerede blitt demonstrert innen etiketter: innen 2025 forventes over 8100 digitale etikettpresser å produsere 103 milliarder A4-etiketter årlig, med en verdi tilsvarende 23,3 prosent av markedet.
For andre emballasjesektorer har utviklingen gått saktere. Digitaltrykk står nå for 4,1 % av verdien og 1,3 % av volumet av markedet for trykt emballasje/etiketter på 537 milliarder dollar, noe som indikerer et betydelig vekstpotensial, spesielt for papp-, bølgepapp- og fleksibel plastemballasje.
Veksten er drevet av inkjetteknologi, men det er fortsatt utfordringer: ferdiggjøring og fargenøyaktighet må forbedres, og sikkerhetskrav hemmer fremgangen i næringsmiddelindustrien. Likevel åpner digitalisering nye muligheter og gir trykkerier muligheten til å differensiere og oppnå konkurransefortrinn.