Fortsatt sterk tilbakegang for papiraviser

PUBLISERT: 1 oktober 2025
OPPDATERT: 1 oktober

En undersøkelse fra Kantar Media viser en stor tilbakegang når det gjelder hvor mange i befolkningen som leser papiraviser. Forbruket ligger nå på 21 prosent av nivået det var for 25 år siden.

Det mest slående med resultatene er den sterke tilbakegangen for papiravisene. Totalt leser 77 prosent en avis daglig i måleperioden (2024/2025) – på papir eller digitalt. Men bare 23 prosent av de spurte leste daglig en papirvis.

Hvis indeksen var 100 i 2000, har lesertallene falt til indeks 21 i 2024/2025. Dette betyr at forbruket er 21 prosent i dag sammenlignet med hva det var for 25 år siden.

Avisbarometeret

Hvis man ser på den historiske utviklingen, er trenden enda tydeligere. Fra 1961 til 2025 har det vært en nedgang fra 89 prosent til 77 prosent totalt sett. Fallet har vært enda større hvis man bare ser på papiraviser, fra 89 prosent til dagens 23 prosent.

Nettaviser har gått motsatt vei, fra 1 prosent da undersøkelsene startet i 1997 til 70 prosent i dag. De to møtes et sted rundt 2013, hvoretter papiraviser har falt kraftig, mens nettaviser har økt kraftig.

Totalt 159 papiraviser har inngått i undersøkelsen, og sammenlignet med undersøkelsen året før har det vært en tilbakegang på 8,2 prosent. 59 av disse har opplevd en nedgang i lesertall, mens bare to har sett en økning. Av Norges tre største papiraviser, Aftenposten, VG og Klassekampen, er det bare VG som har økt siden forrige måling.

Blant lokale og regionale aviser med under 20 000 lesere kan man se en tilbakegang på 10,9 prosent. Spesielt de større lokalavisene har hatt en betydelig reduksjon i lesertall av sine papirutgaver.

De fleste aviser mister lesere, bare tre aviser øker i målingen: Finansavisen, E24 og Bergensavisen. Dagsavisen taper mest.

Når det gjelder digitale alternativer, leser hele 70 prosent aviser på nett daglig: 63 prosent på mobil, 19 prosent på PC og 12 prosent på nettbrett.

De som leser e-aviser holder seg på et stabilt nivå rundt 4 prosent.

Nedgang også for nettaviser om man sammenlikner undersøkelsen fra andre kvartal 2024 med den nye undersøkelsen fra andre kvartal 2025. 
Om undersøkelsen

«Forbruker & Media» (F&M) er den eneste multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, strømmetjenester, internett, digitalt medieinnhold, magasiner, fagblader, direkte reklame og kino.

Det blir målt over 1100 enkeltitler i F&M, fordelt på over 300 mediekombinasjoner og 177 avishus. Basert på dette rapporteres dekningstall for over 1700 titler (skriftlige medier, digitale medier, mediekombinasjoner og samkjøringer).

Totalt er 35 236 personer som er 12 år eller eldre, blitt intervjuet i perioden 01.07.24– 29.06.25 (2024/2025, 25/2).

Siste nytt

Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Luth Gruppen ønsker velkommen til åpent hus hos dem 15. og 16. oktober. Bl.a. kommer to spesialister fra Fiery og demonstrerer RIP-løsningen Digital Factory.
luth-gruppen-hus
Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers

Canon lanserer større Colorado-modell

Med en skalerbar plattform for både fleksible og stive materialer vil trykkerier oftere kunne si ja til kundene sine. Det er Canons budskap når de presenterer storformatskriveren Colorado XL7.
Px_-6599-Environment_3-2_resized - 1
Canon lanserer større Colorado-modell

Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Riso har et demorom på fire hjul. I varebilen deres kan de dra ut til potensielle kunder og demonstrere maskinmodellene sine med inkjetteknologi.
DSC_0724
Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Les videre

Canon lanserer rapport om fremtidens trykk på messen

Canon vil lansere og presentere sin nye innsiktsrapport, Exploring the future of print, under Sign&Print Scandinavia. Rapporten søker å forstå endrede atferder hos merkevarer og kunder og hvilken innvirkning de har på måten de bruker trykte materialer på.
Jennifer-Kolotzek2
Canon lanserer rapport om fremtidens trykk på messen

Landsmøte i Kristiansand: «Program på øverste hylle»

Det er tid igjen for årets happening i den grafiske bransjen, landsmøtet, som i år avholdes på Caledonien Hotel i Kristiansand, 4.–6. september.
Landsmöte 25
Landsmøte i Kristiansand: «Program på øverste hylle»

"Print smart eller forbered deg på å dø"

Ordene i overskriften kommer fra Tobias Kaase, administrerende direktør i tyske Mediaprint Solutions. Slik klarte trykkeriet med en omsetning på 60 millioner euro å bli en vinner takket være sin digitaliseringsreise der de introduserte KI-støtte i alle ledd av virksomheten.
Tobias-Kaase_front
«Print smart eller forbered deg på å dø»

Sammenslåing eller konkurs - mange trykkeriers tøffe valg

På syv år har Vince Bang bygget opp et av Sveits' største trykkerikonsern, Mattenbach, ved å konsolidere trykkerivirksomheten i et svært konkurransepreget marked. Han snakket om sin reise på Print Matters-konferansen i Zürich.
Vince-Bang-1x
Sammenslåing eller konkurs – mange trykkeriers tøffe valg